Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køns bestemme  (Læst 15412 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Køns bestemme
« Dato: 02 Marts , 2012, 10:13 »
Jeg er den "heldig" ejer af 11 ny klækkede maraner, og jeg mener at have læst mig til, at man kan kønsbestemme dem tidligt!
Har jeg læst rigtig, og i givet fald hvornår og hvordan ser jeg forskellen!
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køns bestemme
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2012, 10:57 »
Hvis de er gråstribede kan du kønsbestemme dem ved klækningen. Haner har én lys plet og høner to lyse pletter på issen.
Andre (ikke stribede) varieteter kan kønsbestemmes, når de er lidt ældre. Jeg er som regel aldrig i tvivl, når de er omkring 5-6 uger gamle, hanerne sætter kam ret tidligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Køns bestemme
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2012, 13:19 »
Tager lige denne op igen, da kyllerne nu er 4½ uge, 3 stk har fået "kobber" farve om halsen, og har lidt større kam end de andre, men kan man være så heldig at der er 8 høner ud af 11 ???. Er der andre ting jeg kan se på, på nuværende tidspunkt?
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Køns bestemme
« Svar #3 Dato: 01 April , 2012, 14:59 »
men kan man være så heldig at der er 8 høner ud af 11 ???. Er der andre ting jeg kan se på, på nuværende tidspunkt?

Ja, det tror jeg godt du kan - altså være heldig ;) Indimellem er der dog også haner, der sætter kobberfarve lidt sent, men som regel er kobberfarve og kamstørrelse en god indikator.

Kropsholdningen er også en god indikator. Prøv at lægge mærke til de 3, du tror er haner. De har formentlig en mere oprejst kropsholdning end de øvrige.

Tillykke, hvis fordelingen viser sig at være 3.8, det er da bare skønt /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Køns bestemme
« Svar #4 Dato: 01 April , 2012, 15:02 »
Sidste år havde jeg en fordeling der hed 3 høner og 11 haner, hvilket var lidt trist for mit ønske var seføli høner  ::)

Så det kan sagtens lade sig gøre  ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Køns bestemme
« Svar #5 Dato: 01 April , 2012, 17:00 »
Vi vil da gerne se billeder af dem og gætte køn ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Jytte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 144
Sv: Køns bestemme
« Svar #6 Dato: 01 April , 2012, 17:07 »
Jeg skal gerne få min bedre halvdel til at tage billeder af dem, og ligge dem ind, så der kan komme en fortælling om hvad køn de har  /o
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Køns bestemme
« Svar #7 Dato: 23 April , 2012, 21:36 »
Hvis de er gråstribede kan du kønsbestemme dem ved klækningen. Haner har én lys plet og høner to lyse pletter på issen.
Andre (ikke stribede) varieteter kan kønsbestemmes, når de er lidt ældre. Jeg er som regel aldrig i tvivl, når de er omkring 5-6 uger gamle, hanerne sætter kam ret tidligt.

Marianne, skal de to pletter være med mellemrum for hønernes vedkommen? og er der nogen som har et billede der viser forskellen på pletterne?

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Køns bestemme
« Svar #8 Dato: 23 April , 2012, 21:51 »
Marianne, skal de to pletter være med mellemrum for hønernes vedkommen? og er der nogen som har et billede der viser forskellen på pletterne?

Jeg har fundet ud af det ;-) Kiggede lidt rundt i trådene og endte i dit galleri.......

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køns bestemme
« Svar #9 Dato: 23 April , 2012, 23:19 »
Sommetider kan pletterne godt gå lidt sammen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Køns bestemme
« Svar #10 Dato: 24 April , 2012, 08:23 »
Sommetider kan pletterne godt gå lidt sammen.

Jeg var ude igår og se nærmere på kyllingerne. Jeg har klart flest kyllinger fra de gråstribede maraner. Det er nemt at se hanerne, da pletten er stor. Hvor dem som kunne være høner, er den ene plet meget svag men kan lige anes. Jeg finder jo helt sikkert ud af det når de er 6 uger.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køns bestemme
« Svar #11 Dato: 24 April , 2012, 10:27 »
Louise, er det gråstribet i stor du har? Hvor har du rugeæggene fra, og hvor mørke var æggene?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Køns bestemme
« Svar #12 Dato: 24 April , 2012, 12:33 »
Louise, er det gråstribet i stor du har? Hvor har du rugeæggene fra, og hvor mørke var æggene?

Ja, jeg har 3 høner i gåstribet/stor, men de går sammen med en Maran hane i Legbar farve. De er alle fra Lene Lestat.

Vil indrømme at jeg ikke har gået så meget op i ægge farven da jeg samlede ind denne gang, da det dels var en test rugning for at se om Caruso havde krudt i bøssen (fik 8 kyllinger ud af 10) og få lidt mad til fryseren. Vil så gerne smage en ægte Maran ;-) Jeg syntes at de gråstribede er dem som ligger de mørkeste æg (har også sort kobber)

Jeg vil tro at jeg (indimellem) kan få en lille 5'er i faveskalaen. Generelt er deres æg meget ravrøde og desværre ikke mørk chokolade. Men smukke det er de :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Køns bestemme
« Svar #13 Dato: 24 April , 2012, 15:25 »
Mine gråstribede er dværg og lægger æg på 4 på skalaen, hvilket er meget tilfredsstillende for dværg, men jeg vil gerne på et tidspunkt have en gråstribet hane i stor race, som kommer fra et meget mørkt æg, så er det mit håb, at jeg kan få endnu mørkere æg fra de gråstribede.
Det er fint, hvis æggene har en rødbrun farve, på fransk er de jo netop kendt som hønsene, der lægger æg "extra roux".
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Køns bestemme
« Svar #14 Dato: 24 April , 2012, 16:00 »
Mine gråstribede er dværg og lægger æg på 4 på skalaen, hvilket er meget tilfredsstillende for dværg, men jeg vil gerne på et tidspunkt have en gråstribet hane i stor race, som kommer fra et meget mørkt æg, så er det mit håb, at jeg kan få endnu mørkere æg fra de gråstribede.
Det er fint, hvis æggene har en rødbrun farve, på fransk er de jo netop kendt som hønsene, der lægger æg "extra roux".

Jeg ved godt at ægfarven er bestemt lidt af hanen, men kunne det gå an og bruge en stor hane på en dværghøne og så avle efter dværg igen?? eller hvad var planen?? Er bare lidt nysgerrig da jeg ikke er for meget inde i avl endnu
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk