Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Får, drægtig eller ej  (Læst 14179 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Får, drægtig eller ej
« Dato: 20 Marts , 2012, 18:43 »
Hej  :D

Jeg er meget i tvivl om vores får er med lam  ???. De har gået sammen med et vædderlam der er født i maj, ca. fra okt/nov.
Jeg selv har følt, og på det ene tro jeg at jeg kunne føgle lammet sparke efter at have provokeret det lidt, og jeg tro at yveret er vokset lidt, det føgle lidt lige som en pose med varmt vand i, sådan lidt slapt og blødt at røre ved.
Det andet har jeg også følt på, med der er ikke noget der sparker. Den har jeg også haft følt på, og det har ind til sidste weekend haft et yver der ikke for at lyde pervers eller noget kunne sammen lignes med en pung når det er koldt  ::) (hvis i forstår), men her i weekenden føltes det lige som den andens bare mindre.

Men her i dag har vi fået en mere erfaren fåremand til at se på dem, og han mener at der ikke er lam i og han har haft dem vendom og sådan noget. Han har så også været med til at klippe får om formiddagen hvor de så læmmede om aftenen, og han mener ikke at der kan ske noget ved at de bliver klippet lige inden læmning.

Hvad er jeres mening, skal jeg stole på min ejen vudering af mine dyr, eller skal jeg bare stole blindt på "den mere erfarne".
Er meget i tvivl, de skal jo også klippes men det vil jeg helst vente med efter de har læmmet hvis der kommer nogle lam altså.

Gode råd ønskes :D
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2012, 18:50 »
Vor fårebesætning bliver altid klippet og taget på stald, i en sådan rytme, at der er ca. 4-6 uger til læmme-dato.
Et klippet moder-får føder meget stærkere lam, da blodgennemstrømningen øges markent når moderfåret er blevet klippet. Lam har også meget lettere ved at komme igang med at die.
NB: Klipning på denne årstid, forudsætter at moderfår kommer på stald.

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2012, 18:56 »
Hej  :D

Vores får bliver lukket ind og ud hver dag, så ved ikke om det er for tidligt af klippe dem.
Tror du evt de kan være drægtige eller .. hvordan ser man det  ??? trode at når yveret voksede at det ligesom var et meget tydeligt tegn. De har i øvrigt kun fået lam en gang hver.  ;D
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #3 Dato: 20 Marts , 2012, 19:25 »
Hvis jeres lukkes ud af jer, så bestemmer i jo også om de skal ud en dag med voldsom dårligt vejr ;)  - så i sådan et tilfælde ville jeg ikke være nervøs for tidlig klipning.

Mht. drægtig/ikke drægtig, så er det svært at afgøre, før 3-4 uger før læmning.
Men hvis vædder har gået med sele, og der ikke er sket omstempling, de 3 x 19-21 dage efter 1. "stempel" så burde de være med lam.
Vi lukker alle flokkene sammen, og sætter avls-vædderne på stald 1/12, men lader dog altid een vædder gå i hele flokken til 1/1 for at samle evt. omløbere op.
Der er intet så træls som at gå og fodre og passe "tomme" moderfår.
« Senest Redigeret: 20 Marts , 2012, 19:27 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #4 Dato: 21 Marts , 2012, 13:13 »
Hej  :D

Vædderen har desværre ikke gået med sele  :-\
Er der ikke en måde man kan tjekke om de er med lam  ???
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #5 Dato: 21 Marts , 2012, 13:35 »
Jo jo, der findes skam sikre metoder. Så skal du have en ud og scanne dem. Men der findes vist kun 1 eller 2 i DK der gør det. Desværre koster det kassen ved få dyr.
Næsten alle store besætninger får scannet, for at dele moderfår op i hold. Dem der er drægtige med hhv. 1, 2 og 3 lam. De skal jo fodres forskelligt, hvis det skal optimeres i en stor besætning. Det har mindre betydning i små besætninger.

Men en sele på vædderen er guld værd mht. til læmmedato. Jeg kan sætte dem i læmmeboks 2-3 dage før læmning, og det passer stort set altid.

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2012, 12:55 »
Vi har to får, vi troede der skulle gå tomme i år, da alle andre får har læmmet i januar. Men den 20 og 24. marts var der søde små lam. Jeg har ellers også gået og tjekket.  Og fårenes yver voksede heller ikke ret meget før lige op til læmning. Så hvis de har fået lam før, så vil jeg tro at de er med lam igen. Det er normalt at får får lam hvert år. Ha sikke en sætning  ;D

Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2012, 17:13 »
Hej

mange tak for jeres svar  ;D nu håber jeg bar der kommer lam  ;)
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Henrik R.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
  • HUSK dagen idag er den første i resten af dit liv.
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2012, 17:56 »
Hej Mikkel.
Vi har haft får i 5 år, og der voksede yveret først 1-2 døgn før de læmmede, og det holdt stik alle de gange der kom lam.
Og omfanget på moderdyret voksede først helt vildt de sidste 2 uger, så man kan ikke se om et får er med lam eller ej før til sidst.
Men du skal huske, at når et moderfår har læmmet, så er det MEGA tørstigt. Det var helt normalt at de drak 5-10 l. vand umiddelbart efter, så stil et stor spand vand ind i stalden, når du forventer læmningen, så det er på plads.

Henrik

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2012, 17:36 »
Hej  ;D
Tusinde tak for alle de gode svar :D
Det ene får fik et lille lam i går  :D
Det tyder jo på at nogle gange skal man ikke bare stole blindt på dem der har haft med dyrene at gøre længer tid end en selv, men følge sine egne instinkter :D
Fandt også ud af at min bedstefar, som har købt for ved ham der tjekkede mine for lam, har fået et lille lam fra han gimmere, som han købte her i lige efter nytår, og det var ikke meningen at der skulle være lam i.

Mange hilsner Mikkel
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #10 Dato: 30 Marts , 2012, 09:14 »
Tillykke, her til morgen fik jeg også tvillinger :-)
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Mikkel d

  • Bruger
  • Indlæg: 133
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2012, 16:53 »
Tillykke til dig også  ;D
Med venlig hilsen Mikkel d

2.5. moskusænder
4.6. dværghøns (race ??? )
0.1 Dværg kochin
1.1 perlehøns
1.1.1 dværgpapegøjer
0.1 sangparakiter
4.2 undulater
1.0 kliner münsterlander
1.0 blandings labrador
1.0 kat
1.1 kinesiske blå dværg vagtler
1.2 får

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #12 Dato: 09 April , 2012, 14:20 »
Ihh nu sidder jeg jo her og bliver så misundelig på jeres får, så syntes jeg lige pludselig at der er meget længe til efteråret hvor jeg får mine egne får.

mvh jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #13 Dato: 09 April , 2012, 14:37 »
Glæd dig Jens, får er også en dejlig fritids-sysle, ligesom høns /o

Vi har lige gået en times tid og knaldet øremærker i de lam der er født i ugens løb.
Fantastisk at se hvor hurtigt de vokser, og man kan tydelig mærke vægtforøgelsen fra få dage siden da de blev født og til nu /o
Håber de bliver ved med at vokse godt, så vor besætning ikke pludselig bliver slået af pinden, igennem næsten 20 år, hver eneste år, som den SHR-besætning i DK, med bedste tilvækst  /o
Men kikser det, så har jeg jo enten fejlet som fodermester eller som avler. Det er ikke fårenes skyld.

Offline voldsgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Får, drægtig eller ej
« Svar #14 Dato: 09 April , 2012, 17:20 »
Hej Rudy og andre fåravler

Hvordan går jeg med det CHR værk? fordi de får som jeg købt her efter høst de er øremærket men jeg skal vel registers et eller andet sted? og hvad koster det?

håber at det er iorden Mikkel at jeg stjæler din tråd lidt.

mvh Jens
fynbo på 29 med hang til det simple liv
1.5 Wyandotter i guld/sortrandet
1.3 Dværg Wyandotter i sølv/sortbåndet
1.4.blandnings får
0.2 Hereford