Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?  (Læst 27160 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #15 Dato: 05 Juni , 2012, 18:50 »
Som maran avlere, netop fordi det perfekte dyr ikke findes (endnu, ikke Lene?) som både er en udstillingsvinder og lægger fantastiske æg i stort antal, så må vi som avlere af racen gøre op med os selv, hvad kommer først? Hønen eller ægget? Er vores første prioritet at skabe et smukt udstillingsdyr og derefter avle ægfarven mørkere? Eller omvendt, i nogle generationer koncentrere os om at lave det bedst formede æg med den mørkest mulige skal og af kyllingerne som klækker fra disse udvælge de fremtidige avlsdyr? Jeg synes det er helt fint, hvis vi alle ikke vælger det samme. Vores fremtidige mål er det samme, men vejen behøver ikke være ens. Jo flere gener til rådighed jo bedre
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #16 Dato: 05 Juni , 2012, 19:40 »
Thorleif skriver følgende :

En veldigt vigtig ting er at naar man saelger ruge-aeg/dyr skal man goere opmerksom paa HVAD man saelger, naar det gelder videre avl, er det vigtigt at man ved hvad den stamme man koeber dyr ifra er avlet for. Stamme er vigtigere end race, hvad gaelder brugs-egenskaber.

Jeg svare følgende :

Jeg giver Thorleif fuldstændigt ret, for Maran dværgenes vedkommende, da vi indtil videre kun har set ganske få dyr, hvor geno og fæno typen passer sammen i et Maran typisk individ.

NB: Flere Maran dværge farve varianter, virker nærmest i flere lande, som om de er fremstillet, som direkte design opdræt, hvor kun type og skabelon er på plads. Senest virker det feks. som om at brugen af Sabelpot s har været benytet, for at sætte en bedre strømpning på på dyrene, hvilket nærmest giver en egentligt fodbefjering, og ikke den race typiske strømpning. Disse design typer af dværg Maraner, kommer derfor næppe til at ligge et identisk Maran farvet æg i vores tid.

J.C.
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2012, 01:55 Fra Jørn Clevin »

thorleif

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #17 Dato: 05 Juni , 2012, 21:51 »
Tak for at du hjaelper til at goere det lidt klarere hvad jeg mener, Joern. Det er meget sandsynlig at dverg-Marans for en stor del vil blive avlet med udstilding som hovedmaal, man maa (som bl.a. Marianne goer) padse paa at Marans kendetegn, den moerke aeg-farve beholdes/forbedres. Hvids man systematisk avle phenotybe af de store dyr, er nog dette noget af det der "maa ofres paa alteret" i soegen paa et godt udstildingsdyr. Droemme-situationen er jo da, at der er en (eller helst flere) der finder et "nisje-marked" for aeg og/eller koed, og etablerer Maran-opdraet paa en stoerre skala end os "vanlige bag-gaards-avlere", da genotyben klart bedst kan udvigles i en flok paa mindst nogen hundreder, gerne tusinder af dyr, og efter en profesjonell modell. Slige bedrifter begynder allere at springe op andre steder i Europa, da der findes folk/forretninger/restauranter der er villige til at betale lidt extra for noget specielt. 6 blaa aeg ifra en specielt avled "Cream Legbar"-baseret hybrid kan idag koebes for lidt over 3 pund hos Sainsbury-butikker over hele UK. Jeg ved ikke hvad de Tyske og Franske Marans-avlere faar for sine aeg i Tyskland og Frankrig, men det vil helt sikkert ikke blive lenge inden noget lignende dukker op i Danmark. Det vilde isaafald blive en velsignelse for en race som Marans, da et stort andtal dyr er en betingelse for success i forbedring af racen som helhed.

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #18 Dato: 06 Juni , 2012, 00:06 »
Thorleif skriver følgende :

Droemme-situationen er jo da, at der er en (eller helst flere) der finder et "nisje-marked" for aeg og/eller koed, og etablerer Maran-opdraet paa en stoerre skala end os "vanlige bag-gaards-avlere", da genotyben klart bedst kan udvigles i en flok paa mindst nogen hundreder, gerne tusinder af dyr, og efter en profesjonell modell. Slige bedrifter begynder allere at springe op andre steder i Europa, da der findes folk/forretninger/restauranter der er villige til at betale lidt extra for noget specielt. 6 blaa aeg ifra en specielt avled "Cream Legbar"-baseret hybrid kan idag koebes for lidt over 3 pund hos Sainsbury-butikker over hele UK. Jeg ved ikke hvad de Tyske og Franske Marans-avlere faar for sine aeg i Tyskland og Frankrig, men det vil helt sikkert ikke blive lenge inden noget lignende dukker op i Danmark. Det vilde isaafald blive en velsignelse for en race som Marans, da et stort andtal dyr er en betingelse for success i forbedring af racen som helhed.

