Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rekord i kønsmodning ??  (Læst 11300 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Rekord i kønsmodning ??
« Dato: 23 Juni , 2012, 11:03 »
Det er mit første år med Maran, og en af de ting jeg havde hørt på forhånd var at Maran blev sent kønsmodne.
Hos mig har Maranerne hurtig tilvækst og selv om jeg har haft høns i 40-50 år, så har jeg ikke i nogen racer oplevet så tidligt kønsmodne dyr.

Jeg fik rugeæg af Mikkels Maran Sort Sølv i januar 2012.
Der klækkede 7 stk d. 2. februar. Vi endte med 2,3 og sorterede til en stamme på 1,3.
Den frasorterede 1,0 kom ud til de høner der ikke mere er i avl, og i en alder af 3 måneder og 3 uger hoppede han på alt 0,1. Som den enste af de frasorterede 1,0 til slagtning tog han kampen op med de ældre haner fra sidste år, mens andre jævnaldrene 1,0 fortrak til de fjernere områder af hegnet for at få fred. Nu kan det at "hoppe på" bare dække over aparte adfærd og er ikke nødvendigvis et bevis på kønsmodenhed, men i går kom et mere håndgribeligt bevis, idet en af S/S hønnikerne lagde sit første fine æg farve 3 med mørke pletter.
Hos mig er det i hvert fald rekord at en høne - og endda af stor race - lægger æg efter 4 måneder og lige knapt 3 uger.

Hvordan er jeres erfaringer med Marans udvikling?
Bare lige et kip med flaget fra Hadbjerg.  <I <I

mvh Steffen
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2012, 11:08 Fra Lundur »
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2012, 11:09 »
Jeg har en håndfuld maraner klækket midt marts, og jeg fandt osse et smukt mørkt (mindre) æg på gulvet for nogle dage siden, som jeg tilskrev en af disse damer, da mine 5 maraner fra sidste år ikke lægger æg i den skala, samt de er stooore æggene...men har ikke set noget siden!

Hanekyllingerne har galet længe og trådt deres søskende i 2 uger vil jeg tro... jo de er tidligt ude, hvis de osse var tilsvarende tidligt ude med kødsætning ville det virkelig være en fest. Det er lang tid man skal gå og høre på galeri, inden de kan blive til dejlig steg  ;)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2012, 11:28 »
Hej Steffen
Tillykke med æggene og avlen.
Forfædrene til dine dyr er jo efter dem Jørn og jeg havde med hjem fra Tyskland sidste år.
Jeg har lige besøgt tråden.... Vores de birkefarvede lagde æg i en alder af ca. 5 mdr. Læs evt. Mikkels beskrivelse af deres udvikling.
Inlæg #228

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16048.225


Men ja , de er hurtige de maraner.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2012, 12:07 »
min lille dværg hane fra sidst i februar er osse begyndt og træde damerne, hvorimod hønerne ikke er så langt fremme i udvikling som ham. det er dog en sjov adfærd han har, for de 3 høner der ikke er helt kønsmodne endnu, vil ikke være med til hans små lege og dem er han lidt forbeholden overfor. Men de gamle damer som gerne vil være med er han meget galant overfor og nærmest tripper rundt om dem på tåspidserne. Noget for noget åbenbart ;D Men ellers ja, de er lidt hurtige
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2012, 14:07 »
Mine Maran høner fra det første hold (februar) er også så småt begyndt at lægge æg.

Hanerne er dæleme også fremmelige, galer og ter´sig.

Jeg skiller altid hanerne fra hønekyllingerne. Så de vokser op hver for sig.

Jeg har lige fået slagtet nogle haner fra februar/marts, de lå på en vægt på 1500-1600 gram plukket og renset.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline TrineV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2012, 14:19 »
@Lene: Mine 7.2  ??? fra først i april går stadig sammen.. Er det så ved at være tid til at skille dem? (De 6 af hanerne skal slagtes.) Har ikke set nogen træde, men de galer og er vældig "mandige"..   ;)
-Der skulle jo helst ikke blive ballade i hønsegården!
Venlig hilsen Trine.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #6 Dato: 24 Juni , 2012, 17:13 »
Nogle af mine høner, der klækkede d. 22. februar lægger æg og har gjort det en uges tid. Det er dværg maranerne, *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Miss Julle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #7 Dato: 24 Juni , 2012, 17:55 »
Har et hold blandings kyllinger der er klægget 17/3 hvor af 2 halv lømlede hanekyllinger nu forsøger at træde de store høner.
1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #8 Dato: 24 Juni , 2012, 19:23 »
hmmm. Columbus vores dværg maran hane, har i eftermiddags fundet på og flyve ind til skrukken med kyllingerne. Der går han så nu og opvarter dem i hoved og r.. mens han tripper rundt på det sorte af neglene. Jeg nænner næsten ikke og gå ud og fortælle ham, at han jo sådan set kun er en stor knejt endnu.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #9 Dato: 24 Juni , 2012, 22:47 »
Jeg synes nu ofte, man ser at de små haner er fremme i skoene, det er mine også, endda MEGET langt fremme. ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #10 Dato: 24 Juni , 2012, 22:50 »
ja det tør siges marianne. Han går og gør sine hoser grønne ved en orpington der er noget større end ham. Han går endda imellem når der er "ballade" eller optræk til det. Tror skisme han bliver en god dreng /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #11 Dato: 24 Juni , 2012, 23:03 »
Ja han lyder lovende /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Miss Julle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2012, 13:42 »
Så kom de små høner også igang med at lægge æg.
Klækket d 17/3 iår og har lagt sit første æg 27/6  ca 13 uger gammel.
De fineste små hvide æg.
  Havde ellers håbet på at de ville blive grønne, men da de er krydsninger og æggene de kommer fra er fra en grønlægger - den stolte hane er New Hampshire så var det også kun et spinkelt håb.
1.3 Blå kobber Maran
0,2 sort kobber Maran
0.2 New Hamphsire
0.1. Grünlægger
1,0 perlegrå EA
0.1 Guld blåbåndet Brahma
0.1 Sølv sortbåndet Brahma
0.1 Skånske blomsterhøns
0.1 sort araucaner
0,1 guldrandet orpington
0.3 Gul wyandot
0,1 sort colombia wyandot

0.1 Strid ældre skøn fremragende musefanger
0.1 Gul labrador pige
1.1 teenage børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #13 Dato: 02 Juli , 2012, 06:25 »
Ja Jane, der er også andre end maran, der kan være fremme i skoene. :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Rekord i kønsmodning ??
« Svar #14 Dato: 23 Juli , 2012, 18:38 »
I går klækkede de første kyllinger fra æg lagt af de hønniker, der klækkede d. 22. februar i år. Æggene var nogle af de æg, vi havde med hjem fra Frankrig.
Små fine kyllinger med fransk mor og min egen hane som far.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk