Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Biavl  (Læst 12601 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Biavl
« Dato: 14 Januar , 2012, 21:48 »
Jeg har længe haft lyst til at få honningbier og lave min egen honning, men hvad kræver det af tid og arbejde? Har I nogen erfaringer? Jeg bor i skoven, og der er ikke mange marker i nærheden med blomster (vist nærmest ingen). Kan bier finde pollen nok her?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Biavl
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2012, 21:57 »
Ok ja, der er masser af pollen og nektar i skove. Tag et bi-kursus. Tror det er nu, Danmarks Biavlerforening afholder sådan nogle.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Biavl
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2012, 22:06 »
Biavl er en fantastisk beskæftigelse. Jeg har i mange år haft 35-40 bifamilier.
Med nogle få bifamilier, skal man blot kunne afse en enkelt aften eller morgenstund ugentligt, med udstyr arbejder jeg ikke gerne om dagen i sommerheden. Men en enkelt gang om ugen kunne jeg ikke klare mig med ;D
Men en fredsfyldt aften i bigården, og man går stille omkring, og ser råen komme ud af skovbrynet. Man få i tilgift mange gode naturoplevelser.

Der afholdes mange steder begynderkursus i biavl, det er en god ide at følge sådan et kursus.

Mht. trækmulighder, skal du tænke stort. Sådan at forstå, at du tegner en cirkel om din bigård der går 2,5 til 3 km ud. Det er biernes arbejds område.
Men bedst er det jo, hvis de "kan gå på arbejde", det giver mest udbytte.
Men ellers giver skoven jo luse-træk i løbet af sommeren /o udmærket honning.
Har du en ubenyttet mark, så pløj, harv, og så Honningurt. Sådan et par tdr.land med disse blomster, ser fantastiske ud, et formidabelt blå syn. Og det giver honning i tons vis. Jeg har altid sået Honningurt, skønt der lige opad mine egne marker med Hvidkløver til får og kvæg, altid er Raps.
« Senest Redigeret: 14 Januar , 2012, 22:09 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Biavl
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2012, 23:50 »
Jeg har også bier på 2. år nu.
Desværre gik begge mine familier til sidste vinter  :(
Men har fik hentet en sværm i sommers, så håber at jeg kan kommer bedre fra start her til foråret.
Har også mine i skoven, men kan ikke rigtig sige noget om udbyttet.

Men her kan du se lidt om hvad der er gode bi planter  /o     http://www.biavl.dk/images/stories/pdf/biplantekalender%202007.pdf
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Biavl
« Svar #4 Dato: 15 Januar , 2012, 02:42 »
Jeg har haft bier snart 40 år. Det det er den bedste afslapning , når du åbner stadet bliver den hele onde verden omkring dig væk.    /o.
 I biavl.dk finder du begynderkurser. De meget populære lige nu og det kan godt være at kurset i dit lokal førening er fuld booket. Du  kan kontakte lokal biavlerførenig (adresse i biavl.dk) de har skolebigård hvor du kan få fingerne ind staden og billig måde at finde ud er det noget for dig.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Biavl
« Svar #5 Dato: 15 Januar , 2012, 11:38 »
Jeg skal starte med at "gå til bi" her til foråret. Jeg glæder mig helt vildt. Har allerede bestemt hvor jeg vil have 2 bistader til at stå... ;D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Biavl
« Svar #6 Dato: 15 Januar , 2012, 12:18 »
kontakt KristanK han er ekspert i biavl :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Biavl
« Svar #7 Dato: 16 Januar , 2012, 06:47 »
Tusind tak for gode input! Jeg ved at Andelslandsbyen Nyvang i Holbæk holder bikurser til foråret. Det kunne være jeg skulle melde mig, eller i hvert fald ringe og høre hvordan og hvorledes.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Biavl
« Svar #8 Dato: 16 Januar , 2012, 06:50 »
Hej Tanja!

Du kan kontakte Danmarks Biavlerforening, der har til huse på Fulbyvej 15, 4180 Sorø tlf. 5786 5470.

Jeg skal starte på et biavlerkursus i morgen. Det foregår i Svebølle og er arrangeret af Nordvestsjællands Biavlerforening.

God fornøjelse!

Venlig hilsen

Erik

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Biavl
« Svar #9 Dato: 16 Januar , 2012, 08:40 »
og et lille ord der dræber dine bier varroa, varroa og varroa, samtidig med at du anskaffer dig bier lig strategien, til bekæmpelse af dem, spørger man, er der ingen der har dem, indtil man ser deres bier, jeg er personligt ligeglad med hvad folk bruger, bare de behandler, nogle bruger gift, og andre er grønne, gift er for de dovne, erkend bare hvis du er, ikk nogen skam. og vi grønne vil ha det rene natur honning, og de spreder sig , de mider.

det var lige en opfordring, og vejen til nogle af de bedste timer i dit  fremover, som rudy beskrev, jeg har kysset en bi, tungeslasker de er sgu dejlige bzzzzzzzzzz bzzzzzzzzzzzzzz /o

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Biavl
« Svar #10 Dato: 16 Januar , 2012, 09:41 »
Nu skrev jeg intet om varrora, da jeg ved det er en meget vigtig "bestanddel"
i de forskellige "nybegynder kurser". Og vi skal jo ikke skræmme nogen, med et problem, der kan håndteres sammen med den ugentlige gennemgang af familierne ;D
ALLE har varrora, selv i mine "fine" familier, er der ganske enkelte varrora at finde i droneynglen, som fratages i en bestemt rytme hen over sommeren.
Og har en familie været på rov hos en meget befængt familie i nabolaget, så ses det omgående.
Men undlad gift i bekæmpelsen. Der findes udmærkede metoder, syre sammen med droneyngel-fratagning er effektiv til at holde et meget lavt og akseptabel
midetryk.
Men igen en afstressende hobbe som Kristian også anfører. (faktisk noget ligende høns /o /o /o)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Biavl
« Svar #11 Dato: 16 Januar , 2012, 10:11 »
Jeg synes altså heller ikke at det skal skræmme nogen. Vi har kun haft bier i 6 år og HAR lagt en plan for varroa-behandling. Det glipper af og til (især i møgvejr eller når manden er nyopereret) men der er ikke nået at ske nogen voldsom opformering, så familierne fungerer fint. Vores største problem har været hvepse indtil vi fandt et stort hvepsebo i et hult træ i det levende hegn. De fløj simpelt hen ind i staderne i flokke (selv om vi lukkede indflyvningen så det var nemmere at bevogte), stak vagtbierne ihjel og mæskede sig derefter i larver som de også fløj ud af stadet med. Øv. Indrømmet: de fik GIFT. Ellers klarer vi os "grønt" med myresyre og dronetavler. I øvrigt er det hønsene, der med begejstring rydder op i dronetavlerne og det er da bæredygtigt om noget /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Biavl
« Svar #12 Dato: 16 Januar , 2012, 12:12 »
Hej
Har bier på tredie år. Vi (min mand og jeg) har 4 stader. Det er en rigtig dejlig beskæftigelse og så er biernes verden ret fascinerende. Det er meget afstressende på en måde for bierne bestemmer tempoet. Som andre siger så meld dig ind i Danmarks Biavlerforening og find en lokalforening nær dig der udbyder begynderkurser: Det er guld værd at få andres erfaringer at komme igang på.
Vi bruger et par timer en aften om ugen om 'i bierne' i sæsonnen og så et par formiddage på honninghøst. Sidste sommer var der ikke raps eller hvidkløver inden for biernes rækkevidde hos os, så vores bier måtte 'nøjes' med skoven og haverne i Lellinge (meget kastanje, mange blomster og meget lind). Det blev en rigtig god honning, som lynhurtigt blev udsolgt  ;D.
Varroa er del af det at være biavler og der er ingen grund til panik: På et begynderkursus skal du nok få lært om forskellig strategier til bekæmpelse.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Biavl
« Svar #13 Dato: 16 Januar , 2012, 15:43 »
Vi lægger have til nogle bistader, og så har vi også en aftale med en anden biavler, han får æg, vi får droner. Det er ganske enkelt power food til små kyllinger /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Biavl
« Svar #14 Dato: 16 Januar , 2012, 15:57 »
hmm den med droner til hønsene havde jeg ikk tænkt på /o, jeg ville heller ikk skræmme, bare forebygge skuffelser /o