Jeg Skriver.
Dette er for længst startet i Tyskland, hvor man feks. nu kan købe 18 uger gamle sort kobber, samt gråstribede Maran ungdyr m.f.a. farver.

Verkauf von Montag bis Samstag

-bei Selbstabholung Termin vereinbaren-



Auetaler Geflügelfarm
Radener Str. 17a- 18
31749 Auetal
Tel.: 05752/1403



Wir bieten Ihnen:


ca. 18 Wochen alte, geimpfte


schwarze und gesperberte , federfüßige


Maran Hennen


Preis: 9,00 Euro

Versand möglich

J.C.

« Senest Redigeret: 06 Juni , 2012, 00:21 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #19 Dato: 06 Juni , 2012, 07:41 »
Det kunne være der Rosengården og Bangs køber deres hønniker, de får i hvert fald deres "maran" fra Tyskland.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #20 Dato: 06 Juni , 2012, 07:46 »
Jeg begyndte med Maran for de brune ægs skyld. Jeg har i de første par år blandet farverne, men jeg har trods alt sorteret dyr med grove fejl og mangler væk, samt kun ruget de største og mørkeste æg ud.

Så der er et stykke vej for mig, som først i år har sat mine Maraner sammen, så de passer farvemæssigt sammen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #21 Dato: 06 Juni , 2012, 12:51 »
Som maran avlere, netop fordi det perfekte dyr ikke findes (endnu, ikke Lene?) som både er en udstillingsvinder og lægger fantastiske æg i stort antal, så må vi som avlere af racen gøre op med os selv, hvad kommer først? Hønen eller ægget? Er vores første prioritet at skabe et smukt udstillingsdyr og derefter avle ægfarven mørkere? Eller omvendt, i nogle generationer koncentrere os om at lave det bedst formede æg med den mørkest mulige skal og af kyllingerne som klækker fra disse udvælge de fremtidige avlsdyr? Jeg synes det er helt fint, hvis vi alle ikke vælger det samme. Vores fremtidige mål er det samme, men vejen behøver ikke være ens. Jo flere gener til rådighed jo bedre
Ja, saa er vi tilbage til overkriften.
Det er klart at farven er en af de vigtigste grunder til at saa mange "falder" for Marans som race. Vi hobby-avlere vil jo hele tiden forsoege at finde en balansegang imellom tybe/farvekombination/aeg-farve. Det komplicerer jo avlen lidt, men er samtidigt rigtigt udfordrende. Men, man bevarer ikke racen, med alle dens egenskaber paa den maade, til det bliver avlen lidt for farve/tybe orientert. For at bevare/forbedre racen maa flok-avl til. En hobby-avler vil altid kunde tage dyr ifra slige flokke, og bruge i sin avl, mens en stor flok-avler vil ikke have nogen som helst fordel af at bruge avlsdyr ifra en hobby-avler der avler udstildingsdyr. Ved flok-avl vil Genotyben beholdes. Etper generationer og endel individer vil ikke vaere top-kvalitet, men racen vil som race generelt avle race, det er det der goer den til en race. Saa kan man sige "Jeg er da godt fornoeyet med 150-170 aeg af rimelig farve i aaret". Det kan du gaerne vaere, men RACEN er ikke fornoejed med det. RACEN marans er istand til at legge 270-300 aeg i aaret, farven paa dyrene/aeggene maa man hjelpe lidt ved udvelgelse af avlsdyr. De fledste dygtige avlere vil enten have flere stammer, og/eller nogen at samarbejde med, for en vids grad af blod-fornyelse maa til iblandt. Det er (heldigtvids for Maran med aeg-farve som "kendetegn") et tegn i tiden, stoerre grupper forbrugere er villige til (og oensker) at betale lidt extra for kvalitet. En kvalitet er "oeko-aeg og koed", en anden er den dybe farve paa aeggene. Folk fledst forstaar ikke rigtig forskelden paa Isa Brown og Maran, men flere og flere goer. Dette er en lang process, men den har startet. I USA findes der store klaekkerier der forsynet dette marked, og hobbyavleren haver en stor fordel af at disse findes, da de der har en enorm "blod/gen-bank.
Dette er ikke noget nyt, det var slig det var inden hoenseverdenen inden hybriderne tog over, og heldigtvids for os, mange avlere har af forskeldige grunde holdt store stammer "gaaende".

