Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fjerkræ bøger  (Læst 13897 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Fjerkræ bøger
« Dato: 31 Januar , 2008, 08:37 »
Jeg vil fortælle om de bøger jeg har og hvordan jeg bruger dem og hvad jeg synes om dem. Hvis andre er uenige synes jeg de skal skrive det så vi får så mange vurderinger af materialet som muligt.

Det skal lige siges at jeg generelt læser meget extensivt, dvs. jeg forholder mig kun til de dele i en bog der passer til de forhold jeg har og måle enheder ser jeg stort på og tilpasser til hvad jeg synes.

Først og fremmest:
Jørgen Liljensøe: Den store hønsebog
Det er nok mest for introduktionen til det rare ved hønsehold og det er billederne og historierne. Det er lidt som Søren Ryge. En bog jeg vender tilbage til igen og igen, når jeg skal hygge mig eller lige inspireres til noget indretning. Jeg er meget glad for den, især fordi den beskriver rigtig mange racer med meget smukke fotos. En rigtig billedbog.

Dr. Geoffrey Eley: Høns i haven
Den første bog jeg købte og jeg har aldrig brugt den. Den får det til at fremstå meget svært at holde høns og går meget op i tegninger af præcise mål for bygninger og gårdmiljøer. Det bedste  jeg kan sige om den er at den ikke fylder ret meget...

Flemming Schiøtte: Det rimelige hønsehold
Har du høns og har haft dem længe nok til at du føler dig tryg ved det skal du have denne bog.Den er gammel og  lidt svær at komme i gang med fordi den er skrevet lidt kringlet men det er guld der bliver udtrykt. Flemming beskriver hvordan man holder høns forsvarligt, så dyrene trives optimalt. Der er fokus på sundhed og naturlighed. Absolut guld!

Stefan Hestnes: Succes med høns i haven
Lidt ala Liljensøe, bare med færre billeder. Det man måske ikke kan finde i Liljensøe kan oftest findes i Hestnes. Samme begejstring, og hyggelige billeder. En rigtig god, lille bog!

Liljensøe: Havehøns
Hvis man gerne vil have Liljensøe men ikke har behov for billederne og ikke vil give så meget for en bog kan denne bruges. Der står stort set det samme i den. God som introduktion til hønseholdet.

Chuck Petrie: Why ducks do that
Så er vi kommet til ænder og  det har jeg kun fundet på engelsk. Jeg søgte efter en bog der ville afdække noget af ændernes detaljerede sprog og troede jeg havde fundet det, men den beskriver hvorfor de trækker og putter hovedet under vand og den slags. Øv øv. Men hvis man gerne vil den slags er den sikkert meget god, jeg har ikke brugt så meget tid på den.

Chris & Mike Ashton: The domestic duck
(Den står i reolen ved siden af The domestic dog :D) Den er pløjet igennem nogen gange. Den beskriver især racerne, deres oprindelse og hvordan man udvælger udstillingsdyr.
Derudover er der fremragede kapitler om pasning og pleje, mest med henblik på de store andehold med udstilling for øje. En rigtig god bog.

Dave Holderread: Storeys guide to raising ducks
Liljensøe! Hyggelige anekdoter i små bokse uden om teksten, racebeskrivelse, og den generelle pasning. Igen dog udfra de helt store andehold med udstilling for øje. Der er dog også lidt om forholdene til de små hold som ikke er så meget anderledes. Der er også afsnit med opskrifter og hvordan man kan bruge fjerene.


Jeg savner gode bøger om duehold og om gæs og om naturligt foder til ænder.
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2008, 08:50 »
Godt indlæg Ditte
Det er rigtig der er ikke så mange bøger om ænder, men de findes, men nok mest på engelsk ja.

Flemming Schøittes bog Det Rimelige Hønsehold har stået på mine hylder siden en gang i 70'erne og jeg læser den ret jævnligt.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2008, 20:10 »
Jeg er glade for de Hønsebøger jeg har købt (på auktion qxl.dk)
Så jeg har også fået dem til en rigtig god pris :)

Høns i haven, af Hilbert Jensen
Havehøns, af Jørgen Liljensøe
Det rimelige hønsehold, af Flemming Schøittes

Jeg kigger tit i dem når der er noget jeg er i tvivl om, meeeeen jeg spørg nu også alligevel her i forum. hvor jeg har fået meget hjælp, tak for det.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #3 Dato: 01 Februar , 2008, 21:45 »
Uha ja,
Schiøtte's: Det Rimelige Hønsehold og Liljensøe's: Havehøns¨
er også blandt mine favoritter.

