Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan går det derude ??  (Læst 56824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #15 Dato: 10 Marts , 2012, 13:48 »
Så er der netop røget 21 brahmaæg i rugemaskinen efter de hvid sort col høner og den stribede hane. Jeg plejer godt nok at drille brahmafolkene lidt med racens evne til at lægge æg, men jeg skal love for at mine høner er kommet op i omdrejninger, efter at foråret er begyndt at titte frem. 21 æg fra 3 høner på 9 dage, og muligvis et enkelt æg mere i vente senere på dagen /o.

Så om ca. 21 dage, når jeg forhåbentligt har vished for, at have fået en bunke brahma kyllinger mere, er hanens dage talte. Og jeg er godt nok spændt på at se, hvor meget han vejer uden "tøj" på, og jeg synes godt nok han er stor i levende live. Det er lige førhan kan kigge hen over hegnet ind i haven  :o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #16 Dato: 10 Marts , 2012, 13:52 »
Mine Brahmaer har nu også altid lagt godt med æg, med undtagelse af når de skrukker selvfølgelig.

Så jeg synes bestemt ikke at de er dårlige æglæggere eller lægger små æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline laskoje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #17 Dato: 14 Marts , 2012, 05:52 »
Det går rigtig godt.
De første kyllinger er nu hhv 5 og 2 uger gamle, næste hold ligger i rugemaskinen.

Desværre er den guld/sortbåndede hane lidt generet, og der er en del ikkebefrugtede æg.

Isabell stammen giver rigtig mange kyllinger.

Det nye hønsehus er taget i brug, så alt går som smurt. (lige med undtagelse af at pladsen er ved at slippe op..) 
Hilsen Lars
1,3  guld-sortbåndet brahma-dværg
1,2 Isabell perlegrå brahma-dværg
1,0 Tibetansk Terrier

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #18 Dato: 14 Marts , 2012, 13:38 »
stor gul/sort col her, måske udstilles til næste år

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #19 Dato: 14 Marts , 2012, 16:31 »
Det nye hønsehus er taget i brug, så alt går som smurt. (lige med undtagelse af at pladsen er ved at slippe op..) 

Håber da du snart finder noget mere plads så, for kyllingerne bliver ikke mindre de kommende uger :) Hvor meget fik du ud af de indkøbte æg?
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #20 Dato: 14 Marts , 2012, 18:38 »
Kevin..den hane er da alt for flot til at få hovedet af.. :o
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline laskoje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #21 Dato: 14 Marts , 2012, 19:53 »
Håber da du snart finder noget mere plads så, for kyllingerne bliver ikke mindre de kommende uger :) Hvor meget fik du ud af de indkøbte æg?

Det går nok ... jeg har en nødplan;)
Jeg fik 7 kyllinger af de 9 æg.
Hilsen Lars
1,3  guld-sortbåndet brahma-dværg
1,2 Isabell perlegrå brahma-dværg
1,0 Tibetansk Terrier

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #22 Dato: 14 Marts , 2012, 22:30 »
Jeg fik 7 kyllinger af de 9 æg.

Det var da fint. Jeg fik 8 levende af 10, så det er jo omtrent det samme  /o

Kevin..den hane er da alt for flot til at få hovedet af.. :o

Tak  ;D

Jeg har godt nok fået et par forespørgelser på ham, men han er ikke ren i farven. Han er andet led i mit projekt "hvid (grå-)stribet col brahma" og resultatet af en gråstibet mor og en hvid sort col far. Så selvom jeg også synes han er en flot herre, så gør hans herkomst ham nok mindre attraktiv for andre til videre avl. Men når hans kyllinger klækker om ca. 17 dage, skal jeg nok lige prøve at få taget et billede. Jeg forventer nemlig en god blandet landhandel med sorte, (høne-)gråstribede, hvid sort col og hvid (grå-)stribet col kyllinger efter ham. De sidste 2 varianter går der nok lige lidt tid inden jeg kan se forskel på. endvidere er jeg også meget spændt på at se, hvor god tegningskvaliteten bliver på de hvid sort col afkom, når nu der er gråstribet ind over.  <A
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline laskoje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #23 Dato: 14 Marts , 2012, 22:36 »
Det var da fint. Jeg fik 8 levende af 10, så det er jo omtrent det samme  /o

