Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akvarie... Rensning i gang  (Læst 19181 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2012, 18:22 »
malawicichlider bør gå i alkalisk vand,d.v.s.hyppige vandskift,kalkrig bundlag og dekorationer  af kalksten samt stærk strømmende vand.Angående baggrundsfilter er det rigtig godt bag en klippegaggrund eller mudbank.Begge baggrunde kan købes eller laves selv flaminco og fliseklæb
I know....
Af samme årsag skifter vi vand hver søndag, der er ingen dekorationer i træ men kun sten og den nye pumpe der er undervejs er stor nok til at kunne trække et akvarie på 600 L.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #16 Dato: 22 Januar , 2012, 12:43 »
Ej hvor er I gode :)

Elsker Labeo´er :) MEN de vendte alle 6, både bicolour og de almindelige, bunden i vejret på én nat = Nitrit forgiftning...

Har 2 indvendige pumper kørende, men overvejer netop at skifte til bundpumpe istedet, da jeg har hørt en masse godt om dét system!
Fik så svar på et spørgsmål allerede, det skal ligge på 2/3 af bunden... Jeg har almindelige sorte sten som bund, er det kompatibelt med bundpumpe?
Og , dumt spørgsmål, kan man have planter "ovenpå" de der måtter?

Der er helt sikkert for få fisk i mit akvarie nu, og havde neonfisk vokset efter forholdende ligesom mange andre, havde jeg haft dem i monsterstørrelse nu  ::)

Prøver lige at beskrive "mine" alger...
De er mørkegrønne
Trådalger, meget lange "fanger" alting, lægger sig på alt og formerer sig fantastisk!!!! De var meget pæne FØR de overtog akvariet fuldstændigt hehe

Plan der nu er iværksat:

Alle dekorationer der kan tåle det, koges...  Resten bliver tørret grundigt ud...
Jeg har trærødder i mit akvarie, plus kæmpe konkylier og en koraldims :)

Resterende fisk kommer i asyl i en tønde ... Med noget af deres "eget" vand
ALT bundmateriale kommer op, og bliver skyllet grundigt igennem, for at få alt slammen væk, og der er meget :P

Og så bliver akvariet vasket grundigt af indvendigt... Med lidt klorin i vaskevandet....

Gode råd modtages stadig gerne :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #17 Dato: 22 Januar , 2012, 13:00 »
Jeg er total blank mht akvarie og fisk, så denne tråd er en hel guldgrube for mig  ;D
Vi har et (vistnok 600 eller 800 l ) akvarie som er fyldt med trådalger  :(
Jeg fisker det værste op en gang imellem, men jeg tror, efter at have læst denne tråd, at vores problem er for meget lys, da problemet er opstået efter at vi flyttede det til en plads hvor der er mere direkte dagslys !

Er der nogen der ved hvor gammel scalare og sugemaller kan blive ? Vi har nogle kuli ål, en scalare og en STOR sugemalle, som er mindst 17 år gamle
Jeg kunne godt tænke mig nogle andre fisk i akvariet, men de æder jo alt hvad jeg putter i, så jeg håber lidt på at de snart dør  ::)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #18 Dato: 22 Januar , 2012, 13:53 »
Både scalarer og maller kan blive tudsegamle. Så du skal ikke regne med naturligt frafald ret ofte...
Inspireret af denne tråd er vi lige gået i gang med at rense vores akvarie. (manden rydder lige nu op omkring det,så der er plads;D). Efter at vi har skiftet over til koldtvandsfisk er vores problemer begrænset til at fjerne en del vandpest regelmæssigt. Det stortrives året rundt. fiskene og sneglene er flinke til at spise alger og vi har ikke længere trådalger overhovedet. Der er groft grus i bunden samt nogle grene, der stille og roligt bliver dekorative grundet noget svampevækst (?) som tilsyneladende ikke generer fiskene. Vi har guldfisk og karper og de er blevet store på et par år. Vi kører med et udvendigt EHEIM-filter, som tydelgivis også fungerer som "kompost", for vandet lugter sundt og vi har ikke skiftet ud i to år....
Der er 700 liter vand og akvariet står i et uopvarmet værksted med front ind i vores badeværelse, som selvfølgelig er opvarmet. Derfor droppede vi de varmekrævende tropefisk i takt med energiprisernes himmelflugt. Men det er nu flot alligevel.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #19 Dato: 22 Januar , 2012, 13:57 »
Ej hvor er I gode :)

Elsker Labeo´er :) MEN de vendte alle 6, både bicolour og de almindelige, bunden i vejret på én nat = Nitrit forgiftning...

Har 2 indvendige pumper kørende, men overvejer netop at skifte til bundpumpe istedet, da jeg har hørt en masse godt om dét system!
Fik så svar på et spørgsmål allerede, det skal ligge på 2/3 af bunden... Jeg har almindelige sorte sten som bund, er det kompatibelt med bundpumpe?
Og , dumt spørgsmål, kan man have planter "ovenpå" de der måtter?

Der er helt sikkert for få fisk i mit akvarie nu, og havde neonfisk vokset efter forholdende ligesom mange andre, havde jeg haft dem i monsterstørrelse nu  ::)

Prøver lige at beskrive "mine" alger...
De er mørkegrønne
Trådalger, meget lange "fanger" alting, lægger sig på alt og formerer sig fantastisk!!!! De var meget pæne FØR de overtog akvariet fuldstændigt hehe

Plan der nu er iværksat:

Alle dekorationer der kan tåle det, koges...  Resten bliver tørret grundigt ud...
Jeg har trærødder i mit akvarie, plus kæmpe konkylier og en koraldims :)

Resterende fisk kommer i asyl i en tønde ... Med noget af deres "eget" vand
ALT bundmateriale kommer op, og bliver skyllet grundigt igennem, for at få alt slammen væk, og der er meget :P

Og så bliver akvariet vasket grundigt af indvendigt... Med lidt klorin i vaskevandet....

Gode råd modtages stadig gerne :)

Hej  ;D

Det lyder som trådalger du har. Jeg ville investere i en god stor spandpumpe hvis det var mig. Jeg har haft mange akvarier, også rigtig store. Indvendige pumper er ikke gode nok til et akvarium i din størrelse. Og så er en timer til at styre lyset med jo ikke til at undvære. Og de kan jo fås overalt idag. Og husk lige at du ikke må placere dit akvarium i nærheden af et vindue. ellers kan du ikke styre algerne. Og man kan faktisk få fisk der lever af trådalger.
Du må hverken bruge klorin eller opvaskemiddel i et akvarium. Du risikerer at der ikke kan leve noget i det bagefter.
Og hvis du mangler fisk eller udstyr til dit akvarium, er Avifauna. et rigtig godt sted at handle.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #20 Dato: 22 Januar , 2012, 14:45 »
Fæææærdiiig!
Sjovt så et lille spark kan få gang i tingene. Nu er akvariet skrabet for grønalger på ruderne, beplantningen er trimmet og filtermassen skyllet forsigtigt. Den lugter faktisk lidt som kompost. Vi fandt ud af at det sidst er ordnet sådan i august - så det er ikke meget tid, vi bruger på at passe det. Sidste "hovedrengøring" var for to år siden. Gruset fik en tur i blandemaskinen mens fiskene holdt sommerferie i åkandebaljen på terrassen. Meget eksotisk ;D.
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 15:26 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #21 Dato: 22 Januar , 2012, 14:53 »
Hehe blev helt inspireret af at læse denne tråd så her er vi osse lige blevet færdige med at rense vores( og det trængte osse).Har dog kun et på 50 l men nøj det blev pænt.. *f
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #22 Dato: 22 Januar , 2012, 17:17 »
@Laila
Nu du har brugt vaskemiddel og klorin så skal det skylles rigtig godt af MEGET godt af (det var måske lidt unødvendigt) :D
Nu du skyller bundmaterialet igennem vasker du nærringen ud så du skal nok forberede dig på en periode bagefter hvor planterne ikke får nok nærring (her kunne du nemt bruge en co2 klokke)
fisk i asyl i eget vand /o skift gerne noget af vandet jævnligt alt efter asylperioden ;D
trærødder er geniale da de øger vandets basiske værdi hvilket alger ikke bryder sig om. Så store sten med kalk på er noget skidt.

man kan gøre flere ting med bundfilter. mange har en luftpumpe til at trække vandet ud af filteret ved at have en luftsten i stigerøret. det fungere fint i mindre akvarier <100L hvor bundfilteret er 2/3 så begynder det at knibe med cirkulation.
i mit 325L med skyttefisk (mangrove) havde jeg en spandpumpe hvor slangen var delt i 2 den ene ned i stigerøret til bundfilter den anden gemt bag en rod og i modsat ende blev vandet kørt ud i akvariet.

i mit saltvand på 85L var det nok med en sten i stigerøret selv om det var bundfilter på hele bunden.

så min. 3cm bundmateriale gerne str.4-6mm og op

du planter bare planterne ovenpå det er der ingen problemer i rødderne går bare ned i filteret og hjælper til med nedbrydningen det er guf for planterne (det svarer lidt til at give dine høns hønseguf) ;D

ved spandpumper specielt men generelt ved pumper med filter må man ikke rense dem 100% de skal bare skylles igennem ellers fjerner man den nedbrydnings kultur der er oprettet i filteret og så tager det lang tid for at få den op at køre igen så skyl i temp. vand og skyl kun slammet af.
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #23 Dato: 22 Januar , 2012, 19:23 »
Hvis dine planter kommer til at hænge for meget med mulen efter den hovedrengøring, så tilsæt et skvat danskvand. Så får de lidt ekstra Co2 at leve af.

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #24 Dato: 22 Januar , 2012, 21:35 »
 /o det går hen og bliver dyrt i danskvand i større akvarier.. ;D
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #25 Dato: 22 Januar , 2012, 21:44 »
/o det går hen og bliver dyrt i danskvand i større akvarier.. ;D
- men det hjælper faktisk som en nødløsning. Tilsættes forsigtigt lige når lyset tændes og EFTER at  man har evakueret labyrintfiskene ::). En anden "hovedrengøring" kan være at sætte luftersten til en vinballon med gæringsproces i gang. Så skal man bare høste den enorme mænge planter, der gror frem på få uger, mens vandet bliver renset for næring. Sølvfarvede fisk bliver nærmest diamantlysende, så blanke ser de ud. Og det ser ikke ud til at de mistrives.  Men kun hvis man er trådalgefri! Men som der tidligere er skrevet så kan trådalger klares med nogle trærødder.... Metoden renser gevaldigt op i bassinet hvis det er uoverskueligt med en hovedrengøring i en periode. Det kørte fint i mit tidligere 1200 liters akvarium med blandede tropefisk. Og passede fint med vinproduktionen /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #26 Dato: 22 Januar , 2012, 23:46 »
@Laila
Nu du har brugt vaskemiddel og klorin så skal det skylles rigtig godt af MEGET godt af (det var måske lidt unødvendigt) :D
Nu du skyller bundmaterialet igennem vasker du nærringen ud så du skal nok forberede dig på en periode bagefter hvor planterne ikke får nok nærring (her kunne du nemt bruge en co2 klokke)
fisk i asyl i eget vand /o skift gerne noget af vandet jævnligt alt efter asylperioden ;D
trærødder er geniale da de øger vandets basiske værdi hvilket alger ikke bryder sig om. Så store sten med kalk på er noget skidt.

man kan gøre flere ting med bundfilter. mange har en luftpumpe til at trække vandet ud af filteret ved at have en luftsten i stigerøret. det fungere fint i mindre akvarier <100L hvor bundfilteret er 2/3 så begynder det at knibe med cirkulation.
i mit 325L med skyttefisk (mangrove) havde jeg en spandpumpe hvor slangen var delt i 2 den ene ned i stigerøret til bundfilter den anden gemt bag en rod og i modsat ende blev vandet kørt ud i akvariet.

i mit saltvand på 85L var det nok med en sten i stigerøret selv om det var bundfilter på hele bunden.

så min. 3cm bundmateriale gerne str.4-6mm og op

du planter bare planterne ovenpå det er der ingen problemer i rødderne går bare ned i filteret og hjælper til med nedbrydningen det er guf for planterne (det svarer lidt til at give dine høns hønseguf) ;D

ved spandpumper specielt men generelt ved pumper med filter må man ikke rense dem 100% de skal bare skylles igennem ellers fjerner man den nedbrydnings kultur der er oprettet i filteret og så tager det lang tid for at få den op at køre igen så skyl i temp. vand og skyl kun slammet af.

Nej nej nej! Har da IKKE brugt vaskemiddel  ;D Og har faktisk slet ikke nået at vaske det endnu, kom i tanke om jeg nok burde køre på arbejde  :P Men mente bestemt jeg engang havde fået rådet med en tynd klorin.....

Alt bundmateriale er skyllet igennem!

Renser aldrig mine pumper andet end med en skylning... Har indvendige pumper pga små pil-fingre...
Kører normalt med aktivt kul i den ene pumpe...

Bruger jævnligt et par skefulde groft salt...

Håber ikke fiskene skal være i asyl mere end en dags tid eller 2, jeg vil så fylde akvariet langsomt op igen, så de ikke får 570 l nyt rent vand, til deres 30 liter gammelt... Så de må lige finde sig i begrænset svømmehøjde et stykke tid....
Og må have sådan et bundfilter! Det lyder som det helt rigtige /o
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #27 Dato: 23 Januar , 2012, 00:13 »
hejsa
Jeg tror at jeg vil råde dig til at købe noget bakterie-starter til dit filter - og så ville jeg også skifte pumpen ud med en spandpumpe. Spandpumpen skal i snit kun renses 1 gang om året og kun hvis du kan se at vandet løber langsomt. Det er dejligt nemt at have med at gøre.
Kom gerne rødder i vandet - redmoor rødder er meget flotte og dekorative.
har selv før haft 400 l ferskvand med discus og neon og mange grønne planter i - det var rigtig flot.
Nu har jeg et 260L saltvandsakvarie og et lille 80 L ferskvand med spandpumpe og redmoor rødder.
Ja det var mit bud på dit nye akvarie - Rensing af div ting ville jeg bruge eddike og rens/skyl det godt bagefter. Jane 
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #28 Dato: 23 Januar , 2012, 06:29 »
Ankerine, koldtvandsfisk - hvad er det for nogle I har?
Mvh Marianne

Offline fiskefjaesen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #29 Dato: 23 Januar , 2012, 08:20 »
Kew:
 'trærødder er geniale da de øger vandets basiske værdi hvilket alger ikke bryder sig om. Så store sten med kalk på er noget skidt.'

Er det ikke lige omvendt? Trærødder indeholder mener det er garvesyre, og gør dermed vandet mere surt, ikke mere basisk... Og kalksten indeholder kalk og derfor gør de vandet mere basisk...

Synes aldrig jeg har oplevet nogen effekt mellem rødder og trådalger... Amano rejer skulle kunne gøre underværker, så de er netop indkøbt til min 40 liters algebajle, har store forventninger til de 5 små :)