Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Engelsk Araucana  (Læst 49115 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Engelsk Araucana
« Dato: 01 Maj , 2012, 14:44 »
Hvilke farver er der mon i Danmark pt.

Den perlegrå er godkendt og dermed er racen optaget i den Skandinaviske Fjerkræ Standard. og der er også nogle få seriøse avlere af den.

Men hvad med de andre ? for der var jo både hvide, sorte og perlegrå stribede ?? er der flere tilbage af dem ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2012, 19:19 »
Jeg har i 3 farver, perlegrå, sorte og hvide. Jeg har lige lagt hvide og sorte "æg" under en skruk, så glæder mig til at se afkommet. Håber også at de kan blive godkendt. I skrivede stund leder jeg efter vægt størrelsen på deres æg, da de skal udstilles på Roskilde.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2012, 19:31 »
Jeg har i 3 farver, perlegrå, sorte og hvide. Jeg har lige lagt hvide og sorte "æg" under en skruk, så glæder mig til at se afkommet. Håber også at de kan blive godkendt. I skrivede stund leder jeg efter vægt størrelsen på deres æg, da de skal udstilles på Roskilde.

I min standart står der:
Mindstevægt: 50g.
Idealvægt: 55g.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Malena

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
  • høns
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #3 Dato: 14 Maj , 2012, 08:48 »
Tak, så er det det samme som Maranen ;-)

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #4 Dato: 14 Maj , 2012, 08:58 »
Jeg har Perlegrå, hvid, sort og tværstribet perlegrå.

Jeg primært afkom af af perlegrå.

Dog har jeg fået nogle sorte som jeg ikke er helt sikker på hvordan kommer til at se ud da Hanen er perlegrå. og jeg har nogle fra hvid høne og perlegrå hane de bliver som det ser ud, pt. meget lyse tværstribet. så her jeg nogle som er fra tværstribet høne og perlegrå hane og de er blevet perlegrå høner. og 1 hane som er tværstribet.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline AnitaL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #5 Dato: 14 Maj , 2012, 22:54 »
Jeg har perlegrå og blå guldhalset :)

Offline SigneJohanneBonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 325
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #6 Dato: 14 Maj , 2012, 23:44 »
Har de engelske altid hale?
Og hvis ikke, hvordan filen kender man så forskel på de to slags?
0,4 maran, 0,1 dværgwyandot, 0,1 brahma, 0,1 islandsk landnams, 0,4 araucana, 0,3 skånske blomsterhøns, 0,1 wyandot, 0.2 orpington, 0,1 faverolles,  0.1 landhane, 1,0 huskat, 1,0 cavalier king charles spanel og 1,0 russisk landskildpadde.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2012, 07:06 »
"èn eller anden" har mine Araucana´er, men ellers havde jeg sorte og perlegrå, en enkelt stribet...
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2012, 07:39 »
Ifølge standarden er engelske araucana med hale.
Jeg synes, det er lidt ærgerligt at både aruacana og engelsk araucana hedder "araucana" for det eneste ligheds punkt de har er de turkisskallede æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2012, 07:47 »
Væsentlige forskelle på de to racer :

Araucana skal IKKE have hale, de har enten skæg, ørekvaster eller begge dele.

Engelsk Araucana har hale, top og skæg.

Om navnene er rigtige eller forkerte. De kommer sikkert fra samme ophav i tidernes morgen, men er bare vidreudviklet i hver sin retning. Folk må  vel et eller andet sted også sætte sig lidt ind i hvad de har.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2012, 07:58 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2012, 07:57 »
Dejligt at høre at de trods alt lever videre og at der er nogen seriøse opdrættere, som vil vidreføre dem, de er trods alt stadig meget nye i Danmark og det er nu engang meget nemmere at ødelægge noget end at vidreføre og forbedre noget.

Jeg har selv pt. 2 stk. perlegrå (kyllinger fra i år) som jeg synes ligner alt fra 1,1 til 0,2 til 2,0. Og med mit "held" til at lave mange haner, så er det sikkert det sidste.

Jeg har desværre ikke plads til til også at gøre en hel masse for dem også. SUK. Man kan desværre ikke have "ALT" (selvom lysten er til det), men det kender I sikkert nok allesammen.
« Senest Redigeret: 15 Maj , 2012, 08:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2012, 08:20 »
Ja alt for godt Lene og som ny avler er der meget at hold styr på. Har nu en flok på 14 8 uger gamle gående samt 13 som er 5 uger gamle og så lige 5 stk som er 3 uger gamle de sidste er klægget under en skruk silke.

Så nu prøver jeg at forberede mig til sorteringen. Så vi henholdsvis kan sælge nogle til havehøns og nogle til fryseren.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2012, 16:44 »
Jeg synes jo det er ærgerligt, at de to racer nu omtales om araucana (haleløse) og araucana (med hale).
Jeg er da helt enig med dig mht. at man kan sætte sig ind i de racer man interesserer sig for, men der er jo mange som bruger navne og farver der er nye/gamle/hjemmelavede betegnelser. Bare tænk på gråstribet maran, som rigtig mange kalder gøgespættet, eller agerhønefarvet som nu hedder guldhalset. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2012, 16:52 »
Jamen det er jo også Araucana og Engelsk Araucana.  ;)

Rettelse agerhønefarvet hedder guld sort/båndet.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline arddun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Engelsk Araucana
« Svar #14 Dato: 07 Juli , 2012, 14:20 »
hej

jeg søger araucan høns 2 stk og en hane, er der nogen her som kan hjælpe?

mvh Karen
Karen

2 marans høner, 1 marans hane, 2 grünleger høner, 1 gul orpinton høne, 8 welch corgi cardigan, 2 burmesere