Og, en tilfoejelse: Maran-aeg af god farve saelges i Amerikanske Delikatessen-shops, men Maran er IKKE en godkendt udstildings-race i USA idag. Der sker dog saa meget for tiden paa det omraade, at det nog kun er tale om faa aar inden dette sker.
« Senest Redigeret: 06 Juni , 2012, 13:01 Fra thorleif »

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #22 Dato: 08 Juni , 2012, 13:59 »
Kære Johanne det er skønt når det lykkedes, og at det ikke kun er Maran designs kopier, som vi fremviser på vore Racefjerkræ udstillinger.

Johanne Skrev følgende :

Som maran avlere, netop fordi det perfekte dyr ikke findes (endnu, ikke Lene?) som både er en udstillingsvinder og lægger fantastiske æg i stort antal, så må vi som avlere af racen gøre op med os selv, hvad kommer først? Hønen eller ægget? Er vores første prioritet at skabe et smukt udstillingsdyr og derefter avle ægfarven mørkere? Eller omvendt, i nogle generationer koncentrere os om at lave det bedst formede æg med den mørkest mulige skal og af kyllingerne som klækker fra disse udvælge de fremtidige avlsdyr? Jeg synes det er helt fint, hvis vi alle ikke vælger det samme. Vores fremtidige mål er det samme, men vejen behøver ikke være ens. Jo flere gener til rådighed jo bedre

J.C.
« Senest Redigeret: 08 Juni , 2012, 14:01 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #23 Dato: 08 Juni , 2012, 21:06 »
Mit mål er ikke at fremavle en Maran som lægger 365 æg om året på bekostning af typen. For jeg skal ikke være hønseri ejer og leve af, endvidere er reglerne i Danmark til sådanne projekter ikke optimale, for ikke at sige umulige, men det er et sidespring i denne tråd.
.
Og jeg går ikke ind for kvantitet istedet for kvalitet.

De skal lægge "godt" med æg måske 180-200 om året i den rigtige farve.

Et eks. : nogle hønserier er begyndt på at sælge andre høns, end hybriderne, da de også har luret at folk gerne vil have andre ægfarver.
Jeg har bla. set Sussex, de var ihvertfald ikke særligt racetypiske og farven heller ikke for god.
Men igen det er jo høns.... og de er lavet på et stort rugeri i Tyskland.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #24 Dato: 08 Juni , 2012, 21:27 »
Jeg er fuldstændig enig med dig lene, der er gang i æg farver som aldrig før, samt de alternative krydsnings høns, som ligger disse flotte farvede æg.

Lene skriver :

Et eks. : nogle hønserier er begyndt på at sælge andre høns, end hybriderne, da de også har luret at folk gerne vil have andre ægfarver.
Jeg har bla. set Sussex, de var ihvertfald ikke særligt racetypiske og farven heller ikke for god.
Men igen det er jo høns.... og de er lavet på et stort rugeri i Tyskland.

J.C.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #25 Dato: 08 Juni , 2012, 22:22 »

Et eks. : nogle hønserier er begyndt på at sælge andre høns, end hybriderne, da de også har luret at folk gerne vil have andre ægfarver.
Jeg har bla. set Sussex, de var ihvertfald ikke særligt racetypiske og farven heller ikke for god.
Men igen det er jo høns.... og de er lavet på et stort rugeri i Tyskland.

Ligeledes føres der også Maran, dem har jeg dog ikke set, men de er sikkert også i ligeså "god" kvalitet som Sussexene.

Det jeg vil frem til med her er at det så bliver masseproduktion = penge og IKKE type faste høns, som folk kan bruge til seriøs vidre avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

