Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 62218 gange)

0 Medlemmer og 3 Gæster læser dette emne.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #630 Dato: 07 Februar , 2013, 10:53 »
Danske landhøns i dværg er ærligt talt spild af grill, men søde og dygtige rugere. Har haft dem, men har nu store landhøns. En landhane vejer 1200-1400 gram slagtet vægt, så det svarer nogenlunde til vægten af almindelige købekyllinger. De har meget fint og lækkert kød, men pas nu på med tilberedningen. Mange bliver skuffede, fordi de tilbereder en hjemmelavet kylling på samme måde som en købekylling.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Betty

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #631 Dato: 10 Februar , 2013, 18:41 »
Så fandt jeg også min vej herind  :)

Jeg er flyttet ud til min kæreste på landet, og da han allerede havde et hønsehus stående (desværre stadig ubrugt) mente jeg at vi skulle da have nogle høns. Og eftersom han i tidernes morges havde byttet det til samme formål (han bygger gerne, men pasningen gider han ikke tage sig af) syntes han også det var en god ide  ;D

så nu er jeg igang med at finde ud af hvilken race det skal være, har plymouth rock i tankerne.. Efter hvad jeg har kunne læse mig til skulle den både være en god æglægger og en udemærket spisehøne.

Slutteligt en lille præsentation af mig.
Camilla, tidligere bytosse som er kommet på landet. Har 3 katte, 1 hund, 1 skægagame, 1 dværgagame og ham der kæresten mente at 2 guldskorpioner var en fantastisk ting, så det har vi også nu  :P

glæder mig til at læse mere herinde og få en masse gode råd.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #632 Dato: 10 Februar , 2013, 19:18 »
jamen velkommen til. Spørg endelig løs, der er altid nogen klar til og svare  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #633 Dato: 10 Februar , 2013, 19:27 »
Hej Betty. Velkommen til. Du skal være helt sikker på at det er race-plymouth rock du anskaffer dig. Nogle dyrehandlere sælger slagtehybrider og kalder dem plymouth rock, og de vil aldrig blive ordentlige æglæggere.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Betty

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #634 Dato: 12 Februar , 2013, 14:42 »
Hej Betty. Velkommen til. Du skal være helt sikker på at det er race-plymouth rock du anskaffer dig. Nogle dyrehandlere sælger slagtehybrider og kalder dem plymouth rock, og de vil aldrig blive ordentlige æglæggere.

ja har godt læst om hybriderne.. men synes det er svært at finde nogle der sælger hønniker.. så er begyndt at kigge lidt på orpingtonnerne..
men har lidt tid endnu til at finde ud af hvad jeg vil, for jorden er stadig for frossen til at sætte hegn op..

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #635 Dato: 12 Februar , 2013, 14:48 »
ja har godt læst om hybriderne.. men synes det er svært at finde nogle der sælger hønniker.. så er begyndt at kigge lidt på orpingtonnerne..
men har lidt tid endnu til at finde ud af hvad jeg vil, for jorden er stadig for frossen til at sætte hegn op..

Orpington´er flyver ikke over højt hegn, så det er bare at slå nogle tendor pæle i den frosne jord og lavt hegn. Så er gården klar til Orpington :)

Offline Betty

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #636 Dato: 12 Februar , 2013, 14:51 »
Orpington´er flyver ikke over højt hegn, så det er bare at slå nogle tendor pæle i den frosne jord og lavt hegn. Så er gården klar til Orpington :)

i know - men ham der handymanden snakker noget om at han gerne vil lave tingene ordenligt når han går i gang  ::)
men nu skal jeg i første omgang lige have fundet de helt rette høns.. ;D

men glæder mig virkelig til det hønsehus bliver taget i brug.. nu har det stået klar i godt et år uden en eneste høne..

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #637 Dato: 12 Februar , 2013, 15:10 »
Det er lidt et problem at finde hønniker/voksne høner til salg nu i det tidlige forår. Folk har slagtet ned i løbet af efterår/vinter og har for det meste kun det de selv skal bruge til videre avl. Men du kan snart få kyllinger, hvis du kan vente et halvt års tid på æggene. Så kan du også gøre dem rigtigt tamme.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #638 Dato: 13 Februar , 2013, 06:48 »
Velkommen på forum, Camilla :D
Jeg vil da også lige slå et slag for maran, en rigtig god allround race, både gode æglæggere og gode slagtedyr......og æggene er jo et helt kapitel for sig:


Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #639 Dato: 13 Februar , 2013, 07:09 »
betty der er special klubber indenfor stort set alle racer, og selv om du kun vil ha æg og kød, syntes jeg kraftigt du skal overveje at få nogle ordentlige race typiske dyr, fra en seriøs opdrætter, fodderet koster det samme, de vil være ensartede at se på, nemmere at spotte , hvis en er syg eller mistrives, da sammenligningsgrundlaget er stabilt, med hensyn til racevalg, er det første at finde ud af om, det skal være lette eller tunge(flyvere eller ej), skal de gå frit ii haven hvor meget må de skrabe, benlængde + fodbefjering.
når du i dit hjert ehar en ide om det, kan du kigge æggefarver, og andre ting som kæmpehøns som bla brahma, eller underlige som nøgenhals, eller den almindelige landhøne, nogle har skæg og ingen hale

Offline Betty

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #640 Dato: 13 Februar , 2013, 09:13 »
betty der er special klubber indenfor stort set alle racer, og selv om du kun vil ha æg og kød, syntes jeg kraftigt du skal overveje at få nogle ordentlige race typiske dyr, fra en seriøs opdrætter, fodderet koster det samme, de vil være ensartede at se på, nemmere at spotte , hvis en er syg eller mistrives, da sammenligningsgrundlaget er stabilt, med hensyn til racevalg, er det første at finde ud af om, det skal være lette eller tunge(flyvere eller ej), skal de gå frit ii haven hvor meget må de skrabe, benlængde + fodbefjering.
når du i dit hjert ehar en ide om det, kan du kigge æggefarver, og andre ting som kæmpehøns som bla brahma, eller underlige som nøgenhals, eller den almindelige landhøne, nogle har skæg og ingen hale

Det er også udfra nogle kriterier at det er blevet til orpington eller plymouth rock. Tror høns, fin ægproduktion og flyver ikke meget ( det er ihvertfald hvad jeg kan læse mig frem til). Når jeg engang skal købe høns skal jeg nok være obs på hvor jeg køber, for vil jo gerne have de sundeste dyr jo :)

Offline John Theilgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 140
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #641 Dato: 20 Februar , 2013, 21:10 »
Det ser ud til at man skal præsentere sig, så det må jeg jo hellere gøre.

Jeg hedder John er 33 og bor på Sydspidsen af Langeland sammen med min kone Signe, sønnen Johannes på 6 og datteren Klara på 3.

Vi har længe gået og ønsket os høns og har da heldigvis også masser af plads til det. Det hele er næsten bygget, i hvert fald inde i mit hoved, nu mangler jeg bare vejret og tiden til det. Planen er en 1000m² gård med et 1,8 m hegn og et ca. 10m² hus. Både ræv og mår er talstærk hernede, men så er det godt man har et 10.000 volt hestehegn tæt ved. Arealet er både med krat/skov og åben græs, helt perfekt. Jeg vil gerne starte med omkring 10 høns og en hane, formålet er dermed både kød og æg. Racen har jeg ikke sat mig fast på endnu, men Dorking synes jeg lyder interessant, det ser dog ikke ud til at det er dem der er flest til salg af. Sussex og Orpington er også med i overvejelserne. Det skal være en race der fremfor alt er sund, hårdfør og gode rugere, også gør det ikke noget at der er noget på sidebenene (mellemsvær el. svær). Mængden af æg er underordnet, vi skal nok få rigeligt til både os selv og lidt vejsalg.

Den flotteste race synes jeg egentlig er de Danske Landhøns, men jeg er ikke så glad for at læse om deres flyvelyst og så er de lidt til den lille side.

Senere kunne det være fint med et par gæs, men men men, lad os nu se :-)

Det virker som et RIGTIGT godt forum det her, fyldt med gode og hjælpsomme mennesker der brænder for noget.
6.300000 Buckfast honningbier
1.1 menneskebørn
Div. høns

Offline Fam. Hedegaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #642 Dato: 20 Februar , 2013, 21:18 »
Velkommen til john.

Det lyder da til du har tænkt det meste igennem og kan kun komme med roser omkring orpingtonerne.. De findes i mange forskellige farver men fælles er at de alle bliver gode slagt og æg producenter  /o  De kan godt være lidt klodsede rugere men er meget gode kyllinge mødre.
Mvh  Allan
 
Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Cricht

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #643 Dato: 21 Februar , 2013, 19:20 »
Jeg vil også lige præsentere mig selv, da jeg er ny herinde - Ny i hele det her hønseunivers faktisk  ;)

Jeg hedder Cecilie, er 25 og bor med min kæreste i et skønt hus med fin have, i Solrød Strand. Derudover tæller familien også vores "lille" Mastiff hvalp på knapt 8 måneder.

Vi har besluttet os for at få høns i haven da min kæreste altid har drømt om det, da hans forældre havde høns da han var lille. Jeg er nu også blevet forelsket i tanken om søde puttehøner i baghaven og lækre æg til maden, der smager fantastisk og ikke mindst, er lagt af sunde og glade høns  /o

Vi har ikke helt besluttet os for race og udseendet på huset og gården endnu, meeen det er jo sikkert masser af inspiration at finde herinde så jeg vil se mig omkring  :)
med Mastiffen Carla og nu også snart puttehøner!

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #644 Dato: 21 Februar , 2013, 19:36 »
Velkommen Cecilie

Du bliver ikke mindre forelsket i tanken om høns i haven, når du begynder at læse rundt her på forum - og især her i den kommende tid, hvor der kommer talrige historier og billeder af alle de yndige kyllinger, som klæker rundt omkring.

Inspiration til race og bolig kan du også finde her
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14