Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nye regler hos dyrelægerne?  (Læst 32545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Nye regler hos dyrelægerne?
« Dato: 07 Februar , 2012, 09:06 »
Forleden var jeg til det årlige sundhedstjek med kattene. Mens jeg sad og ventede på at komme ind, læste jeg et opslag om at for fremtiden så skal man medbringe dyret hvis det skal have ormekur mm.  Det er altså ikke mere muligt blot at køre forbi og hente medicinen.

De begrundede det med at der er mere tjek fra sundhedssystemet og at de kan få høje bøder. Hvilket jo heller ikke er sjovt.

Jeg har hidtil købt ormekur til hele banden, da jeg alligevel skulle betale recept gebyr. Jeg har dog ikke behandlet hvis der ikke var tilfælde af evt. orm. Men det har været meget rart at have, så man kunne behandle straks hvis en kat kom hjem med riskorn i måsen  <R Men den mulighed er så slut nu. Jeg er fuldt enig med dem om at der kan udvikles resistens ved forkert behandling. Men jeg syntes dog at det er øv at der skal ligges 400kr oven i prisen for en ormepille, fordi kræet skal med.

Er der andre som har hørt det samme hos deres dyrlæge????


Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #1 Dato: 07 Februar , 2012, 09:09 »
Hvornår skulle dette være trådt i kraft ? for mellem jul og nytår 2011 fik jeg en recept på ormekur til mine katte og hun anbefalede at give begge katte da det var højest sansynligt at de begge havede det da det jo smitter.

Jeg betalte godtnok 125 kr. i recept gebyr men intet besøg var nødvendigt.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #2 Dato: 07 Februar , 2012, 09:18 »
Jeg fik at vide at det var her fra 1 Januar 2012. Men om det så er en "regel" alle dyrlæger køre med jeg ikke.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #3 Dato: 07 Februar , 2012, 09:21 »
Det har snart i mange år været lov at ved landbrugsdyr, så skal der forelægge en gødningsprøve, så hvorfor skulle det så ikke også gælde for kæledyr.

Mange gange behandler folk jo i øst og vest og hele banden, selvom hele banden måske ikke har ormeproblemer.

Alle dyr har orm og det er ganske naturligt, så det er først når ormepresset er for stort og dyret mistrives at der skal behandles.

Mange orm er efterhånden også resistente for mange af de forskellige ormemidler, netop fordi der behandles på må og få.

Og i de værste tilfælde at der gives en for lille dosis giver også resistens.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #4 Dato: 07 Februar , 2012, 09:55 »
Det er også rigtig. Jeg ringede engang til en anden dyrlæge og fik beskeden at katten skam godt kunne leve med orm (vildkatte bliver jo ikke behandlet). Så længe den var i god form. Jeg prøvede enda et par dage ikke at gøre noget, men tilsidst kunne jeg ikke holde ud at finde hvide leddele fra bændelorm rundt omkring i huset. Så den fik en pille  ::)

karina dj

  • Gæst
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #5 Dato: 07 Februar , 2012, 11:53 »
Jeg håber da så sandelig en gødningsprøve (som er billigere end konsultation) er nok til at få udskrevet ormekur hvis der er orm. Bli'r da besværligt osv med udekatte at få en frisk høm til prøve, men så må den lukkes i et rum med kattebakke fx.

Sådan har det da fungeret med hunde og heste og høns iøvrigt...at man afleverer gødningsprøve altså  :D

Det er nemli som Lene skriver, læææænge siden det blev forbudt at få udleveret noget middel mod orme uden bevis for orme. Men det er jo ikke alle dyrlæger der har set fornuften i det. Jeg har da haft bændelorme med i pose op til dyrlægen og sagt at det var hvad jeg fandt på min kat...det var nok  ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2012, 12:21 »
Man kan selv tjekke for orm før man bruger tid på dyrlægen.
Køb et billigt mikroskob, og læg prutten i lidt vand i en plastikpose, nuldre lidt, og tage en dråbe mellem de to glas.....
Her kan du så tælle larver og æg, og beslutte om der er nok til at du mener dyrlægen skal tjene penge.
spørg eksempelvis netdyrdoktor om mængden der indikerer behandling, er der ingen indikation, så spare du dyrlægen.
Det er sådan dyrlægen selv gør i de fleste tilfælde.

Man behandler heste, med et ormetryk på 200 og derover, men der skal over 1000 til før det tære på hesten, bare for at tage et eksempel.
Hvis man fodre godt igennem med æbler eller gulerødder om vinteren, så er der stort set ikke orm, med mindre der har været bremselarver i pelsen om sommeren.
Heller ikke da datterens ponyer kom på alverdens stevnebaner, og gik på små fællesfolde

Mine indekatte bliver først behandlet når jeg ser orm på den enkelte kat, og de er kun den der bliver behandlet.

Mine hunde har ikke set en ormekur siden deres hvalpeliv.
Heller ikke da de kom til træning og løb med alverdens andre hunde.

Der er ikke så meget orm som man tror, og hvad mine høns angår, så er det også sidste valg.
Her bliver også kun tilført nye dyr fra besætninger jeg vurderer som velpassede.

Man må godt bruge sin sunde fornuft, og ikke lade sig forlede til at pive over at det er ulækkert, når det i de fleste tilfælde er helt ligegyldigt for værtsdyret.
Indekatte kan være et problem hvis man har små børn på gulvet, og der falder orm af, DER kan man tale om ulækkert.

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2012, 12:33 »
Ina, hvis jeg nu ikke har et mikroskop osv...hvad ville du så gøre, når det hjemme hos mig er sådan, at nogle høns har haft spoleorm...jeg har en hund på snart 14 der fornøjer sig med deres klatter  :P og hun er på kort tid blevet tynd over ryggen og inaktiv (det kan være så meget andet, jeg ved det)... Ville du gøre noget der inkluderede doktor dyr?  ???

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2012, 15:02 »
Ina, hvis jeg nu ikke har et mikroskop osv...hvad ville du så gøre, når det hjemme hos mig er sådan, at nogle høns har haft spoleorm...jeg har en hund på snart 14 der fornøjer sig med deres klatter  :P og hun er på kort tid blevet tynd over ryggen og inaktiv (det kan være så meget andet, jeg ved det)... Ville du gøre noget der inkluderede doktor dyr?  ???
Det havde jeg gjort lige på stedet. En hund der hurtigt bliver tynd og inaktiv ville herhjemme komme til dyrlægen hurtigere end muligt. Specielt med den alder. Ikke fordi der måske er noget alvorligt men mere for og sikre mig der ikke er.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2012, 15:05 »
Nu kender jeg hende, og pt. æder hun mindre end sædvanligt, hvilket hun gør i perioder, så jeg er ikke så bekymret. Det er vinter og vi kommer ikke så meget udenfor...alt i alt nok årsag til begge dele. Men jeg har da ormen i baghovedet  ;)

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2012, 18:57 »
@Karina
jeg ville da tage min gamle hund til dyrlæge, det kan være mange ting som du selv siger, men du kan da starte med at se ind i hendes mund, om hun har noget med de gamle tænder, men det vil dyrlæge jo nok også se efter, og han er da forhåbentlig den klogeste på området.
Det er jo klart at der er situationer hvor man er nødt til at sprænge budgettet, når man ligefrem har en mistanke om at noget kan være galt.
_Din hund har nok spist hønseklatter i evigheder, og det kan jo i store mængder i hvert fald skade hvalpe og unge hunde, så måske de gamle også er sårbare.

når nu din dyrlæge har sikret dig at hunden ikke fejler noget, så køb et mikroskop hos Fætter BR det kan du fremover komme meget langt med.

God bedring med din hund
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 20:27 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #11 Dato: 07 Februar , 2012, 20:08 »
Ina, du er en klog kone *b
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #12 Dato: 07 Februar , 2012, 20:18 »
denne regel har gældet her i laaang tid, derfor tog jeg til tyskland(eller bestilte ormekur via telefon der) jeg havde tidligere svært ved at fange gårdskatte så at tage dem til dyrlæge skulle ikke være muligt...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #13 Dato: 07 Februar , 2012, 22:13 »
Man kan købe det hjem fra England :)
http://www.medicanimal.com/category-list/~root_category_id=MA-CATS/~category_id=MA-CATS-WORMERS/~pcategory=MA-CATS
Jeg kender en veninde der køber via ovenstående link. Jeg har ikke selv prøvet det, så jeg kan ikke bidrage med erfaring. Men jeg kan dog se, et præparat på siden, som jeg før har købt via dyrlægen.

Men selvfølgelig kræver det at man ved hvad man har med at gøre, for at behandle rigtig.
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nye regler hos dyrelægerne?
« Svar #14 Dato: 07 Februar , 2012, 22:27 »
hun anbefalede at give begge katte da det var højest sansynligt at de begge havede det da det jo smitter.

Vi skal lige have noget på det rene her. Hvilken slags orm taler vi om? Gryn eller levende led omkring 'numsen' på katten er bændelorm. Og nej, de smitter ikke, så vidt jeg ved, da de kræver en mellemvært. Dvs, at disse gryn feks skal spises af en mus, som så udvikler et mellemstadie (larve), og som så skal fortæres (musen) af den anden kat for at smitte.

Spoleorm er nok anderledes, men da det kommer ud med afføringen er der vel ringe risiko for at en anden kat bliver smittet. En hund måske, da de somme tider har lidt sære 'spisevaner'.
Mvh
Erik Andersen