Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: At holde heste!?  (Læst 11469 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At holde heste!?
« Svar #15 Dato: 11 Januar , 2012, 07:06 »
Min islænder stod i løsdrift hos en landmand, som var selvforsynende med wrap. Jeg skulle selv ride, strigle og være der, når der var dyrlæge/smed. Det kostede 1350 om måneden. Ingen havre og andet kornprodukt, men færdigblandet islænderfoder. Jeg synes, det var meget billigt!

Hvis du bruger spåner og supplerer med træpiller behøver du ikke gøre andet end fjerne klatter. Bunden i løsdriften hos min nabo kører nu på 5. år, og den er fin og tør. Der er ca 20 heste i hendes løsdrift - så det kan fungere.
Tak for oplysningen, den havde jeg overset. Ejerne har lagt hampestrøelse ud i stalden, og det fungerer også supergodt.

 
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At holde heste!?
« Svar #16 Dato: 15 Januar , 2012, 21:50 »
Man skal lige huske, at ikke alle heste fungerer i løsdrift, men det letter arbejdet for "gårdejeren", ihvertfald slipper han/hun at gå frem og tilbage med heste hver dag til fold. Vand og mad kan gøres til rutine, men hvis man påtager sig ansvaret for helpension, synes jeg også lidt, at man påtager sig ansvaret for at se på hestene, altså kigge til dem, om de nu ser "godt nok" ud, ikke halter eller har sår osv. Og det kræver selvfølgelig lidt tid.. Ingen tvivl om, at det overordnede ansvar ligger hos ejeren selv, men hvor meget kommer en ejer, der fx er plaget af sygdom mv. Og så er det utrolig let for nogle hestefolk blot at betale sig fra ungheste, og så går de først rigtig i gang med dem, når de er klar til tilridning mv. Jeg mener jo, at arbejdet med disse starter laaang tid før de fylder 3 :) Men dyrlæge og smed er jo også helt ejers eget ansvar, og hvis du så synes, at de trænger, og ejeren mener, at de saaagtens kan vente endnu, ja, så kommer der jo lidt konflikter dér..de går trods alt hos dig..under din varetægt. Et råd uanset afgørelse er ihvertfald, at der ksla udfærdiges en meget nøje opstandningskontrakt, der omhandler ALT. Tillige, hvis ejer ikke betaler opstaldningsafgoften, at hestene så overgår til dig efter to måneder eller WHATEVER.. Der er meget at tage hensyn til, men helt enig, at det med arbejdet skal man gøre op med sig selv, om man magter. Man har jo nøjagtig det samme arbejde, som var det ens egne dyr.. Så tag dig godt betalt  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At holde heste!?
« Svar #17 Dato: 16 Januar , 2012, 06:46 »
Der er fundet en løsning ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: At holde heste!?
« Svar #18 Dato: 18 Januar , 2012, 22:20 »
har fuldt lidt med på heste nettet om de to dejlige drenge du har gående, har selv en unghest blanding af de to racer og kunne jo godt en dag tænke mig en mere irish cob.

dog ikke nu og her, selv om tinkeren er super billig.



er lidt nysgerrig, hvad har i fundet ud af som løsning???
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At holde heste!?
« Svar #19 Dato: 19 Januar , 2012, 06:53 »
Løsningen er at jeg passer de to knægte de næste par måneder, og så ser vi tiden an derfra. Jeg fodrer morgen og aften og giver vand, men får en hånd til udmugning og ejerne køber og leverer selv wrap og andet foder. Jeg håber det bliver godt vejr inden længe, så jeg kan gå en tur i skoven med de to spasmagere :D.
« Senest Redigeret: 19 Januar , 2012, 07:09 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: At holde heste!?
« Svar #20 Dato: 19 Januar , 2012, 23:23 »
ok, super i har fundet en løsning på det hele  :)


Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: At holde heste!?
« Svar #21 Dato: 20 Januar , 2012, 22:03 »
Super i fandt en løsning /o  min nabo er ved at finde en pony, som skal stå her, det er i løsdrift med mine 3 ponyer, der er hø, gras og slikkesten med i prisen, hun skal selv passe den, men jeg er der jo altid, og vil også holde øje med den, vi har snakket om 500kr pr måned, det er måske lidt for billigt, lyder det til, godt der er nogle der snakker om sådanne ting her.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: At holde heste!?
« Svar #22 Dato: 20 Januar , 2012, 23:42 »
Super i fandt en løsning /o  min nabo er ved at finde en pony, som skal stå her, det er i løsdrift med mine 3 ponyer, der er hø, gras og slikkesten med i prisen, hun skal selv passe den, men jeg er der jo altid, og vil også holde øje med den, vi har snakket om 500kr pr måned, det er måske lidt for billigt, lyder det til, godt der er nogle der snakker om sådanne ting her.

Det lyder billigt.. Der er selvfølgelig ikke så meget at passe, når det er i løsdrift, så hvis det er en lille pony, så lyder det ok. Hvis det er en større pony, skulle det nok koste lidt mere, synes jeg, men igen..det er naboen, og hvis hun er flink til at passe den osv, så får du nok ikke bøvl eller lignende med den, og så er er jo også tjent lidt på den opstaldning :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At holde heste!?
« Svar #23 Dato: 21 Januar , 2012, 06:58 »
Jeg fandt "min" pris ved at kigge på lignende annoncer for mit område på hestenettet.dk, og lagde mig ca. i midten :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"