Tak  ;D

Jeg har godt nok fået et par forespørgelser på ham, men han er ikke ren i farven. Han er andet led i mit projekt "hvid (grå-)stribet col brahma" og resultatet af en gråstibet mor og en hvid sort col far. Så selvom jeg også synes han er en flot herre, så gør hans herkomst ham nok mindre attraktiv for andre til videre avl. Men når hans kyllinger klækker om ca. 17 dage, skal jeg nok lige prøve at få taget et billede. Jeg forventer nemlig en god blandet landhandel med sorte, (høne-)gråstribede, hvid sort col og hvid (grå-)stribet col kyllinger efter ham. De sidste 2 varianter går der nok lige lidt tid inden jeg kan se forskel på. endvidere er jeg også meget spændt på at se, hvor god tegningskvaliteten bliver på de hvid sort col afkom, når nu der er gråstribet ind over.  <A

Inden han bliver til suppe, må han gerne komme forbi os og gøre Palle(hunden) hønsevant. Jeg tror der vil være lidt større respekt om hønsene med en sådan vogter;)
Hilsen Lars
1,3  guld-sortbåndet brahma-dværg
1,2 Isabell perlegrå brahma-dværg
1,0 Tibetansk Terrier

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #24 Dato: 14 Marts , 2012, 22:42 »
Inden han bliver til suppe, må han gerne komme forbi os og gøre Palle(hunden) hønsevant. Jeg tror der vil være lidt større respekt om hønsene med en sådan vogter ;)

Carlo (vores parson russell terrier) skal i hver fald ikke have klinket noget  <H. Men han er også en kylling af rang...
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline lonesj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • www.svenstrup-jensen.dk
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #25 Dato: 16 Marts , 2012, 20:34 »
Her nyder hønsene solen i haven og jeg er vild med mine brahmaer, som min desværre afdøde australorps udrugede sidste år  :) Æggene var forøvrigt fra Rixen - jeg håber på en skruk igen i år, så jeg kan hente nogle flere  :)

1.5 Brahma 0.1 sort Orpington, 0.1 labrador, 1.1 kat, 1.1 heste, 1.1 marsvin, 1.0 kanin,  1.0 mand og 1.1 børn

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #26 Dato: 16 Marts , 2012, 21:59 »
Smukke Brahma   ;)
Du siger bare til når du har en skruk og skal bruge rugeæg..jeg har allerede 2 damer der har lagt sig..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Brahmadame

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #27 Dato: 21 Marts , 2012, 20:48 »
Still alive and kicking!
Desværre har alle 3 stammer (1 stor og 2 dværge) har været temmelig længe om at lægge æg efter vinteren, så jeg kom først igang med at samle for små 3 uger siden. Der er dog helt vild god befrugtning på dem. Alle 64 æg i maskinen har været befugtet, og kun 6 har taget billetten.

Desværre har jeg været uheldig med udvælgelsen af den store Brahma hane, der ikke har udviklet sig så racetypisk som jeg havde håbet, så der vil ikke blive ruget flere store ud før han får en efterfølger.
1.8 Isabella Brahma
2.5 Guld-/sortbåndet Brahma

....endvidere
1.0 gemal
0.2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #28 Dato: 21 Marts , 2012, 20:58 »
Uh hvor er det spændende læsning, og jeg glæder mig sådan til at blive en del af denne tråd senere på året  ;)

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #29 Dato: 06 Juni , 2012, 22:28 »
Efter et meget "effektivt" rævebesøg natten til grundlovsdag er jeg i gang med at få fyldt hønsehuset i dag. Og jeg har fået lovning på 10 daggamle brahmaer om 4-5 uger. Sortguld og blåguld. Vi glæder os meget, da vi ikke var haft store (sådan rigtigt store) høns i mange år. Heldigvis har jeg osse fået tre danske landhøns, skal hente nogle dværgkochin, og får nogle blomsterhøns om nogle uger. Så der bliver liv i hus og have igen. Men det med at får brahmaer....det blir altså en oplevelse!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)