Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nytårsdesert/æg  (Læst 24904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #15 Dato: 29 December , 2011, 17:39 »
og det allerbedste æggesnaps, det er gudespise af et æg fra egen hønsegård

Nemlig  ;D (Har du prøvet at putte lidt rigtig kakao i?  /o /o  ;D)
Mvh Marianne

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #16 Dato: 29 December , 2011, 18:01 »
Det er ganske rigtig flere år siden at der ved de rutinemæssige kontroller er fundet salmonella i æg. Det forekommer stadig i kyllingekød, men den hyppigste forekomst er vist i svinekød.
Jeg kommer også helt sikkert til at bruge egne æg til mad der ikke bliver opvarmet og jeg glæder mig vildt til der kommer æg

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #17 Dato: 29 December , 2011, 19:04 »
Det er ganske rigtig flere år siden at der ved de rutinemæssige kontroller er fundet salmonella i æg. Det forekommer stadig i kyllingekød, men den hyppigste forekomst er vist i svinekød.
Jeg kommer også helt sikkert til at bruge egne æg til mad der ikke bliver opvarmet og jeg glæder mig vildt til der kommer æg

Netop - rutinemæssige kontroller! Dvs, når de måske pludselig konstaterer salmonella eller andet ulækkert, så trækker de produkterne tilbage, og så står man dér og har spist næsten alle af de æg, man købte for 14 dage siden  :-\ Fint med kontrol, det er yderst vigtigt...men det er stadig kun en kontrol og ikke en garanti  ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #18 Dato: 29 December , 2011, 21:24 »
Nemlig  ;D (Har du prøvet at putte lidt rigtig kakao i?  /o /o  ;D)


Ja Marianne, det har jeg, det havde vi nemlig på dåse da jeg var barn, og det var skønt at lave cacao æggesnaps  /o

Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #19 Dato: 29 December , 2011, 21:34 »
Al det udenomssnak!  tråden hedder nytårsdesert.
Kommer der ikke lige en god opskrift, (med eller uden æg)
Vi skal nemlig i år blot sørge for deserten, og har selvfølgelig allerede en ide, men den kan ændres.
Hilsen
Peter

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #20 Dato: 29 December , 2011, 21:35 »
Jeg kan huske, at da vi skulle have æggesnaps som børn med kogende vand og en skvæt hvid rom, var det ret tit at min kære moder måtte gå i køkkenet igen for at lave mere æggesnaps, thi min kære fader havde slikket skålen med æggesnaps ren, inden det ramte glassene ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #21 Dato: 29 December , 2011, 21:38 »
Al det udenomssnak!  tråden hedder nytårsdesert.
Kommer der ikke lige en god opskrift, (med eller uden æg)
Vi skal nemlig i år blot sørge for deserten, og har selvfølgelig allerede en ide, men den kan ændres.
Her er en god dessert der altid vækker jubel - med æg ;):

Crème Brulée

Ingredienser:

(4 personer)

4 dl piskefløde
1 dl sødmælk
70 g rørsukker
1 stang vanilje
8  æggeblommer
1  æggehvide

Sådan gør du:
Kog fløde og mælk op med sukker og vanilje.

Rør æggeblommer og æg sammen og tilsæt den varme væske lidt ad gangen. Pisk imens og sæt cremen over svag varme. Rør stille og roligt, til det tykner. Cremen må ikke koge.

Hæld cremen over i en dyb tallerken og bag den i vandbad med film over i 25 min. ved 110°.

Køl cremen helt af.

Drys et tyndt lag rørsukker over den kolde creme, lige inden den skal serveres, og smelt sukkeret med en gasbrænder, til der dannes et karamellåg oven på cremen.


OBS! Det er en opskrift jeg googlede hurtigt. Jeg synes det er langt hyggeligere at få crème brulée serveret i små ramakiner. Her er en anden opskrift, lavet af en der synes at rå æggeblommer er det eneste rigtige til desserten, citat  "Vigtig info: det er min erfaring, at man_ikke_kan_lave crème brûlée på pasteuriserede æggeblommer. Oplevelsen bliver bare ikke den samme." /o


http://anneauchocolat.dk/?p=303

« Senest Redigeret: 29 December , 2011, 21:43 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #22 Dato: 29 December , 2011, 21:46 »
Uhh ja æggesnaps, er det ikke æggeblomme rørt med sukker.
Det fik jeg som barn  /o

Hvis du man har skræk i livet over at spise rå æg, kan man så ikke pasturisere æggene ?

Har desværre ikke nogle forslag til dessert, da jeg stadig ikke selv har fundet på noget  ::)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline kurup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 116
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #23 Dato: 29 December , 2011, 21:55 »
Det her er den dessert jeg disker op med i år, er afprøvet tidligere og den blev også godt modtaget ;D

http://arla.dk/opskrifter/Hvid-og-mork-chokolademousse-med-skovbarsirup/
Mange hilsner Anne-Marie
Hvide Faverolles i stor.
Laksefarvede Faverolles i stor.
0,1 Hovawart.
3,1 Katte.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #24 Dato: 29 December , 2011, 21:55 »
Al den frygt for salmonella!! Efter min mening bliver det af medierne blæst unødvendigt op.

Selvfølgelig skal omgangen med mad være fornuftig, men vi skal jo heller ikke skræmme livet af hinanden.

Jeg har lidt andre indfaldsvinkler til problemstillinger ind imellem, så jeg kunne godt tænke mig at stille et par lidt anderledes spørgsmål.

Hvor mange af Jer kører bil dagligt eller ihvertfald jævnligt, enten som bilist eller passager?

Hvor mange af Jer siger 'nej tak' til bilen?
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #25 Dato: 29 December , 2011, 21:56 »
Al det udenomssnak!  tråden hedder nytårsdesert.
Kommer der ikke lige en god opskrift, (med eller uden æg)

Hvad med hvid chokolademousse med noget hindbærsauce (f.eks.) og lidt mørk chokoladepynt... ?? Slurp...

Her en version (blot med andet tilbehør): http://arla.dk/opskrifter/hvid-chokolademousse-med-hyldeblomst/
Kode: [Vælg]
Mvh Marianne

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #26 Dato: 29 December , 2011, 21:57 »
Nå, det var vi flere om at synes  ;D ;D
Mvh Marianne

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #27 Dato: 29 December , 2011, 21:59 »
Kan tilføje at vi selvfølgelig bruger egne æg, også rå (ingen kontrol her).

Jeg kommer en del ud til frokost og en af mine favoritter er tartar med rå æggeblomme. Har de på restauranten kun pasteuriserede blommer undværer jeg hellere æggeblommen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #28 Dato: 29 December , 2011, 22:00 »
Har de på restauranten kun pasteuriserede blommer undværer jeg hellere æggeblommen.

Også jeg - det smager som at stikke tungen ud af vinduet...  :(
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nytårsdesert/æg
« Svar #29 Dato: 29 December , 2011, 22:04 »
Jeg kommer en del ud til frokost og en af mine favoritter er tartar med rå æggeblomme. Har de på restauranten kun pasteuriserede blommer undværer jeg hellere æggeblommen.

Vi har næsten lige fået tartar i kantinen på jobbet. De stakkels kokke stod med små snapse-engangsbægre og 5 liters æggeblommedunke, og hældte op så folk kunne få "æggeblomme" til tartaren (der er knapt 1000 spisende gæster hver dag). Jeg rørte det ikke - det dér blegfesne stads havde intet med æggeblomme at gøre i mine øjne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"