thorleif

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #26 Dato: 09 Juni , 2012, 00:15 »
Jeg forstaar godt hvad du mener, Lene. Der er skraek-exempler paa daarlig og ukyndig avl, men vi maa jo haabe og tro at ogsaa dygtige avlere vil findes, specielt i Tyskland og Frankrig. Her i UK er der flere racer der haver vaert velsignet med gode avler af specielt Rhode Island Red (specielt John Leech) og Lys Sussex (specielt Fred Hams og Andy Marshall). Ved at avle systematisk i store flokker beholdes genotyben, og for at en race skal have en mulighed til at overleve, maa den findes som en blod/gen-bank for racen. De gamle hoense-avlere vidste godt hvordan man avlede gode hoens, og deres teorier/metoder er godt dokumentered, saa deres kunskab kan nemt benydtes, ogsaa af kommende generationer, og det faar vi da virkeligt haabe vil ske. Husk, brugshoens kom ikke ifra udstildings-miljoet, det var faktisk omvendt. Det er ikke spoergesmaal om "vi vil se om 20 aar om Thorleif faar ret". De sidste 50 aar har vi forringet utallige racer, netop fordi racen holdt op at blive avlet paa et industrielt nivaa.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #27 Dato: 09 Juni , 2012, 00:51 »
Husk, brugshoens kom ikke ifra udstildings-miljoet, det var faktisk omvendt. Det er ikke spoergesmaal om "vi vil se om 20 aar om Thorleif faar ret". De sidste 50 aar har vi forringet utallige racer, netop fordi racen holdt op at blive avlet paa et industrielt nivaa.
et eller andet sted kom dyrskuer og udstillinger vel osse fordi man gerne ville ha nogle ensartede og ikke mindst flotte dyr, som man gerne ville vise man kunne udvælge og passe og pleje. I min verden hænger de mørke æg sammen med maran. Maran er et pænt dyr, som lægger godt med æg og samtidig producerer en rigtig god steg til gryden. Det er der osse mange andre racer der præsterer. Det der får maran til og skille sig ud fra mængden er ægfarven, og hvis ikke den var der er der ikke noget der skiller maranen fra de andre. Jeg er enig i at de andre ting ikke skal glemmes, men det er nok først og fremmest ægfarven der gør maran til en maran
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #28 Dato: 09 Juni , 2012, 02:02 »
Tidligere var Danmarks fjerkræavler forening representativ for både erhvervs hønserier, samt for hobby opdrættere af Racefjerkræ.

Dette havde alle vel ret beset stor fælles glæde af, med den helt enorme spredning af såvel race som gener, og dermed næsten uanede muligheder for at kunne hente friskt blod.

Jeg husker selv fra min barndom på Amager, hvor jeg efter skoletid havde et bi job på Amager fjerkræ farm, her havde vi alene over 2000 tusinde hvide Italienere, samt New Hampshie og Sussex i nogelunde samme antal.

På daværende tidspunkt var de hvide Italienerne utroligt værdsatte i æg produktionen, hvilket hele tiden gav en stabil afsætning, og dermed en god samlet økonomi i opdrætet.

Derudover havde vi de mindre kontrol hønserier, samt de større etablerede hobby opdrættere, som også spillede med på side linien med kvalitets opdræt osv.

Senere kom de kønsbunde krydsninger til, samt starten på Hybrid alderen med tilhørende bur hønse produktion, som vi stort set kender den i dag. Dette var så tidspunktet, hvor de væsentlige sammen faldende  fælles interesser ophørte, og hvor vore veje skildtes fra hinanden.

Billede er fra Bolbro Maran farming / V. Lene Kongstad.

J.C.

« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 02:17 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan man forene korrekt type og korrekt æg i samme maran?
« Svar #29 Dato: 09 Juni , 2012, 07:58 »
Dengang da det var racehøns som blev brugt i industrien, der blev der også holdt udstillinger. Og når jeg kigger i alle mine gode gamle bøger fra dengang (som der forøvrigt står mange flere gode ting i end de nye bøger om høns) så synes jeg bestemt da at der lægges vægt på gode racetypiske dyr også og der er fin befjering på alle de afbilledede høns.

Nu er det mode med æg i  flere farver, så nu bliver der masse produceret høns til disse formål. Industrien vejre morgen luft og begynder også at sælge "racehøns". Og dette tror jeg ikke gavner racerne, for disse høns masse produceres på rugerier f.eksi Tyskland og ikke hos de seriøse avlere.

Kvantitet kontra kvalitet.

Det er selvfølgelig rigtigt fint at folk får øjnene op for at der ikke kun findes hvide og brune hybridhøns. Og det er også rigtigt fint at interessen for hønsehold på et eller andet plan øges og at der kommer flere og flere hønseholdere på banen.

Ingen tvivl om det, men man må også have en plan med hønseholdet og der skal også være en vis oplysning omkring hvad der udbydes til salg, så folk som virkelig vil være seriøse ikke får et eller andet mystisk produkt solgt under et forkert navn. Og det sker bare se i G&G eller DBA hvor meget l... som der bliver solgt som racerene dyr.
« Senest Redigeret: 09 Juni , 2012, 09:13 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub