Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: araucana: køn og farve?  (Læst 9178 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
araucana: køn og farve?
« Dato: 04 ſeptember , 2012, 15:57 »
Min sussex skruk har udruget denne kylling af et araucana æg fra Martine. Er der mon nogen som har et bud på hvilken farve det er og måske også et bud på køn.
Den er 6 uger gammel.

Det er lidt pussigt. Vi fik to kyllinger ud af æggene fra Martine, den ene er denne kylling på billederne og den anden er helt anderledes, helt sort og med ørepuffer (jeg ved ikke lige hvad de hedder i korrekt hønse-sprog)

Martine, hvis du læser med, så tak for æggene, vi er vi super glade for kyllingerne, blot er vi lidt nysgerrige på hvilke farver og køn de er...
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #1 Dato: 04 ſeptember , 2012, 15:58 »
her er lige lidt flere billeder...
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #2 Dato: 04 ſeptember , 2012, 15:59 »
der vil kun hænge 1 billede ved, så her kommer det sidste
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #3 Dato: 04 ſeptember , 2012, 19:08 »
rettelse...! kyllingen er faktisk 7... næsten 8 uger gammel.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #4 Dato: 04 ſeptember , 2012, 20:12 »
Den har jo hale, så mon det er en ægte Araucana.

Jeg tror det er en hane.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #5 Dato: 04 ſeptember , 2012, 21:37 »
Hej Trine :) wee super de virkede!!! perfekt.. vi har også fået et par kyllinger med hale og vi har heller ingen araucanamed hale herhjemme, så aner faktisk slet ikke hvor de kommer fra de haler der.. :( men har fået opsporet manden jeg købte dem af i sin tid.. jubii.. men tvivler på han kan huske mig for det er jo snart 2 år siden vi købte dem... men hvor er den sød den lille kylle :) de kyllinger vi fik her sidste gang, var alle sorte med hvide aftegninger i hovedet.. 4 uden hale og 6 med hale og forstår det ganske enkelt ikke.. men tænker at der på et tidligere tidspunkt (forældredyr, bedsteforældredyr) har været "noget" med hale indover.. Håber du er tilfreds alligevel, men vil dog sige at hvis jeg havde vidst de fik hale, så ville jeg have sagt at der ville være en mulighed for det :) er trods alt et ærligt menneske!!
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #6 Dato: 04 ſeptember , 2012, 22:21 »
@martine
Det med halen, det betyder ikke så meget, det er en sund, flot og tillidsfuld lille kylling. Den er ikke tiltænkt avl, men blot et dejligt liv i vores have, hvor den kan hygge sig sammen med vores andre høns og forhåbentlig Give os masser af flotte æg (hvis det altså er en høne)

Vi er blot forundret over hvor forskellige 2 kyllinger vi har fået ud af dine æg... Og snakker en del om hvordan de mon kommer til at se ud som voksne?

Den sorte med øreluffer, det er ret tydeligt hvordan den kommer til at se ud, men den jeg har sat billeder ind af, den kan jeg ikke finde nogle billeder af i en voksen udgave. Har du haft nogle kyllinger som ligner? Og hvordan ser de ud i dag?

En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #7 Dato: 05 ſeptember , 2012, 09:12 »
Trine, du skal være mere end velkommen til at komme og se forældrene og de andre høns :) jeg har lige været nede og tage et par billeder så du ihvertfald kan få en idé om hvordan den måske kommer til at se ud..

Jeg tror at den sorte kylling kommer fra vores sorte høne, den anden tror jeg måske kommer fra en af de vildtfarvede høner.. prøver lige at ligge billederne ind her ellers kommer de i mit galleri og så kan du evt se dem der :)

Jeg har 2 hanekyllinger som lignede den du har fået der, men uden haler.. ligger også et billede ind af dem :) Jeg er glad for de bare skal gå og hygge sig :) det gør vores nemlig også.. det var meningen de skulle bruges til avl, men nu når der er fundet "haler" tør vi ikke, så nu bliver de hygge høns :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #8 Dato: 05 ſeptember , 2012, 09:28 »
Har nu lagt lidt billeder ind i galleriet i albummet Araucana :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #9 Dato: 05 ſeptember , 2012, 18:47 »
Tak for billederne, det er spændende at se forældrene... Nu må vi bare vente og se hvad lillepip udvikler sig til! Vi håber meget på at hun er en høne.
den sorte kylling med ørelufferne den har ingen hale, så halefordelingen har altså været 50/50 her hos os.

Det er helt sikkert to flotte og kære kyllinger!
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #10 Dato: 05 ſeptember , 2012, 20:01 »
Det forstår jeg godt, de er altid søde:) men hvis nu de begge er haner siger du bare til :) Så kan vi sagtens finde ud af noget, er ret sikker på at vi nok har lidt vi kan bytte med :) Men tror måske den kommer til at ligne de vildtfarvede høner vi har :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #11 Dato: 09 ſeptember , 2012, 09:04 »
Tak Martine, hvis det er to haner så vil jeg helt sikkert gerne tage imod dit tilbud!

Er det kun de sorte som har de der øreluffer eller kan de vildtfarvede også have dem? Her er det kun den sorte som har, det ser enormt kært ud. Vi kalder den bedstefar, for vi havde engang en gammel bedstefar som havde meget grå hår som voksede ud af ørene og ellers så var han helt skaldet, og der er stor lighed især da bedstefar kylling var helt lille ;D

Den vildtfarvede havde skæg da den klækkede, men det er næsten forsvundet...? Det er altså nogle sjove kyllinger at følge udviklingen på.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #12 Dato: 10 ſeptember , 2012, 10:24 »
Alle araucana bør have øretuffer uanset farve.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: araucana: køn og farve?
« Svar #13 Dato: 10 ſeptember , 2012, 13:32 »
Araucana er enten med :
1) Ørekvaster
2) Fuldskæg
3) Ørekvaster og fuldskæg
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Martine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 58
  • Min kæreste og jeg i Port Elisabeth, Afrika
araucana: køn og farve?
« Svar #14 Dato: 25 ſeptember , 2012, 02:37 »
Har fundet "manden" på rastepladen som jeg købte dem af!!! Han hedder Mark og kan se på facebook at han er en reel sælger så må jo gå ud fra at de er ægte :)
Flytter snart på landet.

1.5 S/K Maran
2.8 Araucana uden hale
1.0 dansksvenskgårdhund
1.0 Knapstrubber blanding
1.0 Miniature hingst
0.1 Ged
3.1 børn og en lille ny borger til juli
1.0 Fantastisk kæreste, snart ægtemand :)