Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid maran  (Læst 71176 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #120 Dato: 16 Oktober , 2012, 12:40 »
Oooops, glemte dette:

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #121 Dato: 16 Oktober , 2012, 16:50 »
Du er heldig med at det er Dominant hvide for så vil der komme hvide kyllinger uanset hvad du krydser på dem. Derfor af nød kan du bruge en Maranhane af anden farvevarietet uden problemer. Hvis du kan få fat i en med Sølvfaktor ville jeg gøre det for at undgå alt for meget gulligt overskær i dem fremover.
Som du selv siger kan du også være heldig at der måske kan findes en til Europaudstillingen eller kontakt en opdrætter på forhånd så du er sikker på at få en med hjem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #122 Dato: 16 Oktober , 2012, 17:10 »
Du er heldig med at det er Dominant hvide for så vil der komme hvide kyllinger uanset hvad du krydser på dem. Derfor af nød kan du bruge en Maranhane af anden farvevarietet uden problemer. Hvis du kan få fat i en med Sølvfaktor ville jeg gøre det for at undgå alt for meget gulligt overskær i dem fremover.
Som du selv siger kan du også være heldig at der måske kan findes en til Europaudstillingen eller kontakt en opdrætter på forhånd så du er sikker på at få en med hjem.

Blå ?

Jeg kommer desværre ikke selv afsted til nogle af stederne.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #123 Dato: 16 Oktober , 2012, 17:21 »
De blå kobber har vel guld faktor ? jeg fik hvide kyllinger fra mit projekt blå kobber, men hanerne fik meget gul overfarve. Især fordi de fik majs og gik ude i sollys, hvilket fremmer denne tendens.

En ren sort/sølv vil vel i såfald være bedst, eller ??
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2012, 17:23 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #124 Dato: 16 Oktober , 2012, 20:59 »
Det er rigtig Lene en Sort-sølv vil nok være det bedste. De ensfarvet blå er vidst også lavet over blå-kobber så de er nok Guldfaktor med stor sandsynlighed. Af mangel på bedre kan det selvfølelig være en mulighed, men de fleste Dominant hvide er guldfaktor i forvejen, så spørgsmålet er hvor meget det vil skade i forhold til hvad de er i forvejen.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #125 Dato: 01 Februar , 2013, 13:46 »
jeg har nok fundet den hvide hane,som komner fra Lene af, hvad kan det give i afkommet på mine hvide ?

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #126 Dato: 01 Februar , 2013, 16:12 »
I første omgang vil alle kyllingerne blive hvide split hvid. Hvor lyder det bare logisk ikke?

Den dominant hvide farve vil stadig være synlig og tage overhånd selvom den ikke har dobbelt anlæg længere og vil også bære på et recessivt hvidt gen der skal være der dobbelt for at et dyr bliver synligt hvidt.

Hvis disse kyllinger parres sammen vil der komme nogle dominant hvide kyllinger, nogle recessive hvide kyllinger og nogle sorte split hvid kyllinger. Recessiv hvid skal nemlig have genet dobbelt for at den bliver hvid og hvis den kun har et bliver dyrene sorte eller hvad der nu lægger bag. Hvis det er fra Lene dyr bliver de måske sort/blå-kobber.

Hvis du parrer hønekyllingerne tilbage på faderen ville 25 % blive sorte/blå-kobber, 25 % rene recessiv hvide og 50 % dominant hvid split recessiv hvid hvor nogle også vil være dominant og recessiv hvide. Det må siges at være hvid ;)

Hvis du parrer hanekyllingerne tilbage på mødrene ville 50 % blive dominant hvide og 50 % dominanthvide split recessiv hvid. Tror ikke du vil kunne se forskel, men du er sikker på at kyllingerne forbliver hvide.

Så det vil blive en del hvide kyllinger hvor det vil være svært at se om de er det ene eller andet, men også en mulighed for en kombination af de hvide faktorer.

Håber det er forståligt og du kan bruge det til noget.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #127 Dato: 01 Februar , 2013, 16:18 »
Super Nielsen, så kommer der forhåbentligt gang i de hvide Maraner også.  /o For de ellers haft en besværlig "start"

Er det den hane fra Carina Castella  ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #128 Dato: 01 Februar , 2013, 21:36 »
Puha Frank, det var en ordentlig omgang for mig og sluge lige nu ;)

Men det betyder altså at det vil ende ud i at der ville være begge typer hvid maran på den måde, men det må jo begynde et sted.

Ja Lene det er lige præcis den hane, kan du huske æg farven han kom fra ? :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #129 Dato: 01 Februar , 2013, 22:44 »
Ja med tiden og alt efter hvordan du parre dem sammen, men i første omgang bliver de dominant hvide split recessiv hvid og det vil således kun være den dominant hvide farve der er synlig.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Hvid maran
« Svar #130 Dato: 02 Februar , 2013, 07:13 »
Dette er en meget spændende tråd for én som har hvide høns.Men også fordi Hvide Maraner sikkert er rigtig flotte irl. :) Held og lykke med avlen af dem.Håber jeg får nogle at se en dag.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand