Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Ornitolog hjælp  (Læst 33276 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #15 Dato: 12 Maj , 2012, 21:09 »
Hvor er du heldig Lis. De små rødhalse er SÅ kære *p

Lotte M.S. - det var dog utrolig mange sjældne arter, I har. Det kan jeg så ikke prale af, men det er rigtig spændende, når der så dukker èn op, som ikke plejer at være her.
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2012, 21:14 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #16 Dato: 12 Maj , 2012, 21:32 »
Vi har også et væld af fugle i haven. De fleste er dog ganske ordinære. Skovspurv, musvit, blåmejse, irisk.  Men indimellem ser man lidt der er anderledes. For nogle år siden havde vi et rødstjertepar i haven hele sommeren. Jeg formoder de har haft rede i haven. Rødhals er fast inventar både i haven og om vinteren også i stalden. Gærdesmutter er her også. De varierer dog noget i antal fra år til år. Fyrremejsen er fast gæst på foderbrættet.
Svalerne har fri adgang til staldbygningerne. De sidste par år synes jeg at deres interesse i at lave reder i stalden har været noget begrænset. For 3-4 år siden var normalen at der blev 'lavet' ca 100 svaler pr sommer i min stald.
Så har vi spurvehøgen, som 'bor'/overnatter på endespær bag vindskeden for enden af laden. Alliker i skorstenen. Fasaner og agerhøns kommer ind fra markerne med jævne mellemrum.

Og så har vi en familie af disse i haven (kunne ikke dy mig for at tage et billede lidt tidligere på dagen for at vise at her er den ikke blot vintergæst. Den bor her. Dette er fruen i haven, men herren ser vi lige så ofte).

Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #17 Dato: 12 Maj , 2012, 21:39 »
Jaaaaa, hvor er den fin /o.
Det er utroligt så afslappende, det kan være at sidde og kigge på fuglelivet.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #18 Dato: 12 Maj , 2012, 21:53 »
@ Ankerine

Afslappende ???

Den lille spættefamilie koster mig en formue i mejsekugler. Mindst 6 kugler om dagen i øjeblikket.

Men det er det nu værd. Og om ikke så længe kommer forældrene med unger for at lære dem at her er et godt spisekammer. Det har vi oplevet et par år nu.

Puh. Og så er det at det bliver rigtigt dyrt (i foder). Men somt sagt så nyder vi det. Dette lille show foregår ca 3 m fra køkkenvinduet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #19 Dato: 12 Maj , 2012, 21:56 »
Lotte M.S. - det var dog utrolig mange sjældne arter, I har. Det kan jeg så ikke prale af, men det er rigtig spændende, når der så dukker èn op, som ikke plejer at være her.
[/quote]
Ja vi har mange spændende og sjældne fugle. Nogen havde jeg aldrig hørt eller set før (har boet her i 10 år). Fiskeørnen har jeg dog kun set 1 gang. Jeg kom kørende i min lille blå Ford traktor, da jeg så en fiskeørn lande på en tlf.mast der står oppe på vores mark. Den havde en fisk i sine kløer som den sikkert lige havde fanget i Holckenhavn fjord. Jeg hoppede rundt i traktoren af begejstring og kiggede rundt om andre så den, men der var kun mig der nød synet. Jeg kunne komme ganske tæt på den i traktoren.
Vandstæren har jeg også kun set 1 gang. Den sad på en fisketrappe omme ved den lokale vandmølle og jeg kom kørende i bil. Isfuglen yngler også ved vandmøllen, den har jeg set et par gange - så smuk.
Grønspætten er sjælden på fyn og jeg er "blevet bedt om" af en ornitolog jeg kender om at sige til, hvis jeg hørte den, da den er begyndt at yngle i en skov i nærheden og det er ca. 3 uger siden, at jeg hørte den første gang. På DOFs hjemmeside kan man afspille de forskellige fuglelyde. Der er ikke noget bedre end fuglesang, så dejligt livsbekræftende :-)
Jeg skal med i et projekt om opsætning af fuglekasser til Tårnfalk og natugle, mod at jeg rapportere hvad jeg ser - det gør jeg med glæde :-)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #20 Dato: 12 Maj , 2012, 22:01 »
Det er skam dyrt i kroner og ører at holde vilde fugle. Her bruger jeg 40 kg. vildtfugleblanding og 100 mejsekugler om måneden. dertil kommer 1 pakke toastbrød med leverpostej til rågerne om dagen i de to måneder om året, hvor de har bemægtiget sig haven - og hvad så ::) jeg vil hellere kigge på fugleliv, rugeri og fugleunger i haven, end at gå i f. eks. biografen.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #21 Dato: 12 Maj , 2012, 22:10 »
 ;)
@ Ankerine

Afslappende ???

Den lille spættefamilie koster mig en formue i mejsekugler. Mindst 6 kugler om dagen i øjeblikket.

Men det er det nu værd. Og om ikke så længe kommer forældrene med unger for at lære dem at her er et godt spisekammer. Det har vi oplevet et par år nu.

Puh. Og så er det at det bliver rigtigt dyrt (i foder). Men somt sagt så nyder vi det. Dette lille show foregår ca 3 m fra køkkenvinduet.
Ja, afslappende - få dig en ny bankrådgiver, Erik ;). Faktisk synes jeg at foderpengene er bedre givet ud end nok så mange TV-kanaler.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #22 Dato: 12 Maj , 2012, 22:15 »
Faktisk synes jeg at foderpengene er bedre givet ud end nok så mange TV-kanaler.

Ikke helt med Ankerine!! Det der TV et eller andet du refererer til hvad er det for noget. Er det noget af dette nymodens noget?

 *g *g *g *g *g *g *g *g *g *g *g *g
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #23 Dato: 12 Maj , 2012, 22:20 »
Ja, Erik. det er der mange, der spilder penge på nu om dage ::).
Én af mine fugleoplevelser var dog både overvældende og ganske gratis. Jeg gik med mine to Broholmere (STORE hunde) langs diget på Vestfalster, da der pludselig kom noget, der lignede en svævende dør lige hen over de forkrøblede hyldetræer på diget. Både hundene og jeg gik i knæ. Det var en havørn med en fisk i kløerne. Fem meter over mit hoved. Tak skal I have for en pipfugl... Den blev nu også noget forskrækket og røg til vejrs indtil den nåede skovbrynet 700 meter væk og forsvandt ind mellem træerne. En anden gang så jeg én komme svævende lige så stille ude over vandet. Den nærmede sig en skarv, der sad intetanende på en sten i vandet, med hovedet ind mod land - og tørrede vinger. Jeg stirrede noget, da ørnen gled ned og snuppede skarven, der tilsyneladende blev til en sky af sorte fjer, der dalede ned mod vandet. Ørnen gled ind mod land med sit bytte. Sådan!

- og ingen foderudgifter ;D /o
« Senest Redigeret: 12 Maj , 2012, 22:23 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #24 Dato: 12 Maj , 2012, 22:40 »
Jeg gik med mine to Broholmere (STORE hunde) langs diget på Vestfalster,

Tag det ikke ilde op men jeg er ikke så meget til 'små' hunde.  *g *g *g  ( se underskrift)

Vi har havørne i området, da der gennem nogle år har været rugende havørne ved Tystrup- Bavelse søerne. Jeg havde fornøjelsen at opleve 4 af slagsen krydse søerne mens min yngste datter og jeg sad i en kano på en af søerne. Et fantastisk syn. Selvom resten af kanoturen var lidt skod fordi det var lidt koldt og meget blæsende var dette syn hele turen værd.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #25 Dato: 12 Maj , 2012, 23:32 »
Tag det ikke ilde op men jeg er ikke så meget til 'små' hunde.  *g *g *g  ( se underskrift)

Vi har havørne i området, da der gennem nogle år har været rugende havørne ved Tystrup- Bavelse søerne. Jeg havde fornøjelsen at opleve 4 af slagsen krydse søerne mens min yngste datter og jeg sad i en kano på en af søerne. Et fantastisk syn. Selvom resten af kanoturen var lidt skod fordi det var lidt koldt og meget blæsende var dette syn hele turen værd.
Jaja, men jeg havde TO - i alt 132 kilo!
Ørne er imponerende. Dejligt at jægerne er holdt op med at skyde dem ned /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #26 Dato: 12 Maj , 2012, 23:38 »
Jaja, men jeg havde TO - i alt 132 kilo!

Jeg ville sgu også gerne have 2 af min race, men det ligger vist ikke lige i kortene.
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #27 Dato: 13 Maj , 2012, 06:22 »
Eb "flyvende dør" :o ..enestående. Sådan èn har jeg aldrig været så heldig at se :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #28 Dato: 13 Maj , 2012, 06:44 »
@Lotte M.S. - Det lyder som et sandt fugleparadis ned hos jer :).

Det bliver spændende med Tårnfalke og Natugle projektet.

Indtaster du også observationer på www.fugleognatur.dk? ?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Ornitolog hjælp
« Svar #29 Dato: 13 Maj , 2012, 08:17 »
Når vi flyver svævefly er det tit at vi flyver sammen med "lemme" (musvåger) Det er en god oplevelse at flyve sammen på blot 5 - 10 meters afstand uden de er bange for en. Kunne godt tænke mig at flyve sammen med en ørn, men har ikke prøvet endnu - det skal nok komme en dag.

Er der iøvrigt nogen der har mod på en tur, så kan det lade sig gøre.