Fik en ny hønsebog i julegave (som jeg havde kigget i maaaaaaange gange nede hos boghandleren).
Den hedder
"Alt om høns" og er af skrevet af to englændere.
Jeg faldt først og fremmest for de mange fine og finurlige billeder, men bogen er desuden yderst informativ.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #4 Dato: 01 Februar , 2008, 22:22 »
Tænk... jeg synes, at den er elendig! Men billederne er flotte!

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #5 Dato: 01 Februar , 2008, 23:56 »
Dr. Geoffrey Eley: Høns i haven
Den første bog jeg købte og jeg har aldrig brugt den. Den får det til at fremstå meget svært at holde høns og går meget op i tegninger af præcise mål for bygninger og gårdmiljøer. Det bedste  jeg kan sige om den er at den ikke fylder ret meget...
Ditte, jeg glemte at skrive: vi er HELT enige ;D

Lone, hvis du nu skriver lidt om hvad du ikke kan lide ved "Alt om høns", så vil jeg skrive lidt om hvad jeg godt kan lide:

Min baggrund: Mit hønsehold handler om at få æg & kyllingesteg med så megen hygge i haven som muligt. Jeg ved ikke en dyt om mere avlsmetoder der indbefatter mere end hane+høner=kyllinger, og 'standarder' vil jeg gerne holde men ved ikke rigtig hvordan...

Jeg elsker Schiøtte for hans - som Ditte skriver - fokus på sundhed og naturlighed, men går tit død på hans 'professor'-sprog og indviklede skemaer. 

"Alt om høns" (http://www.williamdam.dk/hus_have_husdyr/hus_have_husdyr_div/alt_om_hoens_1478652_da.html) derimod er en god bog for nybegyndere og så ikke-alvidende-hønseholdere som mig.
Her får jeg f.x. at vide:
- hvordan de forskellige kamme (pudekam, ærtekam, asietkam) ser ud, og hvad sadelbehæng, vingebånd og seglfjer er.
- fordele og ulemper ved haner: galeri, skader på høns, avlshaner, dobbeltparring
- hvordan man køber høns og hvad man skal holde øje med: køb hos en god avler af kvalitetsfugle, se efter utøj og tegn på sygdom osv.
- fordele og ulemper ved forskellige typer strøelse
- om gode rengøringsrutiner: de daglige, ugentlige og årlige
- foder: fordøjelse og næringsbehov (fx. at protein behøves til udvikling af immunitet mod sygdomme!), samt hvilket foder til hvilke høns (ikke kun kyllinger men også læggehøns, slagtedyr, avlsdyr).
- avl: skrukhøns, rugemaskiner, lysning af æg m.m.
- sundhed: 4 siders skema med de mest kendte sygdomme inkl. fugleinfluenza (det er en ret ny bog).
- gode råd til hvordan man holder høns OG have (og altså ikke behøver at vælge mellem dem)

Herudover finder jeg alle de kendte gode råd fra Forum, f.eks. det med at lægge udpustede æg fyldt med stærk sennep ind til høns der har fået for vane at æde deres egne æg.
Der er også en udførlig beskrivelse af hvordan man vasker sine høns inden udstilling :)

Også sidst men ikke mindst kan man i bogen finde - webadressen på Dansk Fjerkræ Forum ;)

Alt i alt vil jeg sige, at bogen kommer ind på rigtig mange af de diskussioner vi har løbende her på forum - så måske man kunne sige, at man ikke behøver bogen, når nu vi har Forum  :D
Meeen det er nu også rart at have det hele samlet i en bog rigt illustreret med rigtig gode hønsebilleder ;)
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2008, 10:18 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Lomo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
    • www.123hjemmeside.dk/Lones-Ark
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #6 Dato: 02 Februar , 2008, 09:21 »
Først og fremmest virker det som om, at oversætteren ikke selv har høns - ej heller kendskab til høns!
Det giver nogle besynderlige formuleringer, som til tider kan virke komisk,- hvilket nok ikke er tilsigtet!

Dertil kommer, at der ikke er læst korrektur på bogen. Stavefejlene er utallige!!!
Ustralorp f.eks.... ::)!
Den slags nedsætter ihvertfald min koncentration!

Billederne af de enkelte racer er ikke ligefrem de bedste. F.eks. silkehanen,- den ligner en, der skulle have øksen!!!

Flere af de racer, der er beskrevet, er ikke lige nogle, man møder i Danmark...
F.eks. Derbyshire Redcap, Scots Grey og Scots Dumpy. De to sidstnævne roses endda meget i bogen.
Synd, hvis en nybegynder leder efter lige præcis de racer!

Det kreative afsnit i bogen om æg/fjer og disses illustrative muligheder, er dog et sjovt indput!

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #7 Dato: 02 Februar , 2008, 09:43 »
Scots Grey her jeg set for nogen år siden ved en opdrætter i Randers, han sagde det var fortrinlige vinterlæggere :)
Jeg har ikke læst den omtalte bog, men får faktisk lyst til at se hvad det er for en "fætter"

Den bedste bog for en racefjerkræ opdrætter og udstiller er så absolut Den Skandinaviske Fjerkræstandard. :)

Jeg fik for mange år siden en lille bog af min datter. Denbeskriver et udsnit af alverdens hønseracer og er rigt illustreret, en bog der er god at kigge i, hvis man leder en ny spændende race at befolke sin hønsegård med.

Alverdens Hønseracer skrevet af Annette Grandin udsolgt fra forlaget men kan skaffes brugt. ISBN 87-11-16230-9

Hanne

  • Gæst
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #8 Dato: 02 Februar , 2008, 10:29 »
Den aller første hønsebog jeg læste var Lone Andrups - 'Høns for sjov'.



Lone er en ganske almindelig forfatter, som fik lyst til at få høns og som søgte al den viden hun følte hun havde brug for. Så fik hun sine 5 gule orpingtons og beskrev hvordan det var, hvordan hun passede dem, hvordan de skrukkede, fik kyllinger for senere at slagte, hun beskrev oplevelsen af nyslagtet kylling m.m.m.m

Jeg blev vildt inspireret!!!

Jeg begyndte at bygge hus og skulle så til at finde mine orpingtons og sjovt nok opdagede jeg at Lone bor i Vodskov tæt på Ålborg.

Jeg greb knoglen og fik en skøn hønsesnak med Lone Andrup og oven i købet adressen på den avler hun havde købt af ;D

Liljensøe er ok - men alt for selvfed for mig. , Jeg har brugt DFF! Her er der langt mere erfaring samlet på ét sted end i alverdens bøger ;)

Det er ellers en kanon ide med denne tråd!!!
« Senest Redigeret: 02 Februar , 2008, 13:49 Fra Hanne »

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #9 Dato: 06 December , 2008, 12:22 »
Kære alle,

ville bare lige gøre opmærksom på denne tråd igen, hvis nu der er nogen af jer, der ikke ved, hvad I skal ønske jer til jul ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #10 Dato: 06 December , 2008, 13:47 »
Den bog som Helen har vist et billede af har jeg sørme også. Den er rigtig god at læse i :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #11 Dato: 29 Juni , 2009, 08:21 »
Alverdens Hønseracer er desværre udsolgt fra forlaget  :(
Skulle nogen have den stående, er jeg interesseret køber  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #12 Dato: 29 Juni , 2009, 10:46 »
Jeg har den godt nok stående, men den er ikke til salg, desværre, men du kan da låne den? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #13 Dato: 29 Juni , 2009, 11:46 »
I det iøvrigt udmærkede hollandske webmagasin

http://www.aviculture-europe.nl

er der lidt nye bøger til salg, men kig også i deres køb/salg afdeling for medlemmer, her er der ofte særdeles spændende bøger !

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fjerkræ bøger
« Svar #14 Dato: 29 Juni , 2009, 11:49 »
ellers prøv qxl.dk - der har jeg købt maaange hønsebøger kun meget lidt brugt!
Man kan lave en fast søgning. Så får man en mail, når der er bid.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)