Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?  (Læst 34782 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #30 Dato: 18 Juni , 2012, 14:42 »
Halm er efter min mening det bedste materiale til kaniner. Dels kan de putte sig i det og lave rede, men endnu vigtigere har de mulighed for konstant at æde af det, hvilket er vigtigt for både sliddet af tænderne og for fordøjelsen. Derudover skal de have fri adgang til hø, mens det kun er ungdyrene som skal have fri adgang til kraftfoder. Det er ihvertfald min erfaring, selvom der sikkert er andre meninger også :)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #31 Dato: 18 Juni , 2012, 16:17 »
jeg er avler af franskevædder og dværgvæddere som jeg udstiller.. og jeg må sige at jeg synes at der er godt med kød på en fransk vædder :-) jeg slagter gerne når de er 4-6 måneder (dem jeg ikke bruger til udstilling) og der er ca. 1,5-2 kg kød uden ben på...  jeg garver pelsen og synes det er fantastisk at der er flere og flere der får kaniner som kødkilde :-)

mine dyr har spåner i bunden af buret et lag halm at sove i og altid fyldte høhække da det er vigtig for at holde deres maver i orden samt det er godt til tænder... jeg giver mine franske bamser 2 dl foder og massere af grønt nu hvor det er sommer.. om vinteren fodre jeg med foder og ellers foder gullerødder, bøgegrene til tænder og jordskokker,roer

hvis det er ren slagte kaniner så siger de helt gamle avlere at den bedste slagte kanin er en blanding af fransk vædder og hvid land kanin... en belgisk kæmpe er senere til at sætte kød :-) men synes det lyder spændene og glæder mig til at høre hvad du får skaffet :-) /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #32 Dato: 18 Juni , 2012, 17:29 »
Sebastian: Jeg har slet ikke regnet på hvor rentabel et regnstykke det er at avle kaniner. For mit vedkommende handler det slet ikke om penge. Mit formål med selv at opdrætte høns, gæs, ænder og nu kaniner er at sikre de dyr jeg spiser et sundt og godt liv så længe de er her. Jeg har IKKE lyst til at støtte den store industri. Alt det jeg ser og læser omkring opdræt af dyr der senere sælges som natural marineret eller hakkekød til billig penge i diverse supermarkeder er ikke noget der tiltaler mig. Det kan jo sammenlignes med folk der ikke har høns. Nogle køber buræg andre køber økologiske. Og jeg er overbevist om, at de folk der køber de økologiske æg, køber dem med tanke på dyrevelfærd, og dermed smider nogle flere penge for samme antal æg. Ud fra samme tanke, køber jeg heller ikke det billigste foder. Der er mange der går op i kroner og ører, men hva er det hele værd hvis ikke de gider æde det eller kyllingerne kløjes i startfoder der er produceret i alt for store piller.. Altså sundhed og trivsel (lyst til foderet) er vigtige elementer for mig i mit dyrehold - .... selvfølgelig uden at skulle lyde som en fuldstændig helgen ;) Jeg har prøvet at købe billige produkter til både hund og kat, men de gider ikke æde det, og da jeg endelig fandt noget min hund gad spise, så blev hans pels helt mat og han tabte sig. Så tilbage til Olivers foderet som koster meget, men trivslen er i top. Det samme med kyllingefoderet og det samme tænker jeg om foderet jeg skal til at købe til kaninerne. Nå, det blev til et helt andet emne - men altså, økonomien spiller ikke en afgørende rolle overhovedet.

Maria: Tak for spisetips ;D Når du skriver 2 dl foder, så er det pr dyr ikke? Spiser dine franske vædder det op inden næste dag? Hvor køber du foderet henne? Noget der er bedre end andet, eller er piller generelt ens i indhold?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #33 Dato: 18 Juni , 2012, 19:20 »
ja de får 2 dl hver dag.. og det er spist op inden æste dag :-) massere af hø og grønt :-) hvis de får for meget i piller gider de ikke spise deres hø...
jeg får mit foder i tyskland... da jeg synes det foder jeg har prøvet er i dk er noget værre smulder... jeg køber sække hjem til 2 måneder af gangen... men jeg har også rigtig mange dyr :-) ud over det alm foder.. blander jeg tørret persille og til vinter lidt havregryn i deres piller :-) det elsker de ... persille er også rigtig godt til hunner der er drægtige og har unger  /o

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #34 Dato: 18 Juni , 2012, 19:52 »
Her får kaninerne så meget nyhøstet, blandet grønt som de orker at æde. Dertil har vi fodersiloer, der altid er fyldt op med kaninpiller. Rigelig halmstrøelse som de også æder af og som giver en fantastisk kompost når det først er overskidt og har ligget et par uger /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Sebastian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 35
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #35 Dato: 18 Juni , 2012, 21:37 »
Det var nu heller ikke for at lyde som en, der gør alting op i kroner og ører - så havde jeg bare købt en søndagskylling i rema!
Men ofte hænger høj tilvækst og lav pris jo sammen, og i længden tror jeg man bliver gladest for dyr, som ikke skal gå over et halvt år før de er slagteklar. Det skal jeg naturligvis ikke bestemme, men nu efterlyste du jo gode kaniner til slagtning, så det er bare mine erfaringer - desuden er det bedst grundfoder til kaninerne faktisk det billigste, nemlig det der kan findes af grønt i naturen :)

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #36 Dato: 18 Juni , 2012, 22:12 »
Sebastian: Jeg mente intet dårligt med det jeg skrev - og der var intet i overført betydning. Jeg skrev bare det der lige faldt mig ind om den kommende økonomi i kaninavl her hos mig :) Som jeg også skrev, var det ikke for at lyde som en helgen overhovedet :)

Masser af grønt skal de få samt piller, og hø og halm ad lib. Jeg har lige været ude at hente en 9 ugers tysk kæmpe schecke (albino), som er rigtig kær. Og med masser af børn her i huset hver dag, er jeg sikker på hun snart bliver håndvant. Nu er næste (lille) problem så opstået - hva skal hun hedde? Vi har snakket om snehvide, tulle, marguerit, fiona... troede navnet ville komme da vi så hende, men det skete ikke  ::) Ideer modtages :0)

Maria: hvor mange kaniner har i siden du kan bestille hjem hveranden måned? Går dine på græs?
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #37 Dato: 19 Juni , 2012, 13:42 »
Et godt fingerpeg er at give dem 1 dl kraftfoder 2 kg dyr. Selvfølgelig med forbehold og du er stadig nødt til at vurdere hver enkelt kanin løbende. Får de andet ved siden af kan du så skære dem ned i kraftfoder.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: hvilke kaninracer er bedst til både kød og pels?
« Svar #38 Dato: 19 Juni , 2012, 14:20 »
omkring de 40 dyr her om sommeren..jeg har stald med bure der er 3 bure i højden! og om sommeren er den ene ende af haven fyldt med rævebure hvor kaninerne kommer ud når det er godt vejr!

mine franske væddere vejer 6-7 kg og de får kun 2 dl foder hver dag ? alt muligt forselligt grønt
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder