Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvid maran  (Læst 71590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #75 Dato: 05 August , 2012, 20:36 »
Det kigger vi på Linda :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #76 Dato: 15 August , 2012, 22:29 »
Mine hvide Maran haner har fået gul overfarve og vil derfor så ryge i fryseren.

De er også faldet i den blå avl og derfor sikkert heller gode til videre hvid avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvid maran
« Svar #77 Dato: 15 August , 2012, 22:46 »
Mine er fine hvide indtil nu, men har en enkelt mørk fjer nogle af dem. Ved ikke lige hvad der kan være ?


Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Hvid maran
« Svar #78 Dato: 15 August , 2012, 22:47 »
Lene, nu ved jeg ikke om du fodre med majs, som jeg har fået at vide kan give en gul farve på hvide høns. Det er jo så ikke arvelig.
Jeg har så nok været lidt for gavmild med majs til de hvide La - Bresser, for den hane jeg har vaccineret og klar til forumdagen er godt nok ikke særlig hvid,
Hilsen
Peter

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #79 Dato: 15 August , 2012, 23:26 »
En hvid race VIL faa et guligt skaer, ved fodring af majs, og ved tilgang til sol. Dette betyder inget for videre avl, og uanset farve paa foreldrene/bedsteforeldrene er jeg ganske sikker. Hvid til hvid giver hvid? nogle sorte fjer vil hvide fugle ofte faa, det betyder ingen ting. det er jo som oftest snak om 2 eller 3 fjer? Bare nap de ud ved roten, 2-3 dage inden udstilding. Det goer ALLE. Mange siger de ikke goer, men de lyver som oftest. Paa Haner er det oftest nogle nakke-fjer, og paa hoener oftest paa brystet/siden.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvid maran
« Svar #80 Dato: 15 August , 2012, 23:32 »
Tror det primært er dominant hvide som får lidt sorte fjer, Lenes er recessivt hvide. Jeg tror også det er solens påvirkning og ikke en gen fejl som sådan. Måske den gule farve kan avles væk med års selektiv avl.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #81 Dato: 15 August , 2012, 23:47 »
Sorte fjer er ved dominant hvide og dem ser jeg ingen af ved mine recessive hvide Antwerpener Skæghøns, så det kommer an på hvilken en af de hvide farver den hører til.

Lenes Maraner er Guldfaktor og det gør det bestemt ikke bedre med hensyn til gulligt skær og derfor skal der nok noget sølvfaktor over hvis de skal blive renhvide i farven.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvid maran
« Svar #82 Dato: 16 August , 2012, 00:00 »
Og hvor kan man hente silver-gene, Frank? Hvide Dotter?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvid maran
« Svar #83 Dato: 16 August , 2012, 00:37 »
De franske ser jo ud til at være dominant hvide, mens Lenes, hvor genet nok oprindeligt stammer fra nogle dyr jeg købte i England, de havde i hvert fald også hvide maran. Jeg ville da starte med at forsøge at parre de dominant hvide med de recessive hvide- men jeg ved ikke om der overhovedet findes en måde at undgå at ryggen bliver gul ved de hvide? Undtagen at holde dem inde :(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #84 Dato: 16 August , 2012, 07:18 »
Jeg har provokeret dem med fordring med majs og ja de går også ude, men jeg ved ikke om gul overfarve er arveligt ELLER betinget af foder/sol. ??

Jeg har engang hørt om nogen på Sjælland, som lavede er forsøg med 2 hold hvid sort/columbia Sussex kyllingerne, det ene hold blev "bombet" med majs og det andet ikke. I begge hold skulle der efter sigende både havde været helt hvide dyr og dyr med gul overfarve, hvilket så skulle betyde at det måske ikke har så meget med fodring at gøre alligevel. :o

En ting er måske nok sikkert, HVIS de har tendens til gul overfarve, så får majsene det nok endnu mere frem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #85 Dato: 16 August , 2012, 10:13 »
Mine gråstribede bliver gullige, når de er ca 1 år gamle, og det er helt tydeligt kun de fjer, der får sol. Når så de har fældet, er de fint sort/hvide igen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvid maran
« Svar #86 Dato: 16 August , 2012, 11:06 »
Mine gråstribede bliver gullige, når de er ca 1 år gamle, og det er helt tydeligt kun de fjer, der får sol. Når så de har fældet, er de fint sort/hvide igen.

De må have en parasol, eller en hat med stor skygge, så fjererne kan holde farven i det dejlige solskin
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #87 Dato: 16 August , 2012, 12:12 »
Ja, parasol, solhatte og -briller og måske en kold MaiTai serveret i solsengen på terrassen.... *g
Eller også er de bare knap så kønne i forsommeren, for så at blive blændende smukke igen, når de har fældet!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvid maran
« Svar #88 Dato: 16 August , 2012, 15:18 »
Jeg tror bestemt at det ikke kun er fodringen, men også genmassen at det ligger i og derfor må man kunne avle sig til en mere renhvid farve trods solen og foderets påvirkninger.

Mine Antwerpener Skæghøns i hvid og perlegrå kommer fra en stamme hvor der bevidst er sorteret i at gullig overfarve ikke må være til stede selvom de fodres med masser af majs og går ude i solen hele dagen og de har ikke problemer med det. Der kommer stadig lidt kyllinger i avlen, som påvirkes og får gullig overfarve og de går så øksen i møde i stedet for. Så det kan forbedres igennem avlen og det kan man så prøve på.
Kender også en der fodre sine hvide dyr med majs hvor nogle kommer ud i solen og gå, imens andre går indendørs. Dem i solen får gullig overfarve imens dem indendørs forbliver hvide, så tror det er en kombination imellem sol og farveforstærker i foderet der udløser dette og ikke kun det ene eller det andet.

Med hensyn til Lenes dyr ville det bedste nok være at krydse en af Mikkel S mest ren sølvhvide haner ind på for sølvfaktor og det vil nok hjælpe lidt på det eller meget.
Guldfaktor vil jo nok også fremme gullige og brunelige farver i dyret og vil derfor nok ikke hjælpe på den gullige overfarve. De fleste dominant hvide dyr jeg møder er guldfaktor og derfor tror jeg ikke det vil havde den store indvirkning.

Nu må vi jo se hvordan det kommer til at gå alle de hvide Maraner for de skal først og fremmest havde kardinalpunkterne på plads før man begynder med at forbedre alt for meget andet på dem.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvid maran
« Svar #89 Dato: 16 August , 2012, 16:36 »
Det recessive hvide gen må jo fjerne al farve, og de dyr jeg har haft, af Lenes dyr, har været kridhvide. Jeg tror simpelthen der er tale om at genet påvirker fjetstrukturen som gør den modtagelig mod solens stråler, og vejen frem er at blive ved med, som du har gjort, at sortere de gule dyr fra. Lav et stort tillag, lad dem æde det du normalt fodrer med og lad dem gå ude i solen. Og sorter så dem fra som bliver gule.
Nu tilbage som Johanne Schiødt