Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvis og hvis...  (Læst 5658 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Hvis og hvis...
« Dato: 17 Marts , 2012, 21:43 »
...nu man blev fristet til en lillebitte stamme med stor brahma, og ikke har alverdens forstand på at avle svære tegninger på plads... og ovenikøbet ikke vil ha' hvide høns...

...hvilken skulle man så vælge? hvad er mulighederne?

en simpel brahma  ::)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2012, 22:21 »
Blå eller sort? Columbia? Der er mange dejlige muligheder
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2012, 22:37 »
Ensfarvede Brahma : hvid, sort og blå, men blå er jo lige så svær som blå plejer at være. Dog skal den blå Brahma være ensfarvet blå uden randtegning.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2012, 23:29 »
Er der slet ikke nogen af de med tegning som er ukomplicerede?

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2012, 23:57 »
Hvis du ikke vil ha hvide høns og heller ikke hvide høns med aftegninger så er der jo den sølv-sortbåndet og den er ganske pæn
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #5 Dato: 18 Marts , 2012, 00:08 »
Les den her: http://openlibrary.org/books/OL24168333M/The_Asiatics
IKKE tryk "Read online", tryk "PDF".Der er ogsaa mange fine billeder der.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #6 Dato: 18 Marts , 2012, 07:30 »
Der er ikke noget som helst avl som er ukompliceret. Men det er altid "lettere" at lave ensfarvede dyr end tegnede dyr.

Og columbia tegningen er måske lettere at lave end de båndede. Og i columbia er der jo hvid sort, hvid blå, gul sort og gul blå. Måske også rød sort og rød blå.

Men man skal have "tungen lige i munden" og f.eks starte med de bedste dyr, man kan opdrive. Og i Brahma er der som med så mange andre racer ikke specielt mange seriøse opdrættere.

Og udover farverne så er der jo også typen (kardinalpunkterne) som er vigtige.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2012, 07:33 »
Hvis ikke de skal hvide, så er sorte vel oplagte eller ? de sorte kunne ihvertfald godt bruge flere seriøse opdrættere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2012, 10:30 »
Når jeg tænker på kompliceret avl, så er det med mit "nybegynderhjerte" det som jeg har ladet mig fortælle man skal gøre for at lave isabel. Der krydser man åbenbart ikke bare isabel på isabel, men skal ha' 2 forskellige farvevarianter for at få en rigtig tegning på plads.

Jeg ved nu ikke hvor seriøs jeg er, det er sådan et mærkeligt udtryk i mine ører, men jeg er betaget af min dværgbrahmas temperament og kunne godt tænke mig at ha' en enkelt stamme i stor.
Da jeg i forvejen har mange ensfarvede dyr, havde jeg håbet på i kunne sige: "Karina, du skal da ha' en agerhøne farvet brahmastamme, de er slet ikke så svære at lave..." Jeg synes nemli de er utroooligt pæne  ::) Sølvsortbåndet lyder osse fristende.
Grunden til jeg ikke vælger en hvid, er at jeg ikke vil stå og vaske høns hvis de skal med på en lille udstilling  ;)
Og Lene, columbia er da osse et godt bud...
Jeg må ind og kigge farvevarianter igen  8)

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2012, 10:42 »
Brahma, som vi kender den idag er utroligt dejlig race, men at avle GODE Brahmaer er utroligt vanskeligt, men fortvivl ikke, ogsaa utroligt beloendende. Da Brahma er en "blandingsrace" er ALLE kardinalfejl meget potente og udbredte, desverre. De avlsdyr du kan faa tag i er jo et resultat af hvad mange avlere i mange generationer har lavet, og du kan desverre ikke gaa udifra at alle de avlere var eksperter. Men naar du etablerer en GOD stamme Brahmaer, vil du se at du faktisk har forbedret racen, og det MAA jo vaere hendsigten?  Saa, uanset hvilken farve du oensker dig, forsoeg at finde nogen avlsdyr ifra en avler der forstaar dette, saa kan du hurtigt spare dig selv 5-10-20 aars arbejde, og antalet dyr med kardinalfejl reduceres til et meget lavt nivaa. Men, BRAHMA er helt klart en race der virkeligt fortjener det.

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2012, 10:52 »
Thorleif  /o /o /o

Tak for det enormt gode råd, som jeg håber flere vil følge!

Så skal jeg bare lave en efterlysning på gode avlsdyr  ;D og det blir da spændende så, om man får fingrene i folk der forstår at avle efter kardinalpunkterne  ::) Det kan jo være lidt svært selv at bedømme om stammen er GOD, når man ikke ved så meget om at bedømme dyr  :-\

Eller gør man det sådan at man bestiller en ordentlig bunke æg, og beholder de få gode der falder ud? Seføli med hjælp udefra til at få afgjort hvem der skal i hønsegård og hvem der skal i fryser...

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvis og hvis...
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2012, 11:50 »
Hvids du er heldig, og finder en avler der har avlet serioest et antal aar, behoever du nog ikke saa mange aeg, for kvaliteten vil generelt ikke vare saa daarlig.  Jeg beholder et antal hoener det foerste aar, finder ud hvilke der ser gode ud, og legger godt med aeg, og forsoeger saa at velge ud de 2-3 bedste, og avler ifra dem 2 aaret, hvids det virker godt, saa avler jeg ogsaa ifra disse 3 og 4rde aaret, og forsoeger at bruge deres enen soen som "partner". Mange folk legger for stor vegt paa "friskt blod". Det behoeves iblandt, for at beholde frugtbarhed og stoerrelse, men som oftest er det nog med en "frisk" hane hvert 10ende aar. Synes jeg. Det er ikke mere arbejde at avle systematisk, det kraever kun lidt planlegning, og nogle smaa avlsfolde/rum. For at sikre frugtbarheden finder jeg ofte to broedre, saa lige og gode som muligt, og lader dem gaa  vegsel-vis med 2-3 hoener en uge, saa bytter jeg. Det er en god ide at lade dem gaa i en fold/rum hvor de kan se andre dyr.