Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æglægning  (Læst 1428 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MetteKirstine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
æglægning
« Dato: 13 August , 2012, 08:42 »
Jeg vil gerne vide hvornår en høne lægger æg igen efter hun har ruget en kylling ud. Kyllingen var desværre død da jeg fandt den.
Hvorfor lægger man kunstige æg i reden.

Mette

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: æglægning
« Svar #1 Dato: 13 August , 2012, 10:00 »
Hej Mette.

Det første kan jeg desværre ikke svare på, men med hensyn til kunstige æg, kan man bruge dem til flere ting.
Dels hvis man gerne vi have en skukhøne: synet af en fuld rede fremmer processen, og dels kan man lade hønen ligge på de kunstige æg i stedet for de rigtige, der skal ruges ud, indtil man er sikker på at hun mener det alvorligt og bliver liggende, f.eks et par dage.
Jeg har lige haft min Brahmahøne, der har været skruk det meste af sommeren, til at ligge på 5 plastikæg et døgn, og så skiftede vi dem ud med 10 rigtige i går aftes.

Hilsen Lisbet.
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline MetteKirstine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: æglægning
« Svar #2 Dato: 13 August , 2012, 17:13 »
Hej Mette.

Det første kan jeg desværre ikke svare på, men med hensyn til kunstige æg, kan man bruge dem til flere ting.
Dels hvis man gerne vi have en skukhøne: synet af en fuld rede fremmer processen, og dels kan man lade hønen ligge på de kunstige æg i stedet for de rigtige, der skal ruges ud, indtil man er sikker på at hun mener det alvorligt og bliver liggende, f.eks et par dage.
Jeg har lige haft min Brahmahøne, der har været skruk det meste af sommeren, til at ligge på 5 plastikæg et døgn, og så skiftede vi dem ud med 10 rigtige i går aftes.

Hilsen Lisbet.

hej Lisbeth
Tak for dit svar og jeg troede man fik hende til at lægge lidt æg i reden når man lægger de kunstige æg i reden
 :)

Offline Lisbet Woller

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 311
Sv: æglægning
« Svar #3 Dato: 13 August , 2012, 18:30 »
Jo, det er selvfølgelig osse rigtigt. Det kan da vise hønen hvad meningen med redekassens er, i det mindste
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand