Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?  (Læst 8363 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Dato: 10 Februar , 2012, 23:06 »
 Fortæl gerne hvad i synes om disse to haner.  :)

hane 1

Offline hestelone

  • Bruger
  • Indlæg: 161
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #1 Dato: 10 Februar , 2012, 23:10 »
hane 2  :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2012, 00:00 »
Den første hane må nok ikke blive længere i kroppen samt den gerne må have noget mere fodbefjering. Så er der et andet problem med ham og det er Sølvfarven, som er mere citrongul hvilket den ikke skal være og orange på vingerne ser det ud til. Det er nok det man vil betegne som en sølv split guld, hvilket kan give store problemer i avlen og især med at få det rent igen.
Dog er problemet hvis man ikke har andet at bruge at man kan blive nød til det. Det kan det så være i dit tilfælde. Du skal nok sætte ham ind på de høner, som er mest rene i den sølvhvide farve og sortere med hård hånd med hensyn til farven i hønekyllingerne. Hanekyllingerne kan du ikke bruge til noget andet end suppegryden.
Når du så får lov til at låne Mikkels hane skal du søge for at hønerne har gået lang nok tid uden hane til at det er hans gener med ser i æggende med det samme. Her skal du også bruge de høner, som er mest ren sølvhvide i farven og det er i denne kombination du skal vælge de kommende avlshaner og hvis de ikke bliver rene nok i farven må du nok købe en af Mikkels overskudshaner og bruge i videre avl for at få den rigtige farve.

Hane nummer to har alt for meget farve og dette kan godt blive et problem hvis det bliver hele stammen, som kommer til at se sådan ud. Derfor skal han bruges på nogle af de høner, som næsten ikke har kobber i halsen, samt nogle af dine renblå høner vi vidst har set billeder af.

Et problem for begge haner er hagelapper og kamme, som skal forbedres, da de ikke er så kønne igen. Hagelapperne krøller og er måske lige til den store side. Kammende er tætte på at være det man kalder griffeltakket, hvilket betyder at de er lige brede hele vejen rundt samt høje og spidse. dette ser ikke kønt ud. Så hvis du kan få nogle bredere takker på kammen vil det være fint.
Nu har jeg nævnt en række problemer og fokuser på at udrydde en af gangen og stabaliser dem så de avler nogenlunde ensmæssigt.

De andre Maranfolk må komme på banen og fortælle dig det endelige om hanerne kan bruges og hvad der endeligt skal rettes op på. For jeg er ikke Maranekspert og kan se at Marianne og Alfred har set den, så måske de kommer med en kommentar senere.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2012, 06:29 »
Jeg er ikke helt enig med dig, Frank mht. længden på ryggen, om hane 1 vil jeg sige, den har en god ryglængde og hane 2 en for kort ryglængde, hane 2 er alt for V-formet i stil med langshan, Maran har en relativt lang ryg.
Så vidt jeg kan se (og det er lidt svært med vinklen på billederne), har hane 2 en for stejl hale, halen skal have en vinkel på 45o dog max 60o.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2012, 10:22 »
Det var det jeg håbede på at andre ville rette mig og kan også se på billed tre af den første hane at du nok har ret. Jeg kom til at fokusere på billed to og der minder han mig om Sussex af type.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2012, 11:13 »
Kammene er ikke så slemme. Tro mig, vi har set værre, også i Frankrig, hvor Robert Grepeau var så venlig at vise en stribe haner med meget væsentlige og froskellige fejl. Jeg er heller ikke ekspert, men har hørt efter i timen og videregiver dette.
Frank har ret i at der enkelte takker, som er næsten lige smalle ved roden og på toppen - altså griffeltakker, men generelt synes jeg at kammen på hane 1 er OK (det jeg kan se).
Kammen på hane 2 har alt for højt kamblad, dvs. kammen fra bunden af takkerne og ned til hovedet.
Om hagelapperne har Frank igen ret, men der igen forskel.
Hane 2 har pænt jævne hagelapper, som dog buer for meget ind midt på, eller sløjfer for meget, kan man også sige.
Hane 1 har meget ujævne hagelapper med skarpe folder - de er ukønne.
Forestil dig at du blidt tog ved hagelapperne for at strække dem, så vil du stadig se fold/opdeling på hane 1.
Jeg er meget enig med Marianne i, at hane 1 ser ud til at have en fin ryglængde, og hane 2 kan være for kort, men den kan også være bedre end billedet viser.
Efter min bedømmelse på et for lille billede har hane 1 rigelig med fjer på løbene.
Hvis vi skal bedømme sådanne detaljer her på Forum er vi nok nød til at bede om mere detaljerede fotos af løb, hale, ryg, hoved, kam, hagelapper og halstegning set forfra f.eks. Det kræver måske lidt burtræning, men det har dyrene kun godt af sådan 15-30 minutter om dagen, mens du nusser rundt omkring dem alligevel.

Kan du bruge vores svar, eler er det bare hyggeligt?

mvh Steffen
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2012, 11:17 »
Jeg synes også at hane 1 er den bedste i faconen idet hane 2 ser meget kort og klein ud. Men det kan også snyde i billedvinklen.

Halerne ser lidt stejle ud på begge.

Farverne på begge er vist ikke for gode.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #7 Dato: 11 Februar , 2012, 14:56 »
På maran må halen være op til 60o, idealet er 45o.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #8 Dato: 11 Februar , 2012, 15:12 »
Lone- du kan evt. bruge hane 1 til dine sort sølvhalsede høner fra Susanne? Jeg ville ikke bruge ham til de blå sølvhalsede høner, for de er jo med sikkerhed helsøskende.
Jeg synes også hane 1 er bedst i typen
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2012, 09:19 »
Jeg bliver nød til lige at sende et "kejserens nye klæder" spørgsmål afsted..
Hvad er blå sølv kobber for en farve ?

karina dj

  • Gæst
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2012, 10:01 »
Ja, det må jo være en blå maran med både sølv og kobberfaktor.

Det må være et blåt afkom af fx en sort kobberhane og en blå sølvhalset høne... Har jeg bestået Johanne  ;D

Men de 2 nederste er vel ren blå kobber...altså uden sølv?
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2012, 10:03 Fra karina dj »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #11 Dato: 09 Marts , 2012, 10:19 »
Nu har jeg været ude at kloge mig.

Man fremavler blå sølv farvede Marans ved at sætte:
En sort sølv/ birkefarvet hane på en blå kobberfarvet høne.

det giver : komplet nedarvet høner som er enten blå sølvfarvede eller sort sølvfarvede.
Og: haner som ikke er komplet nedarvede. ( får fks. Orange i ryggen og vingebuer, disse bør ikke anvendes i avlen )

karina dj

  • Gæst
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #12 Dato: 09 Marts , 2012, 10:21 »
Nemlig Lene, og hvis jeg er rigtig heldig kan jeg nemli få nogle kyller i den stil da min hane jo både bærer sølv og kobber  ;)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #13 Dato: 09 Marts , 2012, 10:26 »
Vi har vist bestået...
Må ellers ha ekstern censor... ;)

karina dj

  • Gæst
Sv: Blå sølv kobber haner - hvad synes i?
« Svar #14 Dato: 09 Marts , 2012, 10:26 »
Lene du kan tjekke den tråd jeg oprettede om min hane, der svarer Johanne for det med generne  ;)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23199.0