Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rex kaniner  (Læst 3270 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

smilla25

  • Gæst
Rex kaniner
« Dato: 18 Juni , 2012, 07:27 »
Laver lige min egen tråd ang Rex kaniner, så jeg ikke stjæler den anden ;) Til jer der har Rex kaniner, hvor stor er deres "løbegård", og hvor højt er hegnet? Hopper de højt? Tænker på at måske belgisk kæmpe og fransk vædder ikke kan hoppe så højt i forhold? Vi har lavet en lille fold som er ca 50 m rundt og har tænkt at lave et ret stort kaninhus de kan blive lukket ind i om natten for rovdyr osv...

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Rex kaniner
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2012, 09:33 »
Rexer er ret forskellige i størrelse og jo mindre de er jo mere vimse er de også. jeg har to unge castor  hanner der sikker ville kunne hoppe højt. Så har jeg 1,1 chin rex der er noget mere tunge i det som måske ikk lige springer så højt. De 2 unge hanner er til gengæld meget tamme så kunne godt lige napse en der der var smuttet ud af et bur i går. (havde ikk lige set det var gået i stykker ) De to chin er noget mere målrettede hvis friheden først opdages og har pga størrelse og tæthed virkelig styrke til bare at brage igennem det de måtte ønske  ;D

Jeg vil i adræthed sammenligne rex med enhver anden mellemstørrelse kanin .......belgisk kæmpe kan dælme også hoppe højt !!!  ::)

Husk at mange kaniner kan klatre i trådhegn (såå nedern !)

jeg har altid mine kaniner i kaninbure ...kommer de på græs er det enten i sele eller mindre løbegård.

Jeg ønsker ikke en stor løbegård ..dels pga af arbejdet med at grave fliser ned i en hvis dybde ...sætte tagplader i siderne osv.. men lige så meget fordi jeg vil kunne håndtere mine kaniner dagligt, gøre dem tamme samt kontrollere opdræt.

Jeg oplever ofte at kaniner der lever  mere frit ofte bliver sky og bare er tilfredse med at leve i deres lille samfund. Og det jo også fint hvis det er det man ønsker med sit kaninhold.

Men hvem der hopper højst,længst og hvor langt ...det SÅ individuelt ..... hvis jeg ser på adfærden på de racer jeg har haft ...alt fra små hermeliner til de store kæmperacer ...så handler det om temperament, håndtering og hvor tamme de er fremfor racepræg. Der er bare kaniner der er dorske og kaniner der er vældig kvikke og snu ...på tværs af racerne.

Så skulle jeg en dag ønske at lave en stor løbegård til kaninhold under frie rammer ville det bliver med fliser ned i 60-100 cm ..tagplader hele vejen rundt ... og minktråd op i 130 cm nok. Kaniner bider nemt hønsetråd og lign over.

En tanke : Hvordan vil du får dem ind i kaninhuset om natten når de i løbet af dagen har gravet gange og huler de syns er meget mere fantastiske ?

Med venlig hilsen Søs

smilla25

  • Gæst
Sv: Rex kaniner
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2012, 11:18 »
Tusind tak for dit svar :) Jeg har nu været oppe at kigge på nogle Rex kaniner hos en avler og er kommet hjem med to unger.. En han og en hun fra to forskellige kuld. Tror jeg har bestemt mig for at de bor indenfor i nogle store kaninbure, og kommer ud i en mindre løbegård om dagen.