Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan går det derude ??  (Læst 56832 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvordan går det derude ??
« Dato: 07 Marts , 2012, 11:08 »
Hvordan går det Brahmaerne derude i det ganske land ?

Der var engang stor interesse for denne prægtige og store race. Er der det stadigvæk ?

Jeg har stadig mine guld sort/båndede.

Hvad har I ?
« Senest Redigeret: 07 Marts , 2012, 14:42 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Hvordan går derude ??
« Svar #1 Dato: 07 Marts , 2012, 11:40 »
Ja, er blevet bidt af de brahmaer. :D
Mine sølv sort/båndede gør det rigtig godt og isabellerne er så søde og kære.

De sølv sort har chokeret mig med mange æg og mange kyllinger i år.

Så er der jo også lige lidt æg på vej fra dig Lene ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvordan går derude ??
« Svar #2 Dato: 07 Marts , 2012, 13:06 »
Jeg har også fortsat nogle (1.3.8 ). Med undtagelse af 1.0 så er alle hvid sort col. Han er ½ hvid sort col og ½ gråstribet og ENORM. Kyllingerne er af indkøbte rugeæg, for der skulle jo gerne være lidt at udstille af, når nu klubben har 25 års jubilæum i år.

Ellers er mine høner først lige kommet i gang med æglægning for 1 uge eller 2 siden, men så gik de også alle 3 i gang inden for 2-3 dage, og lægger pt godt med æg. Jeg regner med at starte rugemaskinen op igen i weekenden, og så skulle der jo gerne komme lidt hvid gråstibet col ud af det  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvordan går derude ??
« Svar #3 Dato: 07 Marts , 2012, 14:37 »
Det lyder meget spændende og sjovt, hvid gråstribet columbia :-)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #4 Dato: 07 Marts , 2012, 16:50 »
Det lyder meget spændende og sjovt, hvid gråstribet columbia :-)

Ja ikke  :)

Jeg regner med at resultatet bliver noget i retningen af dette
http://www.kippenencyclopedie.nl/php/index.php?title=Wit-koekoekcolumbia
Men nu får vi se  :o
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Ling

  • Bruger
  • Indlæg: 89
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #5 Dato: 07 Marts , 2012, 23:07 »
Ja, jeg holder da ved brahmaerne :D
Er ved at være færdig med at ruge på de guld sort/båndet, men de sølv sort/båndet er slået helt fejl i år. Hønerne lægger næsten ikke æg, og af de få der kommer er næsten ingen befrugtet, så det bliver ikke dem vi skal satse på i år.
Men så har vi heldigvis fået en anden farve - gul sort/blå col, og så har vi dem jo også i hvid sort/blå col.
Og forresten også i hvide og i sort  ;)  og så er der jo også dværgene.
Så brahma er der masser af i vores hønsegård stadigvæk.
Men det er da rigtigt, Lene at der ikke er så megen brahmasnak herinde, som der var sidste år. Så det kunne være sjovt at høre om racen ikke er så udbredt mere ??
Brahma stor + dværg, australorps, welsumer, purhøns, kalkuner bronce + kobber, cauchois duer, guldfasaner og undulater.
www.herning-fjerkraeklub.dk
www.australorpsklubben.dk
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.brahma-klubben.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #6 Dato: 07 Marts , 2012, 23:23 »
Måske er det fordi vi ikke snakker så meget om dem som før? Jeg har ikke opgivet dem, men på grund af pladsmangel er de på standby pt.

Men jeg er nok altid til fals for blå gul columbia, min yndlingsfarve i brahma(Indtil videre ;-) )
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #7 Dato: 07 Marts , 2012, 23:41 »
Her går det desværre ikke helt godt.

Dem jeg lagde billet ind på en gang i efteråret fik et andet (bedre) hjem.  ;)

Jeg ville gerne lidt mere Brahma uden at skulle være 'seriøs avler', da jeg ikke kan finde tiden til det, før jeg en gang går på pension. (Arbejdet har det med at gøre et, ikke uanseeligt indhug i min fritid. Ingen klage her, da det er selvvalgt, men det begrænser trods alt tiden jeg kan afse til fjerkræ).

Jeg havde 1.2 som ikke var rene i farverne, men dog, i mine øjne, kønne dyr. Jeg fik en del kyllinger i løbet af sidste år, hvoraf alle haner blev slagtet i løbet af december/januar. Og så døde den hane der var far til kyllingerne lige pludselig i begyndelsen af februar. Såå, vi får se hvad fremtiden bringer.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #8 Dato: 08 Marts , 2012, 00:20 »
Jeg har klækket et lille hold "isabel" brahma, men min choc blandings hane har været inde over. Hvilket har medført 2 choc hane kyllinger, er lidt spændt på hvad de bliver til, tænker de 3 andre måske har et choc gen hvis de er høner, men det ikke til og vide. Det var hverken forventet eller planlagt..

Så har jeg æg som klækker start næste uge forhåbentlig, det er gul blå columbia og hvid blå begge i stor fra Tyskland.
« Senest Redigeret: 08 Marts , 2012, 00:25 Fra Nielsen »

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #9 Dato: 08 Marts , 2012, 08:39 »
Jamen jeg har også stadig Brahma, men pga. af en meget aktiv ræv sidate vinter, brugte jeg sidste sommer på at få en bestand af de hvid/blå col. igen, så sidste år gik med at lave mange kyllinger og nu efter sortering og sortering har jeg en helt fin bestand af de hvid/blå, så i år kan jeg avle til udstilling og håber da på at få lidt dyr der kan bruges så jeg kan komme med til vinter igen.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #10 Dato: 08 Marts , 2012, 09:40 »
Ling..det er sjovt du siger det. De sølvbåndet brahma jeg købte af dig vil heller ikke rigtigt gå i gang med æglægning. Hanen der fulgte med er død i vinters. Men har fået en ny flot hane. De få æg de mørke giver er dog godt befrugtet  ;)Regner med at det snart sprøjter ud med æg fra dem.. :o
Guldsortbåndet er rigtig gode, har lagt mange æg og nærmest alle æggene er med kyllinger..supergodt.
Mine hvid/sort col. er også rigtig godt i gang med æglægning og her er æggene også godt befrugtet. jeg har en gammel hvid/blå dame på 3 år som også er begyndt at lægge lidt æg, så håber der kan blive lidt i den blå udgave også..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #11 Dato: 08 Marts , 2012, 09:45 »
Lidt billeder:
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #12 Dato: 08 Marts , 2012, 09:46 »
et mere
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Dyrkær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #13 Dato: 08 Marts , 2012, 12:10 »
Hej.
Vi har også guld sort/båndede Brahma.
Hanen blev desværre enkemand pga. ræven, men få dage efter var vi så heldige, at finde 3 nye koner til ham.
En rigtig dejlig og flot race.
MVH Dyrkær.

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvordan går det derude ??
« Svar #14 Dato: 08 Marts , 2012, 12:29 »
Der gaar vidst rigtigt godt med Brahma i Danmark. For de af jer der kan laese Engelsk er det her en rigtigt god bog ifra 1904 hvor det er et KAEMPE-kapitel om Brahma, med rigtigt mange billeder. Klik paa "PDF" saa aabner bogen iloebet af nogle minutter, helt gratis.  http://openlibrary.org/books/OL24168333M/The_Asiatics