Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Antal høner pr. hane?  (Læst 3126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Antal høner pr. hane?
« Dato: 25 August , 2012, 15:26 »
Som overskriften siger:hvor mange høner kan en brahma hane med rimelighed forventes at befrugte?
Jeg har jo endelig fået nogle dejlige brahmaer. 1,5 guld/sort båndede i stor. De skal pynte, og er desuden anskaffet fordi vi gerne vil kunne spise de overflødige hanekyllinger. Vi har blomsterhøns - fordi vi er til mangfoldighed ;0), og de lægger faktisk fint med æg. Silker - de er SÅ søde og hyggelige, og eminente rugere, og så de majestætiske brahmaer.
Hvis jeg nu fandt  at anskaffe mig flere høner - gerne i andre farver (mangfoldighed) - så ville det vel også kræve en hane til? Eller?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Antal høner pr. hane?
« Svar #1 Dato: 25 August , 2012, 16:12 »
Efter min erfaring er 1,5 udmærket
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Antal høner pr. hane?
« Svar #2 Dato: 30 August , 2012, 13:00 »
En hane af stor race, kan klare færre høner end en hane af let race, så 5/6 stykker er passende, måske kan han også klare 7/8 stykker. Forøvrigt skal der heller ikke være for få høner, for en stor hane træder dem hårdt og slider mere på dem end en hane af let race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub