Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tidlig frasortering...  (Læst 2816 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Tidlig frasortering...
« Dato: 14 Marts , 2012, 10:54 »
Jeg kender nogen der gerne vil overtage lidt daggamle kyllinger af maranerne, men jeg ved ikke helt hvilke jeg skal sortere fra. De skal bruges som havehøns.

Jeg tænker først og fremmest på de, der er klækket af de lyse æg... men kan jeg osse sortere allerede nu i dem, der ikke har et eneste eller næsten ingen dun på løbene ? Kan de komme senere ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tidlig frasortering...
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2012, 11:29 »
Hvis der slet ingen dun er på løbene, kommer der heller ikke senere. Hvis du har styr på kyllinger fra henholdsvis lyse og mørke æg, ville jeg sortere dem uden dun fra de lyse æg fra. Jeg ville også gøre opmærksom på overfor køber, at de ikke var egnede til udstilling, men at de måske godt kunne give kyllinger, der ville kunne bruges til udstilling.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Tidlig frasortering...
« Svar #2 Dato: 14 Marts , 2012, 11:32 »
Ok, dvs du ville gemme de fra mørke æg uden dun  ???

Jeg er helt med på de skal vide hvorfor de er frasorteret... og at de kan give bedre resultat end de selv er  ;)

Det værste er, at det betyder frasortering af et par blå :(

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tidlig frasortering...
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2012, 11:45 »
Jeg vil ikke frasortere de blå/kobber for enhver pris, det er jo hele tiden en afvejning, du kan jo sætte en blå/kobber fjerløs sammen med en sort/kobber med fjer på løbene, og så vil du få både blå/kobber og sort/kobber med og uden løbsbefjedring.
Det med kyllinger fra de mørke æg, er det samme, hvor mange kyllinger har du med fodbefjedring fra mørke æg? Har du masser, er der ingen grund til at beholde de andre.
Jeg synes dog, det er vigtigt, at satse på kyllinger fra mørke æg også, for æggene er jo et af kardinalpunkterne hos maran.
Endelig er der jo ting man slet ikke kan se på så små kyllinger f.eks. type, hoveddele, kam.
Desværre er der ingen entydig facitliste. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Tidlig frasortering...
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2012, 13:15 »
Mit hovedformål er bestemt at komme i nærheden af de mørke æg, og seføli på nogenlunde dyr.

Derfor er det så forrygende at ha jer som sparringspartnere, da jeg ikke er så stærk i hvem der skal kombineres med hvem. Jeg troede ikke at man overhovedet krydsede løbsfjerløse dyr ind, fordi det vil gi for meget spild på sigt.
Jeg var forberedt på, at der måske var en hovedvægt af blå kyller fra lyse æg (mærkede kyller), men sådan er det heldigvis ikke. Så jeg er glad for jeg har fået mærket dem, og nu skal de umærkede blå bare helst vise sig som høner  ;D

Så det er bare at ruge derudaf og samle på de pæne dyr som kommer af de mørkeste æg...og håbe på de gir deres pæne fordele videre til næste generation  ::)