Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne  (Læst 21988 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Dato: 08 August , 2012, 21:17 »
Jeg vil gerne lige vise de første æg fra min blå/kobber høne, det er indtil videre kun den ene af mine 5 høner, der lægger æg. Jeg er spændt på, hvordan de næste æg bliver.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #1 Dato: 08 August , 2012, 21:20 »
Nøj de er flotte Marianne, men hvornår kommer de så i Dværg?
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

karina dj

  • Gæst
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #2 Dato: 08 August , 2012, 21:21 »
Det kan jeg godt forstå du er spændt på!

De er så fiiine  /o Tillykke med de første franske øf *f

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #3 Dato: 08 August , 2012, 21:25 »
De er rigtig flotte Til lykke med dem  /o
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #4 Dato: 08 August , 2012, 21:26 »
De er da fantastiske, dygtig høne..  :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #5 Dato: 08 August , 2012, 21:36 »
Fantastisk flotte æg.. :D
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #6 Dato: 08 August , 2012, 21:49 »
Der er nu noget særligt ved disse mørke æg :)....De er vildt flotte
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #7 Dato: 08 August , 2012, 21:50 »
Tak skal I ha' :D Jeg er også rigtig glad for dem og så spændt på, hvornår de fire andre damer kommer igang, kammene begynder da at blive pænt røde.
Farve og glans på æggene er i orden, de måtte godt være en anelse mere runde i den spidse ende og endelig vejer de ikke så meget endnu, omkring 43 g, så hvad det angår kunne de gå som dværgæg.
Jeg har ikke kunnet nænne at spise nogen endnu, de står på mit køkkenbord, så jeg kan kikke på dem.

Mht. dværgæggene er der et stykke vej endnu, men de to sort/kobber dværghøner, jeg har fra æggene, vi hentede i januar, lægger da noget mørkere æg, end de høner jeg havde i forvejen, de gamle lagde helt lyse "wyandotte-æg", hvor de nye lægger lidt brunere æg. François har lovet mig nogle æg her i løbet af kort tid, og de er lidt mørkere, desuden har jeg en hane "på hånden", som kommer fra et relativt mørkt æg. Hos de gråstribede er farven noget bedre, jeg har lige netop sendt en pakke med rugeæg til Frankrig, dels fordi min æggefarve er rimelig, og dels fordi jeg i år har fået nogle ret gode eksemplarer ruget ud i gråstribet. Det er simpelthen så dejligt, at man kan være med i et avlssamarbejde, hvor man kan hjælpe hinanden, så vi kan nå målet: smukke, korrekte dyr, der lægger de "rigtige" maranæg *y
Jaja, der er stadig masser af plads til forbedring. :D

Her er billede af hønen (hun står ikke lige så pænt her), men hun har god type, rimelig kam og flot fodbefjedring, halestilling er ok, øjenfarven er ok, men kobberet i halskraven er lige lyst nok, faktisk nærmere guld end kobber:
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #8 Dato: 08 August , 2012, 21:57 »
Blå høns som lægger chokoladeæg....Hmm der er godt nok mange fristelser  ;)

Det pynter forresten på en maran at være blå :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Bente H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
  • Gør hverdagen til en fest, rid islandsk hest!
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #9 Dato: 08 August , 2012, 22:01 »
Ej, hvor er de flotte, Marianne - jeg skal helt sikkert ha' maraner på et tidspunkt. Også en utroligt smuk høne!
0.2 gul/sortsømmet orpington,  0,2 araucanaer, 2.3 islandske heste, 0.1 shetlandspony, 1.1 staldkatte,
0.1. ruhåret gravhund

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #10 Dato: 08 August , 2012, 22:03 »
Hold da helt op Marianne  /o
De er godt nok chokolade----ummm hvor er de flotte. Helt sikkert flottere end mine  :o men det må jeg jo bare prøve at klare med høj pande  *f
Du har ret i at halskraven ikke er helt ok, men da der jo ikke er så mange i landet af de blå, så skal du nok være glad for det du har. Man kan jo altid forbedre----men ikke hvis man putter dem i gryden  <J så er der nok kun smagen som lykkes  <J <A *g
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #11 Dato: 08 August , 2012, 22:04 »
Det var nu hvornår du lavede blå/kobber i Dværg Marianne, men også rart at høre med æggene fra dværgene.

Marianne de æg har den perfekte størrelse til udrugning af små Maraner. Så hvad venter du på sæt en dværghane på hende og kom i gang med projekt forbedring af farven på dværgæggene. Det er nu der skal handles og du er jo igang med udrugning fra dine kyllinger har vi jo hørt.

Wyandotæg må jeg være fri ;) Vi havde en enkel høne i år der lage ligeså mørke æg som dine gråstribede dværge, men nu er hun solgt, men der er flere af kyllingerne der lægger mørkere æg end de plejer ::) Så vi skal nok holde os væk fra ægudstillingerne med dem :-[
« Senest Redigeret: 08 August , 2012, 22:11 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #12 Dato: 08 August , 2012, 22:26 »
De æg, mine gamle sort/kobber dværgmaran lægger, er helt lyse, nærmest cremefarvede. Faktisk syntes jeg, det var lidt snyd, da de blev godkendt på LU i 2010, når æggene slet ikke var "maran-æg", omvendt er der jo fedt, de er godkendt, for så kan man lægge kræfterne i at forbedre æggene uden samtidig at skulle stille med minimum 3,3 til LU.
Jeg skal ikke til at lave blå/kobber i dværg, jeg har rigeligt med at bibeholde nogle smukke sort/kobber, forbedre de gråstribede samt forbedre ægfarven hos dværgene, og så er jeg jo "kommet til" at få en stamme maran i stor *f
Nå ja, nogle enkelte sort/sølv dværgmaran har også sneget sig ind i hønsegården. :o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #13 Dato: 08 August , 2012, 22:31 »
Uha jalousi er en grim ting :D ;D
Hvor er de bare smukke!!
Og fin høne :) :) :)
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

karina dj

  • Gæst
Sv: De første æg fra min ene blå/kobber maranhøne
« Svar #14 Dato: 08 August , 2012, 22:33 »
Jeg er glad for at høre og se at løbsfarven er god, for det synes jeg godt nok bliver lidt af en udfordring fremover.

Det kunne være spændende at krydse disse lyse blå kobber af dine på nogle mørkere blå kobber af vores fx. Jeg synes der er noget flot mørkt kobber i nogle af mine i hvert fald, overraskende mørkt. Men har ikke overblik om det er på dem alle. Blev der nogle blå haner ud af projektet?