Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akvarie... Rensning i gang  (Læst 19186 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Akvarie... Rensning i gang
« Dato: 21 Januar , 2012, 13:01 »
Har dette bette akvarie på en 600l ;) Og det er blevet nitrit ramt i svær grad + lige en million alger!

Så nu er der dømt rengøring af akvariet! Det er tidskrævende, og ser ud ad H..... til imens  ;D Men sådan er det jo... Har som følge af overstående haft massiv fiskedød  :-\ Og en masse planter er simpelthen blevet kvalt... 2 måneder med stort arbejdspres, ikke opmærksom nok og dette er resultatet, men har jo kun mig selv at takke for dét...

Fordelen er jo så at det er oplagt at omorganisere og omplante det, så der kommer et helt nyt resultat ud af det :D

Ville egentligt mest bare sige ØV! Og så lige høre om der er nogen af jer, der sidder inde med gode råd?

Alle dekorationer er hevet op, de skal tørre grundigt ud så alt algevækst er DØDT! Og så have en gang med en stålbørste ...

AlgeExit behandling er igang... Sammen med vandskift og støvsugning...

Skal lige nævne at det er et ferskvands-selvskabsakvarie

Nå ja, og hvis nogen ligger inde med maller, så send lige pm, kan godt bruge både ancistrus og pansermaller... Og evt en flok algeædere hehe
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Marianne (Fimpe)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 361
  • Hørby, 9300
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #1 Dato: 21 Januar , 2012, 13:08 »
Åhh hvor jeg dog savner mine 530 liter discus vand nu....

Nå back to topic, har du kigget på din pumpe? er det indvendig eller udvendig? Måske trænger indholdet af denne til et eftersyn. Jeg havde stor glæde af min udvendige når bare indholdet var i orden så passet det faktisk sig selv.

Får det sollys gennem et vindue?
Hvor meget kunstig lys og fra hvilke rør ?
Passer antal af fisk ift. antal liter?
Foder? kan give næring til mange alger...
Du har sikkert styr på alt dette, blot mine tanker.
Alger er SÅ træls /d
Røde dv. silker
Perlegrå dv. silker
Sort dv. silker
Gul dv. silker
Stor lys sussex
Boergeder, KID TIL SALG
Schæferhund
Handymand og 2 dejlige drenge
Formand i
www.silkehoenseklubben.dk
Medlem af
www.vendsysselfjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #2 Dato: 21 Januar , 2012, 13:09 »
Hvis du kan koge dekorationerne er det meget hurtigere end at tørre dem ud. Og så ellers bare i gang med arbejdet. Det er ikke sjovt men allerede om tre dage, når vandet er klart og fiskene igen trives - så er det det hele værd :D.
Hilsen fra én med 700 liter ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #3 Dato: 21 Januar , 2012, 14:26 »
Slet ikke misundelig....siger hende som har et lille 20 liters med 3 fisk :-\ ;D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2012, 14:36 »
Tålmodighed! Jeg startede med et brugt 15 liters, der viste sig at være ideelt til honninggurami-opdræt ;D.
Med så få fisk har de vel navne? Mit seksårige barnebarns tre fisk hedder Sild, Sømanden og Mejetærsker. Slå lige den *f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2012, 14:55 »
Lysegrønne alger samt tråd alger kan være dekorative samt indikator på akvariets tilstand.
Hvis du nemt kan holde dem nede og ikke skal gøre ret meget udover måske lige ”høste” algerne engang imellem er det et fint sundhedstegn og dit akvarium er i balance nærringsmæssigt.
De kan bekæmpes/holdes nede ved at ændre lysmængde de elsker lys så dæmp det lidt. Overfodring er ofte årsag samt for mange fisk ca. 1cm fisk pr. 1L. vand hvor man i saltvand siger 1cm pr. 10L. vand. ”grolux” rør er noget lort da de afgiver meget rødt lys som planters fotosynteese arbejder på.
Lysindfald fra vinduer bør afskærmes eller akvariet bør stilles et andet sted. Lyset er meget kraftigere end dine lysrør.

Blågrønne alger er noget skidt og er tegn på misvedligeholdt akvarium den er gerne slimet og lægger sig overalt på bunden, sten, rødder.
Øg lyset til bunden, skift vandet ca.10% pr. uge så nærringsværdierne kommer ned. Er bunden kompakt? ”støvsug” bunden så du får suget slammet op fra bunden det kommer igen af foder,fiskebæ og døde plantedele så rengør bunden.

Kiselalger. Er en rødbrun alge der oftest vokser på glasset den er nem at fjerne mekanisk men en magnet skraber eller barberbladskraber den udgør ikke den store trussel men er træls at se på. Igen øg lysmængden da den er mere til mørke akvarier/hule akvarier.

Rødalger/Penselalger er noget pis og er meget svære at komme til livs. Jeg kender ikke til noget der kan fjerne dem effektivt ud over det jeg har beskrevet. Lys/nærring.

Mine erfaringer er et bundfilter som dækker min. 2/3 af bunden er det bedste filter overhovedet. Når man har rodet rundt i akvariet bliver vandet klart meget hurtigere end hvis du ikke har filteret samt en bakteriekultur i bundlaget søger for at holde din bund sund virker ligesom en kompost og binder nærringen i bundfilteret så planterødderne for det de skal bruge. Hvis du stadig overfodre og ikke passer dit akvarium ”vender bunden” vandet rådner inden for et døgn fisk og planter dør samt du får en ”lækker” duft i hele hytten ;)

Hvis dine planter mistrives pga nærring mangel så brugte jeg en ”plast klokke” som blev fyldt med co2 som planterne så trækker på da det afgives til vandet og det virker umiddelbart kun på planter og de bliver flotte grønne så slipper du for at hælde gødning i vandet som algerne også gerne vil have.

For meget vegetation i overfladen dæmper lyset meget og kan føre til en af ovenstående alger

Fy føj hvor en smørre. Det er 15års erfarring med fersk og saltvand der poppede op her ;) samt enkelte guld bøger…
ps jeg er lidt modstander af alle de medikamenter man kan tilsætte for det ene og det andet.
feks kan en del lettere sygdomme fjernes med en spisseske salt i 50liters akvarie måske det er joden der komme ind her?!
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #6 Dato: 21 Januar , 2012, 15:20 »
rød labello en lidt voldsom malle spiser pensel alger  /o

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #7 Dato: 21 Januar , 2012, 15:25 »
Rød Labello er vist en læbepomade ;)
Mener du Labeo Bicolor, en hajagtigt udseende sort fisk med rød halefinne?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #8 Dato: 21 Januar , 2012, 15:30 »
 ;D ;D          yep det er den, og den skal jo oss leve af noget /o og din hukomelse er vist bedere en min

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #9 Dato: 21 Januar , 2012, 15:53 »
Jeg har haft den siden den kom frem i danske akvarieforretninger (ja, jeg er gammel :( ) og det er efter min mening en meget smuk fisk. I 700 liter vand bliver den enorm ;D. Af energimæssige årsager er vi gået over til koldtvandsfisk og så var det slut med "rødhalerne".
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #10 Dato: 21 Januar , 2012, 15:59 »
ibladt de første fisk jeg købte for mange år siden var bl  pragtsmerlinge, den ene blev gammel og sa 13 cm lang, den var nusser

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #11 Dato: 21 Januar , 2012, 17:25 »
Åh en lidelsesfælle  ;)
Herhjemme har vi arvet en 180 L. og det er groet helt til  :(
Der fulgte en alt for lille pumpe med og nu har jeg så bestilt en ny, købt noget algebekæmper og reguleret hvornår lyset tænder, da det står så solen giver det en del dagslys indtil over middag.
En positiv ting er at vores malle åbenbart trives gevaldigt i vores grønne lidt stillestående vand, så på trods af at de ikke er ret store/gamle yngler de lystigt.
Så hvis der er nogen af deres unger der overlever vores malawi'er kan du da godt arve nogen  ;D

Offline Majbrit

  • Bruger
  • Indlæg: 114
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #12 Dato: 21 Januar , 2012, 17:33 »
Vi har hørt meget godt om baggrundsfilter, som både skulle spare os for en del strøm, Da der kun skal et powerhead som skal sluttes til strøm og ingen varmelegme ;D . Det skulle også lette rengøringen væsentligt. Vi fik information om den type filter i sidste uge hos Unimati, og har besluttet at det skal prøves. Men vi har ingen erfaring med det endnu, så hvor meget hjælp mit svar er til ved jeg ikke. Det kan være at der er andre der kender til baggrundsfilter.
Mange hilsner fra Majbrit :)

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #13 Dato: 21 Januar , 2012, 17:48 »
Labeo Bicolor har haft den dog uden positiv indflydelse i mit akvarie men flot er den :)
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Akvarie... Rensning i gang
« Svar #14 Dato: 21 Januar , 2012, 17:50 »
malawicichlider bør gå i alkalisk vand,d.v.s.hyppige vandskift,kalkrig bundlag og dekorationer  af kalksten samt stærk strømmende vand.Angående baggrundsfilter er det rigtig godt bag en klippegaggrund eller mudbank.Begge baggrunde kan købes eller laves selv flaminco og fliseklæb
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)