Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: At holde heste!?  (Læst 11491 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
At holde heste!?
« Dato: 06 Januar , 2012, 17:27 »
I denne tråd søgte jeg gode råd om udlejning af vores folde: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=20523.0
Jeg overvejer at tilbyde helpension, men hjælp mig hestefolk! Hvad indebærer det? Og kan en "gammel" hestepige som mig tilbyde det? Jeg har ikke haft med heste at gøre siden jeg gik på rideskole som teenager, og red på mine venindes heste!!

Er det for hårdt? P.t. bærer jeg vand fra huset over til folden i 10 liters spande, og de to heste drikker ca. 80 liter til sammen i døgnet. De skal have mad, vand, der skal muges ud, jeg skal købe wrap m.m. Jeg har i forvejen 2 hønsehuse og planlægger et 3., og jeg er alene om det hele, hvad angår dyr på matriklen.

Hvad vil I råde mig til?
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 14:20 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: At holde heste!?
« Svar #1 Dato: 06 Januar , 2012, 17:34 »
Du skal seriøst mærke efter i dit hjerte/hjerne om du vil/magter det.  wrap, hø og alt det der foder kan sikkert leveres, det kunne ejer evt selv stå for at få bestilt. så vil jeg råde dig til at købe en lang vandslange så du ikke skal slæbe dig en pukkel på,.
Hvis de skal gå i løsdrift skal du jo ikke muge så meget, da møjet jo dels er ved til at isolere for kulden fra gulvet. Du kan evt indregne i prisen at du skal leje en bobcat til at muge ud (så kan du jo også bruge den til andre gøremål i haven den dag)
en unghest er et stort arbejde. hvor gamle er de? hvis de er åringer skal de jo ikke rides før om et par år, så der kan trækketure og træning gøre det.

og så skal du ikke tage dig underbetalt.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: At holde heste!?
« Svar #2 Dato: 06 Januar , 2012, 17:38 »
Jeg syntes at du skal spørge dig selv om du vil have 2 heste selv (altså eje 2 heste med alt hvad det indebære) for som jeg læser dit indlæg er det sådan du skal passe de 2 heste forskellen er bare at du ikke skal betale.
Vi har selv 6 heste/ponyer og 1 opstaldet, og jeg ville ikke undvære det men når det er sagt så er der også en del arbejde med det, men kan man lide det er det jo en fornøjelse, om du skal tilbyde at have dem på helpension kan kun du selv svare på men hvis du nyder at bære vand, fodre og muge ud kan du helt sikkert som gammel hestepige klare opgaven.

Held og lykke med beslutningen.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

sussie

  • Gæst
Sv: At holde heste!?
« Svar #3 Dato: 06 Januar , 2012, 17:39 »
Hvis du køber den ene skal du jo være sikker på at den anden bliver, da det jo er ulovligt at kun at holde en unghest af gangen.

Du har jo fodret wrap så samme tid kunne du jo give foder også tilbyde fodre aften også ..
Mange gange kan man købe sig til at få leveret foder direkte fra landmanden og wrap og halm.
Køb en lang vandslange eller sæt regnvandsopsamler til taget så letter det vandtransporten.
Prisen skal du jo overveje ved at høre hvad de spiser og hvor meget..Korn fra landmand og roepiller lucerne piller samt raket vitamin er de billigste foder midler også wrap.

bly viol

  • Gæst
Sv: At holde heste!?
« Svar #4 Dato: 06 Januar , 2012, 17:47 »
spring ud i det . har man lysten så klarer man det .har haft heste i over 30 år. elsker det . også det der følger med . bare tiden med hestene er en førnøjelse . så er alt slidet glemt . pt har jeg 22 . det er ik mere arbejde end man gør det til . bare tilrettelæg det så det er nemt og til at gå til . så tager det ingen tid  /o du vil elske det

thorleif

  • Gæst
Sv: At holde heste!?
« Svar #5 Dato: 06 Januar , 2012, 17:50 »
Jeg vil umiddelbaret sige at for 3.000 kr maaneden bliver der ikke stort overskud. Det tog jeg selv i Danmark for over 20 aar siden, og pricerne er vel gaaet op der som her? At to heste kan drikke 80 liter med vand i doegnet lyder ganske utroligt. Hvids du skal koebe den ene alligevel, kan du jo tage den annen i pension, det er jo ikke hyggeligt for en hest at vaere alene. saa er der jo ting som hovslager, selv om de gaar uden sko, saa skal de jo vedligeholdes. Er du sikker paa at ejer kan betale paa lang sigt? Det er ingenting der er vaerre end at ikke faa betalt, det er jo et problem, man kan jo ikke holde op at fodre et dyr selvom ejer ikke betaler...................

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: At holde heste!?
« Svar #6 Dato: 06 Januar , 2012, 18:06 »
Vi har tre ponyer, og det koster tid og penge, og på denne årstid er det surt.

Datteren jeg og manden, og en sød pige passer dem, men det er ikke særlig sjovt lige nu, og de bliver ikke brugt til andet end at snakke med, selvom det er super dressur ponyer, spild af gode heste

Tanja, hvad vand angår, også til dine høns, så skal du se her
www.hooks.dk
og skrive vandpose i søgefeltet, så kommer din redning, den er super til at transporterer vand så man ikke skal slæbe...
Det er virkelig en fed opfindelse.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: At holde heste!?
« Svar #7 Dato: 06 Januar , 2012, 18:30 »
den er sq smart Ina.. sådan en tror jeg da jeg skal anskaffe mi :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At holde heste!?
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2012, 18:33 »
Tak for de mange (superhurtige - jeg ELSKER mit fjerkræforum!!) svar! /o

Jeg må sige, at jeg ikke ligefrem nyder at bære vand til folden. Det er nærmere: Åh, jeg skal også vande hestene, efter jeg har muget ud og fodret hos hønsene! Der er direkte vandforsyning til folden, men om den er frostsikker?! Det ved vi ikke, så vi tør ikke have den hane stående åben om vinteren. Om sommeren er det til gengæld ikke et problem. I sommer da vi havde to islændere på besøg havde jeg ingen kvaler. Det var bare SKØNT at have heste på matriklen! :D

@Ina: Den pose til trillebøren købte jeg faktisk på LU i Herning netop til dette formål, den er bare ikke blevet afprøvet endnu (ejer har OGSÅ købt den til mig, for at lette arbejdet) ;D.
« Senest Redigeret: 07 Februar , 2012, 14:19 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: At holde heste!?
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2012, 19:01 »
Min islænder stod i løsdrift hos en landmand, som var selvforsynende med wrap. Jeg skulle selv ride, strigle og være der, når der var dyrlæge/smed. Det kostede 1350 om måneden. Ingen havre og andet kornprodukt, men færdigblandet islænderfoder. Jeg synes, det var meget billigt!

Hvis du bruger spåner og supplerer med træpiller behøver du ikke gøre andet end fjerne klatter. Bunden i løsdriften hos min nabo kører nu på 5. år, og den er fin og tør. Der er ca 20 heste i hendes løsdrift - så det kan fungere.
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: At holde heste!?
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2012, 19:14 »
den er sq smart Ina.. sådan en tror jeg da jeg skal anskaffe mi :)

Sådan en sag købte jeg hos America på LU - så er jeg klar til at hestene kommer hjem til foråret  /o
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: At holde heste!?
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2012, 19:32 »
hvad tager de for den hos America?
Sådan en sag købte jeg hos America på LU - så er jeg klar til at hestene kommer hjem til foråret  /o
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: At holde heste!?
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2012, 19:53 »
hvad tager de for den hos America?
Jeg gav 120 kr.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: At holde heste!?
« Svar #13 Dato: 06 Januar , 2012, 20:07 »
America tager 150 for den på nettet.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: At holde heste!?
« Svar #14 Dato: 10 Januar , 2012, 21:50 »
Tanja, hvad vand angår, også til dine høns, så skal du se her
www.hooks.dk
og skrive vandpose i søgefeltet, så kommer din redning, den er super til at transporterer vand så man ikke skal slæbe...
Det er virkelig en fed opfindelse.

Tak for det tip, Ina! Det er virkelig smart /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk