Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nytårsdesert/æg  (Læst 24841 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #45 Dato: 30 December , 2011, 08:27 »
4. Har en svoger som er i lærer som bager, læste lidt i en af hans bøger, og der står at past. æg er lavet af bla. knækæg(kan ikke huske om det var 2. eller 3. sortering), og andre æg man ikke kan sælge hele.
Begge mine søstre, min mor og mig selv har arbejdet/arbejder på Danæg - den ene søster har været der i mere end 25 år nu. Knækæg er de æg der bliver sorteret fra i "lysrummet". Proceduren for et industriæg (som den var i 90'erne, tror noget af det er ændret):

Æggene står i 30 stk. bakker på paller på et køligt lager. En palle ad gangen køres ind til transportbåndet. En medarbejder sætter bakkerne på et transportbånd, og en robot tager herefter med en sugekop hvert enkelt æg, og lægger på et andet transportbånd der ruller, så æggene roteres hele tiden. Æggene kører nu ind i lysrummet hvor der sidder to mennesker i mørke og ser på æggene der roterer hen over lysstofrør. På den måde bliver æggene gennemlyst og revnede og meget snavsede æg kommer til syne. Æggene sorteres fra i andre 30 stk. bakker. De godkendte æg ruller videre ud til en robot, der tager hvert enkelt æg op i en robotarm der vejer ægget. Ægget drøner rundt i systemet hængende i armen, og om på den anden side i forhold til der hvor de blev "læsset". Her er der 10 rækker inddelt i vægt, hvor æggene bliver lagt i æggebakker et ad gangen til vægtstørrelse XL, L, M, S, XS. Dengang hed vægtklasserne 0-9. Når en bakke er fyldt, lukker robotten låget og bakken spyttes ud på et nyt transportbånd der kører hen til en medarbejder der pakker bakkerne i små containere.

Sådan her var procedurerne på fabrikken i Tølløse i 90'erne, men i Christiansfeld hvor min søster arbejder i dag, er der vist helt andre måder/moderniserede teknikker.

Dengang mener jeg at alt i vægtstr. 7, 8, 9 blev til cater-æg dvs. "langæg", pandekager, vafler, past. æg, mens dem der var revnede blev knust manuelt i "knækrummet" på fabrikken, læsset i spande med skaller og alting, og solgt videre til fx hundemad.

Dengang var det svært at gennemlyse brune æg for fx blodpletter, og den dag i dag nægter min søster at spise brune æg, pga. "risikoen" for at ægget er kørt igennem lyskontrollen med en lille blodplet i ::).



Link til foto fra Danæg i Christiansfeld: http://www.flickr.com/photos/11581993@N06/5010873481/
Billede herunder: Mit eget hjemmelavede forsøg på at tegne proceduren som den var på Danæg i Tølløse i 90'erne.
« Senest Redigeret: 30 December , 2011, 12:24 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #46 Dato: 30 December , 2011, 08:34 »


Æggene står i 30 stk. bakker på paller på et køligt lager. En palle ad gangen køres ind til transportbåndet. En medarbejder sætter bakkerne på et transportbånd, og en robot tager herefter med en sugekop hvert enkelt æg, og lægger på et andet transportbånd der ruller, så æggene roteres hele tiden. Æggene kører nu ind i lysteltet hvor der sidder to mennekser og ser på æggene der roterer hen over lysstofrør. På den måde bliver æggene gennemlyst og revnede og meget snavsede æg kommer til syne. Æggene sorteres fra i andre 30 stk. bakker. De godkendte æg ruller videre ud til en robot, der tager hvert enkelt æg op i en robotarm der vejer ægget. Ægget drøner rundt i systemet hængende i armen, og om på den anden side i forhold til der hvor de blev "læsset". Her er der 10 rækker inddelt i vægt, hvor æggene bliver lagt i æggebakker et ad gangen til vægtstørrelse XL, L, M, S, XS. Dengang hed vægtklasserne 0-9. Når en bakke er fyldt, lukker robotten låget og bakken spyttes ud på et nyt transportbånd der kører hen til en medarbejder der pakker bakkerne i små containere.


 ??? ??? :o <A <J...Nåhhh...er det derfor, du er blevet lidt rundtosset oppe i dit hoved en gang imellen søde Tanja  <B <H
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #47 Dato: 30 December , 2011, 09:17 »
Ja, den kiksekage..

Et af de store paradokser er at det er meget farligt at spise egne æg ifølge diverse myndigheder og politikere, mens der ikke er noget i vejen med importen af udenlandske kyllinger fulde af salmonella og  multiresistente bakterier og kalkuner opfordret på antibiotika. Her skal importen skam ikke stoppes, for de er jo dyrlægekontrollerede og så er det i orden...

Der er ikke meget logik og seriøs afvejning af risici i fødevarekontrol.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #48 Dato: 30 December , 2011, 10:04 »
??? ??? :o <A <J...Nåhhh...er det derfor, du er blevet lidt rundtosset oppe i dit hoved en gang imellen søde Tanja  <B <H
Ja, det er det nok! ;D ;D ;D  /2
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #49 Dato: 30 December , 2011, 12:20 »
det job der med at kigge æg er vist lige noget for mig, zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz gode æg zzzzzzzzzzzzzzz

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #50 Dato: 30 December , 2011, 21:36 »
Hold da op Tanja, det er der sq ikke meget Morten Korch over ::)

Og så er det da faktisk rigtig smart lige at slikke piskerisene, så er man jo en slags mundskænk, så kan man hænge en seddel op uden på døren: Hvis jeg er død når i kommer, så spis ikke deserten <R
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #51 Dato: 30 December , 2011, 21:47 »
Nu tror faktisk at båndende er så moderne, så de selv kan sortere knækæggene fra og lyse dem og dermed er medarbejderne sparet væk.

I gamle brugte man også æg fralyst på 10. dagen og som ikke var befrugtede til bagværk.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #52 Dato: 30 December , 2011, 22:28 »


Og så er det da faktisk rigtig smart lige at slikke piskerisene, så er man jo en slags mundskænk, så kan man hænge en seddel op uden på døren: Hvis jeg er død når i kommer, så spis ikke deserten <R

 *g *g  Smart metode til at sikre sine gæster.  ;D

P.S. Det der med at skolde æggene er ikke en sikker metode til at undgå salmonella.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Forbruger/Emner/Forurenet_og_inficeret_mad/Sider/Puste_aeg.aspx

(Kan jeg helt undgå at blive smittet med Salmonella, hvis jeg skolder ægget?

Svar: Nej. Når du skolder et æg, dræber du de Salmonella-bakterier der eventuelt lever på skallen. De Salmonella-bakterier der eventuelt lever indeni ægget, bliver ikke påvirket af skoldningen. )
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #53 Dato: 30 December , 2011, 22:51 »
Sakset fra Fødevarestyrelsens hjemmeside:

Forekomst af Salmonella i æg
En undersøgelse fra 1995 viste, at der var Salmonella i ca. 1 promille af alle æggene. 9 ud af 10 inficerede æg havde kun bakterien på skallen, mens der i 1 ud af 10 æg var Salmonella inde i selve ægget.

Såvidt jeg kan regne ud, var der så kun salmonella inde i 1/10 af 1 promille af alle æggene. Hvad giver det? 1 ud af 10.000 æg? Går ud fra det er målt i æg fra industrien, som har ganske uhumske forhold, selv om man gerne vil påstå noget andet.

Derfor: spiser jeg egne æg. Har lige været gået dessert-amok, og har lavet hvid chokolademousse og citronfromage, med masser af æg - har slikket piskeris og har det glimrende  ;D
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #54 Dato: 30 December , 2011, 23:13 »
En undersøgelse fra 1995 viste, at der var Salmonella i ca. 1 promille af alle æggene. 9 ud af 10 inficerede æg havde kun bakterien på skallen, mens der i 1 ud af 10 æg var Salmonella inde i selve ægget.

Såvidt jeg kan regne ud, var der så kun salmonella inde i 1/10 af 1 promille af alle æggene. Hvad giver det? 1 ud af 10.000 æg? Går ud fra det er målt i æg fra industrien, som har ganske uhumske forhold, selv om man gerne vil påstå noget andet.

Godt nok ikke en helt ny undersøgelse, men stadig meget sigende.

Og hvis man så medtager at der skal en hvis mængde salmonellabakterier til før det giver et egentligt problem, bliver tallene formentlig endnu større (risikoen for at tage skade eller blive syg formindskes). Statistikken giver formentlig ikke information om koncentrationen af bakterier fundet, men blot at bakterier er konstateret. Jeg ville tro at der skulle en hvis koncentration af bakterier til før det giver et problem. (Her tilbage til den famøse kiksekagesag - ingen døde, eller blev tilsyneladende syge af at spise af kagen lige da den var lavet (formoder her at nogen spiste af den allerede den dag den var lavet), men da den (resterne) havde stået i køleskab i en uges tid, var koncentrationen af bakterier eksploderet, og kagen var blevet 'giftig').

Så igen, ved fornuftig omgang med æg, og en fornuftig 'køkkenhygiejne', ser jeg ikke grund til at være bange for at bruge egne æg, selv til retter hvor æggene er ubehandlede.     
Mvh
Erik Andersen

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #55 Dato: 30 December , 2011, 23:50 »
 Køkkenhygiejne er naturligvis essentielt, men jeg synes på den anden side også at det hele kan blive for opblæst og hysterisk.
Der tages stikprøvekontroller af både kød og æg og der findes med jævne mellemrum salmonella. Alt kaldes tilbage og destrueres.
Min egen lille teori: I gamle dage, da køkkenhygiejne var på et helt andet plan, har der da helt også været salmonella i både æg og kød. Ingen tvivl om at der har forsaget en omgang roskildesyge hist og her med jævne mellemrum, men selv uden antibiotika er folk kommet sig over det, med mindre de af andre årsager har været svækket.
Så jeg mener helt sikkert at hvis vi ellers omgås vores madvarer med fornuftighed og har en normaltfungerende immunsystem skulle der da ikke være noget galt for at indtage retter indeholdende rå æg. Specielt når man medregner den snart forsvindende lille risiko der efterhånden er for at finde et æg med salmonella

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #56 Dato: 31 December , 2011, 00:00 »
Helt igennem enig. Undtagen i din afsluttende bemærkning:

Specielt når man medregner den snart forsvindende lille risiko der efterhånden er for at finde et æg med salmonella

Jeg tror da bestemt ikke risikoen for at der kommer et æg med salmonella igennem systemet er mindsket. Det er muligt risikoen/chancen for at finde det er mindsket, men det slipper næsten 'med statsgaranti' stadig igennem.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #57 Dato: 31 December , 2011, 07:58 »
Godt nok ikke en helt ny undersøgelse, men stadig meget sigende.

Og hvis man så medtager at der skal en hvis mængde salmonellabakterier til før det giver et egentligt problem, bliver tallene formentlig endnu større (risikoen for at tage skade eller blive syg formindskes). Statistikken giver formentlig ikke information om koncentrationen af bakterier fundet, men blot at bakterier er konstateret. Jeg ville tro at der skulle en hvis koncentration af bakterier til før det giver et problem. (Her tilbage til den famøse kiksekagesag - ingen døde, eller blev tilsyneladende syge af at spise af kagen lige da den var lavet (formoder her at nogen spiste af den allerede den dag den var lavet), men da den (resterne) havde stået i køleskab i en uges tid, var koncentrationen af bakterier eksploderet, og kagen var blevet 'giftig').

Så igen, ved fornuftig omgang med æg, og en fornuftig 'køkkenhygiejne', ser jeg ikke grund til at være bange for at bruge egne æg, selv til retter hvor æggene er ubehandlede.     

Jeg tænkte nøjagtig det samme. Dér må være noget med koncentrationen af bakterier  <A Det kan sagtens være, at vi spiser gulerødder, kål, æg, eller slagtekyllinger fra haven, som måske har et par salmonella bakterier på sig, det ved vi jo ikke, men det dør vi ikke af, det mærker vi nok slet ikke, vores kroppe er jo fantastiske maskiner, der kan nedbryde rigtig meget "lordt" (ja, ved godt det er uden D) ;) Men når koncentrationen af bakterier er tårnhøje, så bliver vi syge af det. Og dér fornemmer jeg, at risikoen for tårnhøje bakterier er meeeget større de steder, hvor der er store koncentrationer af fx æg/æggehøns eller svin. Vi snakker altid om salmonella og æg...men svin/svinebesætninger er altså også en synder i dette spil ! Og i øvrigt måske hænger sammen med, at alt, hvad der er så koncentreret, giver dårlig hygiejne, om man vil det eller ej..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #58 Dato: 31 December , 2011, 08:38 »
nu er der jo mange forskellige salmonelleaer, og de fleste er jo ganske naturlige, gør jo bare at vi slåe en prut /o