Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opdræt af Gæs spørgsmål??  (Læst 1980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jacob Milter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Opdræt af Gæs spørgsmål??
« Dato: 09 April , 2012, 10:03 »
Hej Alle sammen

Jeg venter 10 gæslinge her i april, og da jeg aldrig har haft gæs før har jeg lige nogle spørgsmål.

Når nu jeg får dem hjem så har jeg lavet et lille bur til dem på 1x1 meter med en varmelampe i, så de kan gå inde i min stald indtil de er gamle nok til at komme ud.
Men hvad skal de have et spise inde i buret når de er så små.??

Når de bliver gamle nok til at komme ud har jeg en dyreboks inde i min stald med en lem ud til et stort græsareal (2000m2), hvor det er planen at de skal bo.
Men ud over græs hvad skal de så have at spise ved siden af, noget korn eller??, og skal det være valset korn?

Jeg har høns i forvejen som spiser hønsefuldfoder men kan jeg bruge noget af det foder???

Planen er at jeg til efteråret vil slagte nogle af gæsne og så beholde et par, ville det være bedst at om sommeren bare fodre med korn og så det græs de kan spise. og så det par jeg skal beholde, fodre dem med noget korn og hønsefuldfoder om vinteren.

Jeg har prøvet at læse mig frem til dette, men jeg er ikke helt kommet from til noget ordentligt brugbart endnu, så håber nogen har lidt erfaring de vil dele.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Opdræt af Gæs spørgsmål??
« Svar #1 Dato: 09 April , 2012, 12:28 »
Du kan roligt glæde dig...de er super charmerende  ;D
Men de vokser altså lynhurtigt og et bur på 1 x 1 meter bliver MEGET hurtigt for lille !
Jeg fodrer mine gæslinger med kyllinge startfoder sammen med græsafklip.
Når de er store nok til at komme på græs, fodrer jeg dem 3 - 4  gange ugentlig den første måned, derefter lidt ca. hver tredie dag, for at de skal forblive trygge ved mig   /o
Jeg fodrer med en blanding af hel havre, byg og hvede og ca. 1 mdr før de skal slagtes, også med knækket majs.
Mit avlspar fodrer jeg med hønse fuldfoder vinteren over  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jacob Milter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Opdræt af Gæs spørgsmål??
« Svar #2 Dato: 09 April , 2012, 13:52 »
Tak for svaret.

Så var jeg ikke helt på vildspor med foder.

Jeg regner med at buret på 1x1 meter kun skal bruges lige i starten ind til de er så store at de kan få hele dyreboksen der er ca. 4x4 meter. Buret i starten er mere fordi jeg ikke lige helt ved hvordan vores katte reagere på de små gæslinge.

Men jeg glæder mig helt vildt til at få dem. har et lille nedlagt landbrug med diverse dyr, og det er sku meget hyggeligt at gå i haven med en masse dyr rundt om sig.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Opdræt af Gæs spørgsmål??
« Svar #3 Dato: 09 April , 2012, 16:04 »
Jeg kan med garanti sige at du bliver helt vild med dem  ;D
Snak lidt med dem hver dag, og før du får set dig om, render de efter dig som små hundehvalpe  /o
Jeg elsker også at vores gård er "besat" af en masse dyr og især vores gæslinger er en stor fornøjelse at betragte   *p
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