Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid maran  (Læst 71461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #90 Dato: 29 ſeptember , 2012, 19:22 »
Jeg undrer mig over mine hvide maran...

Har ikke lige et billede, men de er i flere størrelser på trods de jo er lige gamle. Faktisk er den mindste kun halvt så stor som den største, og de andre imellem dem.

Det har jeg ikke oplevet før, nogen forklaring på det ?


Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvid maran
« Svar #91 Dato: 29 ſeptember , 2012, 21:15 »
hvordan var æg størrelsen?? Der er noget størrelses forskel på mine om de har været fra begynder æg eller ej
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #92 Dato: 29 ſeptember , 2012, 22:41 »
Ret pæne i størrelsen, og rimelig ens så ikke noget og udsætte på det tror jeg.


karina dj

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #93 Dato: 30 ſeptember , 2012, 19:11 »
Jeg har osse en overraskende stor størrelses forskel på mine maraner, nogle af de som er importeret fra Tyskland.

Min umiddelbare tanke og foreslag er indavl  :-\

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #94 Dato: 30 ſeptember , 2012, 21:12 »
Jeg har osse en overraskende stor størrelses forskel på mine maraner, nogle af de som er importeret fra Tyskland.

Min umiddelbare tanke og foreslag er indavl  :-\
Jeg vil tro at det er det stik modsadte, at det er de mange racer der blev brugt ved genskabelsen af den hvide Maran der foraarsager diversitet i stoerrelsen inden stoerrelsen etablerer sig i afkommerne, og de begynder at avle ens og racetybisk. Det er jo ikke saa mange aar siden hvid Manan blev genskabt, og det var vidstnog veldigt mange racer der blev brugt. Derfor er det ekstra vigtigt at dem der avler andre farver, men faar en hvid "sport" nu og da, at han/hun overlader den/de til noen der avler hvid, hvid paa hvid (uanset foreldrenes farve) giver jo hvid. Saa hvids en "fejl-avlet" hvid er relativt racetybisk og ikke har noen store fejl, saa er den utroligt verdifuld for en hvid-Maran-avler.

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #95 Dato: 30 ſeptember , 2012, 21:46 »
Nåja seføli...man kan naturligvis ikke sammenligne de sort kobber med de hvide... det var en god og logisk forklaring Thorleif  /o

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #96 Dato: 30 ſeptember , 2012, 22:30 »
Ja og nej. MEN, iblandt vil jo sort kobber give en hvid "sport" som det da kaldes, og det er jo netop disse der kan "importere" aeg-farve til de hvide Marans.
Du maa hele tiden huske at Maran er en meget komplex race, og hver farve-kombination har en forskeldig opbygning. Det groveste exempel for at forklare hvad jeg mener med opbygning: Buff (Gul) Orpington haver ABSOLUT INTET med Sort Orpington at goere. De er bygget paa helt forskeldige racer/krydsninger. Ligeledes med den hvide Orpington. Det eneste de haver til feldes er krops-bygning, og udvalget af de racer der blev benydtet ved udviglingen for de tre racer/farver er FULDSTENDIGT forskeldigt. De er OVERHOVEDET ikke i slegt med hverandre. Slig var det ogsaa da Marans blev udviglet, det eneste de alle havede tilfeldes var at for en stor del blev en hel masse lokale hoens af tvivelsom oprindelse brugt for at lave racerne/farve-kombinationerne. Og herifra kom ogsaa aeg-farven. Koedet, smagen, kvaliteten kom hovedsageligt ifra Kochin og Langshan, begge Asiatiske racer. Og det virkeligt forvirrende er jo at det ikke engang var to avlere der brugte samme metode/racer/krydsninger. Men, fordi man udviglede en standard, blev alle disse krydsninger til sludt en race der avlede ganske ens. Og saa kom 50-60 og 70 aarene, hvor antalet Marans sank
faretruende, og kun blev holdt gaaende af et lille andtal avlere, som saa fik igang lidt af en renesance,  og man avlede Marans i antal igen. Den hvide var totalt ud-doet, saa den maatte man bygge helt ifra bunden.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvid maran
« Svar #97 Dato: 30 ſeptember , 2012, 23:37 »
Nu er mange af de hvide som stammer fra Lene af jo 100% rene maran, udvalgt efter type. Mine hvide maraner fra Lene har netop været hurtigt voksende og med fine kamme + fjer på benene. Jeg ved af gode grunde ikke om de bliver gule på ryggen, da de er solgt nu, men det bliver de da formodentligt :(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Hvid maran
« Svar #98 Dato: 01 Oktober , 2012, 08:13 »
Nu er mange af de hvide som stammer fra Lene af jo 100% rene maran, udvalgt efter type. Mine hvide maraner fra Lene har netop været hurtigt voksende og med fine kamme + fjer på benene. Jeg ved af gode grunde ikke om de bliver gule på ryggen, da de er solgt nu, men det bliver de da formodentligt :(

Jeg har også maraner, der er meget varierende i størrelsen. De stammer fra Randi Krak, som så vidt jeg husker købte dem af dig, Johanne, en sort kobber hane og en ikke så stor splash høne.
Egentlig tager jeg det bare som et udtryk for at de ikke er gennemavlede og typefaste endnu. Jeg havde selvfølgelig håbet på noget andet. Men nu er det min udfordring at udvælge de rigtige dyr til videre avl.

På mine vildtfarvede araucanaer er der i år dukket hvide dyr op og en del forkerte kamme. Det er 3. genaration jeg er i gang med her. Nu ved jeg så jeg har et hvidt gen i min stamme.

Det at gennemavle en stamme og gøre den typefast tager generationer.

mvh Lene
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #99 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:35 »
Jeg skal ikke kunne sige hvad årsagen er, tror dog jeg også har et andet problem. Nemlig at der ingen hane er, men i kan vurdere måske fra de billeder jeg lige lægger op.


Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #100 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:38 »
...

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #101 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:43 »
sidste for nu.


Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #102 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:58 »
Ja, det ligner sørme høner allesammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #103 Dato: 13 Oktober , 2012, 12:51 »
Ja det havde jeg ikke lige forestillet mig ske.

Zoro

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #104 Dato: 13 Oktober , 2012, 13:21 »
Ja det havde jeg ikke lige forestillet mig ske.

Skal du så have en hane med hjem fra Hannover eller leipzig af ????

Hilsen fra J.C.