Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 60813 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #750 Dato: 17 April , 2016, 22:52 »
Velkommen til forum :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Hans-Kurt

  • Moderator
  • Indlæg: 1 934
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #751 Dato: 18 April , 2016, 08:57 »
Spændende, håber du får glæde af hønsehold, som vi andre her på fjerkrae.dk har det. Pøj Pøj

Offline HøneMor79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
  • En hønemor i flere henseende :o)
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #752 Dato: 23 August , 2016, 21:25 »
Hej Alle,

Jeg er ny på denne side, og i dette form - men håber at kunne hente masser af viden, erfaring og hjælp fra erfarne hønseholdere :)

Mit navn er Betina, gift med Thomas, har Max på 8 og Vera på 4 år.  Derudover har vi hunden Mollie, Golden Retriever og katten Emil (Udekat) ...

Vi gik igang med projekt høns i april måned, og start august fik vi 20 frække kyllinger via en rugemaskine - et meget flot resultat, vi havde håbet på 10-12 overlevede ud af de 24 æg vi fik tilsendt.
De er hovedsageligt Plymouth Rock, og så er der 5 Kochin.
De er nu 3 uger gamle, og vi er snart i mål med hønsehus/gård - det har taget sin tid, koster sved og tårer - men det står færdigt, og det er kun småting der mangler nu.
Vi skal med tiden kun have 5-6 høns og en hane ... :) ...

Jeg kommer med en masse spørgsmål, da jeg er hel ny indenfor det at holde høns :)

Tak fordi i læse med.

Mvh,
Betina
Mvh,
HøneMor79 - til både børn, hund og kyllinger :)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #753 Dato: 23 August , 2016, 21:39 »
Velkommen til forum :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #754 Dato: 24 August , 2016, 08:58 »
Velkommen til forum Betina. Du skal bare spørge løs om alt mellem himmel og jord :)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline SimoneJensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #755 Dato: 26 August , 2016, 21:59 »
velkommen til... det er et godt forum og folk er søde til at svare, jeg er også ret ny i hønserriet
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)
1blå og 2 gul sortsømmede opingtondamer

Offline Claus Gundersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #756 Dato: 13 ſeptember , 2016, 12:43 »
Så blev det min tur til at præsentere mig selv, som nyt medlem her på denne fantastiske side og forum.
Jeg hedder Claus Gundersen, jeg er 38 år gammel. Jeg er gift med Mette,  og jeg har to dejlige børn fra tidligere ægteskab, Mille på 14 år og Mikkel på 12 år.
Vi bor på Fyn,  i et lille hus med lidt have til. Vi har netop anskaffet os et hønsehus og hønsegård, og er ved at hegne haven ind. D 14/9 skal vi hente 3 høner, 1 hane og 2 moskusænder. Jeg har ikke haft høns siden jeg var 6-8 år gammel, men hele familien glæder sig til de nye familiemedlemmer.
Jeg kommer nok til at stille en masse tossede spørgsmål, indtil jeg lige får styr på det at have høns og ænder i familien :-)
I forvejen består husstanden af en indekat, som jævnligt kommer ud i haven i sele. Han har i sine første 6 år boet sammen med os til på en meget befærdet hovedvej, så derfor er han indekat. Han har desværre ikke den naturlige respekt for biler og lignende. Men mon ikke han gerne vil dele sin have med høns og ændre.


Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #757 Dato: 13 ſeptember , 2016, 20:27 »
Velkommen til forum, håber du bliver glad for at komme her :)

Vil lige oplyse dig om (hvis ikke du ved det), at høns og ænder ikke må gå sammen ifølge dansk lovgivning. De må ikke kunne ha næbkontakt, og du må såvist jeg husker heller ikke bruge samme fodtøj og redskaber til dem.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #758 Dato: 26 ſeptember , 2016, 22:03 »
Jeg har kigget med og deltaget i debatterne et stykke tid, så på tide jeg præsernterer mig.

Jeg er en mand i starten af fyrrerne der bor på en sommerhus grund i nordsjælland.
Jeg har tidligere avlet slagte kaniner som hobby et par år og fik udviklet mange gode slagteblandinger med div kryds mellem belgisk kæmpe, blå wiener, hvid land, fransk vædder mm,hvorefter det gik i sig selv igen.
Men nu kribler det igen og jeg har en drøm om at blive selvforsynende hen ad vejen i den udstrækning det kan lade sig gøre.
Pengene er små for tiden, og jeg har altid været typen der gerne vil have bang for the buck, så planen er at anskaffe mig en del forskellige racer og så holde høns for hyggens, kødet og æggenes skyld.
Bæredygtighed, dyrevelfærd og økonomi fylder meget, men jeg har ikke råd i dagligdagen til at købe økologisk eller niche produceret kød ala Gråsten, Løgismose osv, på den anden side væmmes jeg også mere og mere ved at skulle betale halalafgift på mit kød.
Og kan man ikke få hvad man vil have, må man lave, dyrke, avle det selv.
Jeg har en 1300 m2 have som jeg pt ikke udnytter optimalt, men det er planen at der efter hønsehold start skal ryddes fræses og plantes egne grøntsager.
Jeg har i længere tid udelukkende spist eget bagt brød i både hvidt og mørkt.
Jeg har i perioder skraldet lidt, det er dog gået lidt i sig selv igen på det seneste.
Men for et par år siden hjalp jeg en veninde som chauffør på hendes skraldeture og blev meget overrasket over hvor meget emballeret mad og grønt der blev smidt ud der ingen ting fejler andet end at være faldet for datoen eller en for ivrig indkøber.
Mef opstart af hønsehold vil jeg dog nok begynde at skralde igen på ugentlig badis for der er altid oceaner af brugtbart brød og grønt.
Så fodermæssigt regner jeg med at det kan gøres rimeligt billigt selv med protein tilsætning som vurderings sag i form af korn og soja, skaller osv.
Jeg er lidt af en gør det selv keld hvis der er penge at spare, så jeg regner med at indkøbe et par billige 48 ægs rugere, og så mest satse på rugeæg, og så er det bare derud af jo ;)
Jeg har et skellet med støbte render stående fra et tidligere fejslagent hus projekt på va 100 m2, så det regner jeg med at beklæde med tråd og bræde forstærkning ( har to store hunde som nok vil synes i første omgang at de er til dem)
Internt vil der blive delt op til forskellige hønsehold, slagteplads, rugekasser osv, og der vil også blive opsat hegn i andre dele af haven så de også kan komme ud på skift på græs.
Det er sommerhusområde med et par ret emsige genboer, men grundejerforeningen har ikke lavet separate påbud mht hønsehold, så Gribskov kommunes generelle regler vedr fjerkræ gældet, og der må jeg holde op til 30 høns inkl en hane hvor der tages hensyn, men der vil udrn tvivl komme klager når hanen bliver kønsmoden.
Men den tid den sorg, for reglerne siger fra kl 7 hverdage, og klokken 9 i weekends, så hvis jeg lægger en time til det, så har jeg allerede taget mere hensyn end jeg skal.
En hane er helt essentiel i mine planer om både racerene høns og kød og æglægger blandinger, så ham vil der blive kæmpet for om nødvendigt.

Mht æg er jeg helt pjattet med de grønne og de kakaobrune, så der kommer jeg vist ikke uden om Maranen ;)
De grønne og blå synes jeg også er pæne så snakker pt mef nogle engelske avlerere om at få tilsrndt rugeæg fra Cream Legbar
Dernæst vil der nok blive suppleret med nogle maskingevær læggere af lysr brune æg, tænker på at supplere med et par isa brown, foruden de æg der kommer fra de racerene høner.

Som køddyr bliver grundstammen nok indiske kamphøns.
Har kun kunne finde en enkelt avler herhjemme som jeg har skrevet til og afventer svar fra pt, men ellers har jeg fået positive tilbagemeldinger fra 2 engelske avlere, så trods sjældernheden herhjemme af disse så skal der nok komme æg i rugemaskinen ;)

kamphønsene er det planen både at have en hane og et par høns af.
Hanen er det så planen jeg vil prøve at lave nogle gode og hurtigt voksende kødblandinger af ved at supplere med plymouth rock, sussex, la bresse og maran, og muligvis andre/flere, alt efter hvad jeg kan få fat i af gode rugeæg.

Så der kommer godt gang i pipperiet her på nordkysten næste år

Hvis der skulle være evt spørgsmål, gode råd osv, så kopierer jeg også dette ind i min brainstormer tråd så præsentations tråden her ikke ryger for off topic  ;)

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #759 Dato: 27 ſeptember , 2016, 08:37 »
Lyder som et spændende projekt.  Glæder mig til at høre mere hen ad vejen :)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #760 Dato: 14 December , 2016, 18:37 »
Jeg hedder Gitte Hansen, bor sammen med Allan, mor til 5 børn - Charlotte 20, Chrisstoffer 17, Maja 7, Tvillingedrenge Mark og Ulrich på 4 år.

Vi er bosat på en landejendom lidt uden for Sommersted, Sdr. Jylland. Vi overtog gården efter et konkursbo i 2014 - samt 3 længer fyldt med LORT op til under taget.

Vi har 4 "vildkatte" som vi prøver at tæmme, 3 udefra kommende katte, 2 heste og nu de lykkelige ejere af 6 Rød Amerikanere  :P

Allan har som barn haft høns - hvorimod dette er min 1 gang.

Jeg nyder deres goggen om morgenen når jeg går over og tænder deres lampe - nyder de kommer mig "løbende" i møde når jeg kigger op til dem.

Jeg har intet forstand på høns - så da jeg tilfældig googlede og fald over jeres side - ja så tænkte jeg at dette var/er det rette sted at hente hjælp.

Offline Kolbysamso

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
    • Østervej 1
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #761 Dato: 05 Juni , 2017, 17:46 »
Hej - jeg er "ny i klassen"

Jeg har efter ca. 15-20 års tilløb langt om længe (forsommeren 2017) taget beslutningen om at NU skal det være, det der med at holde høns, og så fandt jeg dette forum. Jeg er også med i et par facebook-grupper, men jeg synes det kan være svært at (gen)finde tingene, hver gang man læser om noget, så det er dejligt med et forum også.
Jeg har forleden bestilt et byg-selv-hønsehus på nettet og så har jeg ellers læst et par bøger og pløjet internettet tyndt for oplysninger om hvordan jeg griber det an.
Planen er 3-5 høner, så vi kan få æg til husbehov og forhåbentlig en masse sjove og hyggelige oplevelser med fjerkræene.
Jeg har endnu ikke besluttet mig helt for hvilken race det skal være, men de skal være i stor størrelse (altså ikke dværg), de skal helst ikke skrukke, være gode æglæggere og de må gerne være lidt gumpetunge, så de kan få lov at gå frit rundt i haven, når vi er hjemme.

Om mig selv kan jeg sige, at jeg er 50 år gammel, gift med Claus siden '89, har en otte år gammel, doven, rød hankat og bor i et nedlagt landbrug i Kolby på den sydlige del af Samsø, hvortil vi flyttede for ti år siden. Vi kommer oprindeligt fra Sjælland.
Vi har ikke noget jord til, men en dog stor have på ca. 2.000 kvm.
Til hverdag er vi selvstændige (har en webshop med hobbyting til scrapbooking og kortmageri), og fritiden går for mit vedkommende mest med at gå/cykle ture rundt på øen, fotografere og være kreativ på forskellige måder.
--
Kommende hønseejer (i løbet af sommeren 2017 om alt går efter planen...)  :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #762 Dato: 06 Juni , 2017, 07:40 »
Velkommen på forum, Gitte.
Ja, vores force er bl.a. at man kan finde oplysningerne igen, ligesom vi har et fint leksikon  /o
En anden fin ting er, at vi har en ordentlig omgangstone her, det er desværre ikke altid tilfældet på diverse fb-grupper.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jyttemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #763 Dato: 16 Maj , 2018, 22:16 »
Hejsa!

Mit navn er Jytte, jeg er 38 år og står overfor at anskaffe mig mine første høns her over sommeren. Jeg er for nylig flyttet i et dejligt hus med en god grund her på det vestsjællandske, som giver mig mulighederne til at have høns.

Jeg vil nok bare lure mest herinde det nøste stykke tid og stille spørgsmål.
Til mine høns i haven
Jeg blogger også om forsikringer - Læs mere om forsikringer her!

Offline Pip-Annemette

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #764 Dato: 29 Maj , 2018, 07:59 »
Hej, jeg hedder Annemette, er 51 år, er kantineleder på en skole og bor i Roskilde. (er født i Frederikshavn og opvokset i Holstebro)
Jeg har mand, 2 voksne børn hvoraf en hjemmeboende, en hund, 2 katte og 6 hønekyllinger (nu 6 uger gamle) Det er 2 brahma, 2 Orpington og 2 faverolles  <L  <L <L
De er flyttet ind i vores gamle kaninstald og undulatvoliere som nu er ombygget til hønsehus. :)
Det er første gang jeg har høns og har ønsket mig det i mange år.*p
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2018, 08:35 Fra Pip-Annemette »
Mvh. Annemette

0,2 Brahma, Guld Sortbåndet
0,2 Faverolles
0,2 Gul Orpington
0,1 Australian Shepherd
1,1 Manxkatte