Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Dalmatiner  (Læst 10521 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Dalmatiner
« Dato: 22 Januar , 2012, 23:23 »
Er der noget der hedder dalmatiner maran?

Jeg fik rugeæg fra Tyskland i slutningen af november.
De skulle være blå kobber, hvede og hvide.
De hvide maraner har sorte pletter ???
Noget de vokser fra?

Eller har der været en bølle i hønsegården ::)
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Dalmatiner
« Svar #1 Dato: 22 Januar , 2012, 23:39 »
kan de "hvide" være splash ... det findes jo indenfor mange racer og splash + sort = blå...

jeg har en splash hane som jeg regner med vil lave blå kyllinger på mine sorte høns (men det er araucanaer :) )dog vil jeg tro at det også gælder for maran...  ???
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dalmatiner
« Svar #2 Dato: 23 Januar , 2012, 06:14 »
Jeg er ret sikker på at det kan være splash, på fransk kalder de dem også "blanc sale", hvilket betyder snavset hvid.
Jeg har dog aldrig haft hvide maran, og kender derfor intet til, hvordan deres farve evt. kan ændre sig undervejs. Jeg har haft andre hvide høns, og hos dem har jeg oplevet, at hvis de havde lidt sort i sig, gik det ikke væk.
Dalmatiner findes ikke indenfor maran.
Så hvis du gerne vil lave blå er det jo perfekt /o


Forresten var det ikke noget for dig at være med i den nye Maranklub DK?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dalmatiner
« Svar #3 Dato: 23 Januar , 2012, 07:28 »
Hvis du kan lidt fransk, står der en masse om hvide maran her.
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, finder man ikke sort i fjerene, men hos voksne haner kan der være lidt gulligt i halskraven, skuldre og saddelbehæng, hvilket tolereres i standarden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Dalmatiner
« Svar #4 Dato: 23 Januar , 2012, 08:23 »
Hvis du kan lidt fransk, står der en masse om hvide maran her.
Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, finder man ikke sort i fjerene, men hos voksne haner kan der være lidt gulligt i halskraven, skuldre og saddelbehæng, hvilket tolereres i standarden.
God Morgen, Unge Fru Vedel. Jeg fik lidt oplysning af Joern om hvide Marans igaar. De doede ud, jeg tror det er ca 50 aar siden, men har siden bleven "genfoedt" af dygtige avlere. Vi "brugte" denne traad:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=22535.45 mends vi (selvfoelgeligt) taalmodigt ventede paa referat ifra bestyrelsesmoetet igaar. Det gullige som naevnedes i standarden, tillades enten fordi det er en gammel standard, ifra den tiden da hoens blev udelukkende holdt ude. Foruden avl, er der to andre grunder til at hvide fugle faar gulligt de naevnte steder. Sol ig majs. Hvids det er en nyere standard, vil jeg tro at det er fordi dyr med guld blev brugt for at "lave" farven, og at lidt guld er u-ungaaeligt for at beholde tyben, slig at man har valgt god tybe istedetfor at forvente perfekt hvid?. Kun min teori, men dog logisk?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dalmatiner
« Svar #5 Dato: 23 Januar , 2012, 08:27 »
Det er den sidste nye standard, jeg refererer til, Thorleif :D
Ja, hvid maran blev genfødt i 1990. Æg-farven er stadig ikke helt på plads, men dog ret god.
Jeg har skam læst jeres tråd /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: Dalmatiner
« Svar #6 Dato: 23 Januar , 2012, 09:00 »
Det er den sidste nye standard, jeg refererer til, Thorleif :D
Ja, hvid maran blev genfødt i 1990. Æg-farven er stadig ikke helt på plads, men dog ret god.
Jeg har skam læst jeres tråd /o
ja, jeg tvivle ikke paa at det staar i den nyere standard, hvad jeg mened var hvornaar standarden blev krevet/forandret. Hvids man har valgt at bruge ordlyden der gjaldt for "de gamle" hvide Maraner, eller om denne er skrevet om og moderert for de ny-opfundne hvide?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dalmatiner
« Svar #7 Dato: 23 Januar , 2012, 09:04 »
Uanset farve så skal en Maran da ligne en Maran.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: Dalmatiner
« Svar #8 Dato: 23 Januar , 2012, 10:05 »
Tak for svar :D

Hvis nogen skulle ende med "snavsede" hvide med et stænk af sort, som Dalmatiner, så er det da mig!
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Zoro

  • Gæst
Sv: Dalmatiner
« Svar #9 Dato: 23 Januar , 2012, 18:14 »
Tak for svar :D

Hvis nogen skulle ende med "snavsede" hvide med et stænk af sort, som Dalmatiner, så er det da mig!
(Image removed from quote.)

@ Karinath.

Hej Karin.

Stammer dine Hvide Maran Kyllinger fra Heinrich Venjakob ???

Hilsen Jørn.


Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: Dalmatiner
« Svar #10 Dato: 23 Januar , 2012, 19:28 »
@Jørn

Nej, sælger var en kvinde som hedder Anita. Efternavnet skal jeg kigge på bankudskriftet for at finde (Noget i stil med Niezfer).
Filur er nu meget sød, på trods af pletterne.
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Dalmatiner
« Svar #11 Dato: 23 Januar , 2012, 20:13 »
Hej  ;D

Det kunne da være ret sjovt at lave nogle Dalmatiner farvet Maraner  <H

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dalmatiner
« Svar #12 Dato: 23 Januar , 2012, 20:37 »
Jeg synes nu først og fremmest, man skal have styr på de eksisterende farver og også skalfarven på æggene, inden man forsøger med nye farver.
Jeg snakkede lige med ham fra Frankrig, der har "lavet" de sort sølvhalsede maran i stor, det tog ham 12 år inden han var tilfreds.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: Dalmatiner
« Svar #13 Dato: 23 Januar , 2012, 22:54 »
For en som fik sin første Dalmatiner for 23 år siden (hundemodellen), er jeg lykkelig over, at jeg har fået Filur. Selvom han er en fejl. *p
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Dalmatiner
« Svar #14 Dato: 23 Januar , 2012, 23:01 »
Sæt den på nogle sort kobberfarvede høner og lav blå kobberfarvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub