Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 60796 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #420 Dato: 08 April , 2011, 00:43 »
Hej Alle mine kommende rådgivere  :)

Jeg er en 46 årig ung mand  ;) ,gift og har 4 børn, en hund, og 3 Hvid land kaniner.

Lige så meget som jeg følger mig klædt på, i at holde kaniner, lige så lidt ved jeg om høns, så det er her at i kommer ind i billedet  /o

Jeg har lavet mit brændeskur, om til hønsehus 2x6 m og 2m højt, ophængte redekasse i ca. 30 cm højde, sat siddepladser op, vand/foder automat, halm på gulvet.

Har tænkt at købe æglægningsfoder, skaller og sand.

Fredag skal jeg skære hul, til hønse udgangen, så at hønsene kan løbe ud i baghaven, som er indhegnet, med træ hegn på ca 110 cm.

Det var meningen, at vi ville have Plymorock tværstribet, men kunne kun få dem som dag gamle, og det følger  vi slet ikke at vi har erfaring nok til at starte på, så vi har bestilt Isa Warren (Isa Brown), til at få noget erfaring med, og ud fra de racer jeg har læst her på siden, går jeg ud fra at det er som at købe en gamel skoda 105, da jeg ikke kan se andre med disse  :-\

Vi har bestilt 11 høniker, og en hane som skal hentes på Lørdag 16-18 uger.

spørgsmål:

1. nogen der har erfaring med denne race?

2. Uanset hvor jeg har set hønse hus, er der en trappe, hvad er meningen, med denne, når den    alligevel ender i samme niveau, som hønen startede med inde fra huset?

3. Hvor stor åbning skal der være i redekasse i forehold til mine høns?

4. Er indhegningen til baghaven 110cm høj nok (flyver de over).

5. Er der noget jeg mangler?

Jeg skal selvfølgelig nok sætte billeder ind, når alt er klart  :)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #421 Dato: 08 April , 2011, 06:59 »
Hej velkommen til forum.
Kan her med bekræftet at du har fået en af verdens bedste sygdomme. Hønsefeber *p Vær glad for den IKKE kan fjernes
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #422 Dato: 08 April , 2011, 07:15 »
Hej Flemming og velkommen her på Forum.

Vi er nu en del, som har Isaèr rendende rundt i hønsegården/haven  ;)

Jeg startede selv op med 5 Isa Brown for godt 2 år siden. Det blev Isaèr ved et tilfælde,
og jeg vidste ikke ret meget om høns og racer. Jeg er utrolig glad for mine Isaèr, som er meget
tillidsfulde og ekstrem tamme, Den ene af dem følger mig og søger kontakt på akkurat samme måde, som min hund..hende fører jeg laaange samtaler med næsten hver dag.

Isaèr kan være nogle barske madammer over for andre høns...det er der lidt forskellige erfaringer med her på Forum. Nogle siger, at de kan være slemme til at blive fjerpillere, men det tror jeg mest skyldes, at det er en meget aktiv og nysgerrig høne, som kræver plads og udfordringer, hvilket jo står i skærende kontrast til de forhold disse hybrider tilbydes i industrien.

Indhegning på 110 cm skulle være nok, men dine Isaèr kan godt komme over, hvis de gider. Finder de ud af, at det er mere spændende på dn anden side af hegnet, så betyder 110 cm ikke noget for en Isa, og især ikke et træhegn, for der kan man mellemlande.

Held og lykke som ny hønseholder.
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 07:22 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #423 Dato: 08 April , 2011, 07:46 »
Velkommen på forum, Flemming :D
Du får i hvert fald masser af æg, for Isa Brown er en hybrid, der er avlet til at lægge MANGE æg.
Din indhegning er sikkert fin nok, de kan sagtens flyve over, men det er ikke sikkert de gør det. Du skriver, at det er træhegn, og det kan måske betyde, at de flyver op på hegnet, og så hopper videre ned på den anden side.
Jeg mener ikke nødvendigvis at hønsestiger skal have samme niveau på begge sider, der gør man som forholdene er til.
Du skal nok sætte et møgbræt op under siddepindene, det vil spare dig for meget arbejde, for så kan du lige snuppe nattens (mange) klatter, uden at alle hønsene vandrer rundt i dem og får det fordelt i hele huset.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #424 Dato: 08 April , 2011, 08:06 »
velkommen til :)

angående det med trapper ind og ud af  hønsehuset ,

da jeg lavede det gamle malkerum om til hønsehus , fik jeg afvide af flere naboer (landzone) alle hønseholdere, at jeg skulle hæve hullet min. 40 cm over gulv højde

Pga. træk på gulvet hvis det var for lavt .

jeg ved ikke om det er rigtigt , men i de 10 år jeg har haft høns har jeg aldrig haft  forkølelse i flokken ,

held og lykke med isaèrne , som ganske som fortalt herinde er en meget opmærksomhedskrævende høne og som villigt hjælper med at grave nysåede blomster op hvis de er fritgående /o



0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #425 Dato: 08 April , 2011, 14:04 »
Velkommen på forum, Flemming :D
Du får i hvert fald masser af æg, for Isa Brown er en hybrid, der er avlet til at lægge MANGE æg.
Din indhegning er sikkert fin nok, de kan sagtens flyve over, men det er ikke sikkert de gør det. Du skriver, at det er træhegn, og det kan måske betyde, at de flyver op på hegnet, og så hopper videre ned på den anden side.
Jeg mener ikke nødvendigvis at hønsestiger skal have samme niveau på begge sider, der gør man som forholdene er til.
Du skal nok sætte et møgbræt op under siddepindene, det vil spare dig for meget arbejde, for så kan du lige snuppe nattens (mange) klatter, uden at alle hønsene vandrer rundt i dem og får det fordelt i hele huset.


Hej Høne Mor  :)

Det jeg mener med hønse stigen er, at hvorfor er lugen ikke nede ved jorden, hvorfor gå op, også ned?
Jeg har set ved mange landbrug, at der er en "brædtstige", selv om hønsene, sagtens kunne gå lige ud, så jeg er lidt forvirret over at den altid er der.

Nogen steder er der en tværbjælke forneden, og der kan jeg forstå, at man laver hulet over, med op og nedgangs stige, så man ikke saver en bjælken over.
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #426 Dato: 08 April , 2011, 14:07 »
Jeg kunne forestille mig det er for at holde bundlaget inde i huset og for at undgå træk.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #427 Dato: 08 April , 2011, 14:12 »
velkommen til :)

angående det med trapper ind og ud af  hønsehuset ,

da jeg lavede det gamle malkerum om til hønsehus , fik jeg afvide af flere naboer (landzone) alle hønseholdere, at jeg skulle hæve hullet min. 40 cm over gulv højde

Pga. træk på gulvet hvis det var for lavt .

jeg ved ikke om det er rigtigt , men i de 10 år jeg har haft høns har jeg aldrig haft  forkølelse i flokken ,

held og lykke med isaèrne , som ganske som fortalt herinde er en meget opmærksomhedskrævende høne og som villigt hjælper med at grave nysåede blomster op hvis de er fritgående /o





Hej Ulla

Træk det giver da noget mening, nu er jeg meget villig til at lave hulet højere op  :)

Angående opgravning af blomster, så er den baghave, som hønsene skal gå i kun for dem...omkring 4x5 meter
som jeg har brugt til kartoffler, og jordbær, sidste år. Den er ligesom i en vinkel, og jeg har aldrig rigtigt fundet ud af at bruge den til noget, så da hønse huset (forhenværende brændeskur, ligger med den ene ende op til denne baghave, så kan de lige så godt få lov at "græsse" i den  :)

Men igen en meget vigtig point, omkring det med træk, godt jeg har jer herinde  /o
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #428 Dato: 08 April , 2011, 14:14 »

Hej Høne Mor  :)

Det jeg mener med hønse stigen er, at hvorfor er lugen ikke nede ved jorden, hvorfor gå op, også ned?
Jeg har set ved mange landbrug, at der er en "brædtstige", selv om hønsene, sagtens kunne gå lige ud, så jeg er lidt forvirret over at den altid er der.

Nogen steder er der en tværbjælke forneden, og der kan jeg forstå, at man laver hulet over, med op og nedgangs stige, så man ikke saver en bjælken over.

Jep, den forklaring er hermed købt  :)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #429 Dato: 08 April , 2011, 14:14 »
Når man vælger at sætte indgangen lidt højt, er det for at undgå træk.
Jeg har indgangen i gulvhøjde i mine hønsehuse, og har ikke problemer med sygdom. Til gengæld har jeg mine siddepinde over indgangen og med et møgbræt under, så de får jo aldrig træk, hvis de sidder der om dagen; om natten er mine smuthuller altid lukkede. Ulla, som skriver højere oppe i tråden har valgt at sætte sit smuthul højere oppe og har heller ingen sygdom.
En ting er sikkert, høns tåler ikke træk og fugt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #430 Dato: 08 April , 2011, 14:15 »
Hej Flemming.
Folk der har de røde Amerikanere (hybrider) er ganske glade for dem.
De er rigtig gode æglæggere.

Du bliver nok nødt til have et hegn på 180 cm.
Eller stække den ene vinge.

Et hul ind til en rede skal bare være stort nok   ;D

Held og lykke   /o

Hej Søren

Har lige købt trådhegn, just in case  ;)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #431 Dato: 08 April , 2011, 14:19 »
Når man vælger at sætte indgangen lidt højt, er det for at undgå træk.
Jeg har indgangen i gulvhøjde i mine hønsehuse, og har ikke problemer med sygdom. Til gengæld har jeg mine siddepinde over indgangen og med et møgbræt under, så de får jo aldrig træk, hvis de sidder der om dagen; om natten er mine smuthuller altid lukkede. Ulla, som skriver højere oppe i tråden har valgt at sætte sit smuthul højere oppe og har heller ingen sygdom.
En ting er sikkert, høns tåler ikke træk og fugt.


Jep, den med træk giver mening  :)

Er nu lidt ærgelig, over at jeg ikke har sat siddepindene over hulet, det vil faktisk være en ret god løsning i mit skur, den må jeg lige tænke over  <A
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #432 Dato: 08 April , 2011, 14:24 »
Hej Flemming og velkommen her på Forum.

Vi er nu en del, som har Isaèr rendende rundt i hønsegården/haven  ;)

Jeg startede selv op med 5 Isa Brown for godt 2 år siden. Det blev Isaèr ved et tilfælde,
og jeg vidste ikke ret meget om høns og racer. Jeg er utrolig glad for mine Isaèr, som er meget
tillidsfulde og ekstrem tamme, Den ene af dem følger mig og søger kontakt på akkurat samme måde, som min hund..hende fører jeg laaange samtaler med næsten hver dag.

Isaèr kan være nogle barske madammer over for andre høns...det er der lidt forskellige erfaringer med her på Forum. Nogle siger, at de kan være slemme til at blive fjerpillere, men det tror jeg mest skyldes, at det er en meget aktiv og nysgerrig høne, som kræver plads og udfordringer, hvilket jo står i skærende kontrast til de forhold disse hybrider tilbydes i industrien.

Indhegning på 110 cm skulle være nok, men dine Isaèr kan godt komme over, hvis de gider. Finder de ud af, at det er mere spændende på dn anden side af hegnet, så betyder 110 cm ikke noget for en Isa, og især ikke et træhegn, for der kan man mellemlande.

Held og lykke som ny hønseholder.

Pyha, glæder mig at jeg ikke er den eneste med Isa Brown, så har jeg nogen at trække på  ;)
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #433 Dato: 08 April , 2011, 14:42 »


Angående opgravning af blomster, så er den baghave, som hønsene skal gå i kun for dem...omkring 4x5 meter
som jeg har brugt til kartoffler, og jordbær, sidste år.

Det her vil der nok være forskellige meninger om, men du skriver, at du får 11 høns og 1 hane. Til en sådan flok synes jeg, at ca. 20 kvm udeareal er for lidt. De vil meget hurtigt komme til at kede sig, og så har du balladen.
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 14:51 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

thorleif

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #434 Dato: 08 April , 2011, 14:51 »
Paa 20m2 vilde jeg ikke ha mer end 3-4 dyr, 11 Isaer giver ogsaa 70-80-90 aeg i ugen paa den her tiden af aaret. Bon apetit'.