Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det første æg - hvad sker der!?  (Læst 6175 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Det første æg - hvad sker der!?
« Dato: 02 Marts , 2012, 09:46 »
Hvad er der lige sket her?? Jeg er grædefærdig... Her har jeg gået og set frem til det første maran æg, og så kommer der det her....

Nogen, der kan give bud på, hvad der er sket? Det ligner at bloddråber har rendt af ægget.. Der er intet i vejen med afstamning, har fået æggene fra én her på forum!! Det ER fra maranen..jeg gik hele dagen igår og holdt øje, så der er ingen tvivl. Og JA..ægget ER så lyst, som billedet viser :(

Er hønen syg? Ægget er nærmest gråt og har ikke en snært af farve på sig...mine hybridblandingsæg er meget brunere og mørkere  :'( :'( :'(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2012, 09:54 »
Rolig nu, ingen grund til at græde, det er da kun et æg og endda det allerførste. Giv nu dine høns en chance og vent og se hvad farve de andre æg bliver.

Desuden tror jeg ikke at det er blod der er på, men snarere farve. Maran æg skulle eftersigende først blive farvet, lige inden lægges.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2012, 10:01 »
Det er bare et jomfru æg.
Stol trygt på din høne, hun har bare lavet en kladde.

Det er som Lene skriver, farven kommer på senere. Det vil du få bevis på når du fremover henter æg. Hvis du får et lagt nærmest direkte i hånden vil du se og mærke det.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2012, 10:54 »
Om maran æg siges, at man først efter det 20. æg kan regne med at farven er korrekt. Endvidere gælder at hønerne ofte lægger mørkere æg i deres andet læggeår.
Dit æg viser tydeligt, at "sprøjtehallen" mangler lidt finjustering, mon ikke du skal satse på, at hun mangler lidt øvelse. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2012, 12:00 »
Puha , det er godt, jeg har jer til berolige mig..jeg var klar til kassere hele pivtøjet, så nu slår jeg lige kold vand i blodet ...tak for svar ;-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2012, 13:09 »
Ha ha nåeh Mette din stakkel *b

Hun skal bare lige lære det, tænk på at ægget blir "lakeret" lige inden det blir lagt, der er jo nok sket noget når det nu var det første
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2012, 23:07 »
Okay, jeg fatter ikke det her.. Der er kommet i alt 3 underlige begynder æg siden jeg startede tråden.. Jeg har to maraner  fra 1. sept. og hvem der er kommet i gang, ved jeg ikke, men der er kun kommet 3.. og næsten hver dag ligger de og trykker i reden plus laver efterfølgende æggelyd. Lyder det ikke underligt alt sammen??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2012, 12:50 »
Hej Mette.
Jeg forstår godt at du er frustreret. Jeg er også aldeles ny med Maran og havde regnet med at få lidt kyllinger af rugeæg fra vores tur til Frankrig. Vi vidste at der var mulighed for at få voksne dyr med hjem, og derfor havde vi transportkasser med. Jeg fik 4,4 store i Sort Kobber og selvfølgelig ikke de bedste avlsdyr, men alle dyr har generne til noget godt - det tager bare længere tid. Derfor glædede jeg mig i første omgang til i foråret at kunne prale med de fantastiske flotte mørke æg. To af hanerne havde så mange og grove fejl at de er endt i fryseren. To høner havde lidt for lidt halstegning og to høner med flot halstegning havde elendige kamme. En uge efter hjemkomsten dvs. ca. 5. februar fik jeg mit første Maranæg, hønen lå og trykkede og jeg var vildt spændt, og blev så skuffet da ægget var farve 2 på vores skala dvs. lidt mørkere end dit men lysere end mine æglæggeræg. Jeg havde 6 stk med til Maranklb DK's bestyrelsesmøde d. 17. februar og de andre delte min forundring og skuffelse.
Pludselig kom der et meget mørkt æg - farve 5-6 på skalaen - og jeg var glad, men de lyse æg fortsatte samtidig med at komme. Jeg har nu lavet en avlsstamme af de bedste 1,2 og de to høner med meget grimme kamme blev sat for sig selv for at finde ud af hvem der lagde hvilke æg. De har nu gået adskilt i 3 uger og de to pæne med ønske om lidt mere halstegning lægger konstant de mørke æg og de to med grimme kamme lægger lige så konstant de meget lyse æg og begge dele helt uden undtagelser, bortset fra at de mørke er blevet et trin mørkere.
Bemærkningerne i tråden om sprøjtemaling lige før ægget lægges kan jeg godt genkende. Jeg tog et helt frisklagt, varmt, vådt og mørkt æg i hånden, og farven gok af ægget og sad på mine fingre, da jeg forsigtigt tørrede noget savsmuld af. Jeg håber at de andre har ret i at dine Maranæg bliver mørke med tiden, men måske skal du ud og kigge efter en ny høne til at give de flotte mørke æg. Man bliver lidt tøsesur og føler sig næsten snydt, når kræet leverer sådan en fejlfarve.
Good luck fra Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Det første æg - hvad sker der!?
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2012, 18:49 »
Tak for dit indlæg Steffen ;-) Jeg har stadig til gode at hente et rigtigt æg, med den rigtige farve og ikke mindst med rigtig æggeform.. Jeg må væbne mug med tålmodighed, men er efterhånden ikke længere spændt hver dag..kommer det, så kommer det (forhåbentlig)  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling