Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så er minkavl igen i fokus  (Læst 16644 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #15 Dato: 10 December , 2011, 22:47 »
@Kevin

Jeg tror du vælger at læse mellem linierne.

Som sagt, så synes jeg også bare, at man skal huske, at ANIMA selvfølgelig drejer historen, så den støtter deres synspunkt bedst, og for mig at se er den blæst op til mere end den er.

Det var da vist netop IKKE hvad Anima gjorde!!!! Eller kan jeg ikke længere læse en simpel tekst?
Så vidt jeg kunne læse fra Anima's tekst havde de behandlet talmaterialet baseret på helt tilfældigt valgte kontrolmål. Altså ikke tagende hensyn til at de 57 udvalgte minkfarme var blevet udvalgt til kontrol pga tidligere problemer på netop disse farme.  

Så hvis nogen skal skydes i skoene at der manipuleres med tal/information er jeg ked af at sige det Kevin. Men det synes som om du står først i rækken. Ikke noget personligt, jeg kan blot ikke følge din logik.

Skal vi ikke prøve at være saglige på dette forum.
« Senest Redigeret: 10 December , 2011, 22:50 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #16 Dato: 10 December , 2011, 23:13 »
Jeg synes jeg er saglig.

Men når ANIMA på deres hjemme side skriver, at "Hele 58% af farmene har ikke haft styr på dyrevelfærden...", så er det ukorrekt, i hvert fald i forhold til rapporten fra veterinærrejseholdet. Ligeledes bruger de udtryk som "bunkevis af billeder der illustrer katastrofale bidskader" hvilket jeg synes er en overdrivelse af det billede jeg får af at læse rapporten.

Jeg tror egentligt ikke vi er uenige om, hvordan dyr skal behandles, men vi bliver nok aldrig enige vedr. ANIMA. Jeg er dog ikke imod, at der findes en sådan organisation, som hele tiden stiller de kristiske spøgsmål, og forsøger at holde branchen lidt i nakken. Det er kun med til at sætte fokus på problemerne, som findes, og med til at der bliver gjort noget ved problemerne. Jeg synes bare det er trist at de reder alle over samme kam og ønsker at forbyde pelsproduktionen på grundlag af nogle få brådne kar.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #17 Dato: 10 December , 2011, 23:20 »
Så vidt jeg kunne læse fra Anima's tekst havde de behandlet talmaterialet baseret på helt tilfældigt valgte kontrolmål. Altså ikke tagende hensyn til at de 57 udvalgte minkfarme var blevet udvalgt til kontrol pga tidligere problemer på netop disse farme. 

Det er netop problemet. Der skulle have været taget hensyn til, at besætningerne var udvalgte. Man kan ikke lave nogen former for statistik, som skal være beskrivende for helheden, når besætningerne er udvalgt ud fra at de tidligere har haft problemer. Man kan selvfølgelig sige, at de burde have lært at tidligere fejl, men sådan hænger verdenen ikke sammen - desværre
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #18 Dato: 10 December , 2011, 23:25 »
@Kevin

Dit sidste indlæg får du lige en hurtig tilbagemelding på.

Hvis man bruger mindste fællesnævner, kan man jo næppe beskyldes for at overdrive.  ;).

Så kan man altid diskutere om de der er på en opservationsliste, måske er mere 'brådne' end andre. Det kan man kun finde ud af ved at checke alle.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #19 Dato: 10 December , 2011, 23:28 »
dem der tidligere har haft problemer er jo det sted med størst sansynlighed for at finde fejelene, og så at bruge dem som grundlag for branchen er simpelt, forkert hvis man har til hensigt at vise brancens standard
 /d

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #20 Dato: 10 December , 2011, 23:32 »
Tjah, hvis jeg får påpeget fejl i udførelse af mit arbejde, så knokler jeg da for at få rettet dem. Ellers mister jeg min autorisation. Det kan da i kke komme bag på farmene, der har fået en påtale eller en dom, at der er noget, de skal have rettet op på, vel? Så i en perfekt verden ville de netop være de pletfri. Det er de bare ikke - luk dem!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #21 Dato: 10 December , 2011, 23:37 »
Sidder med en megaforkølelse - så er ikke helt klar i bolden....
har ikke haft overskudet til at gennemlæse det hele...

Men ved, at en anmærkning kan komme ved at der ikke er "aktivitetsmateriale" - altså plastrør som minkene kan lege med...  Min bror der er farmer fik en anmærkning for dette.... ahn har 3000 avlsdyr og der manglede dette materiale i 2 bure - ikke godt - meeeen dog noget som der giver en anmærkning... trods at materialet lå ovenpå burene...ved en forglemmelse var de ikke kommet i de to bure, i forbindelse med strøning .... ærgeligt.

Jeg vil ta' Anima med en gran salt - der er før fiflet med materialet.    En farm blev anmeldt for misrøgt at ræve - vedlagt billede beviser - da sagen blev gennemgået.... tjaaa så var det altså en minkfarm, der ALDRIG havde haft ræve på matriklen.

Der findes brådne kar, som jeg kan blive så harm over.. men der findes godt nok også mange farmere der kæmper for at forholdene er tip top.
Man kan altid diskuterer om det er ok at holde dyr i faneskab, blot for skindets skyld ?????
Det er jo et holdnings spørgsmål  ;)

Men mange gør alt hvad de kan for at gøre det så godt som muligt

Vender nok tilbage, når jeg er lidt mere skarp i roen  8)
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #22 Dato: 10 December , 2011, 23:38 »
Men når ANIMA på deres hjemme side skriver, at "Hele 58% af farmene har ikke haft styr på dyrevelfærden...", så er det ukorrekt, i hvert fald i forhold til rapporten fra veterinærrejseholdet.

Sakset direkte fra rapporten du henviser til.

''I 33 minkfarme, svarende til 58 % af de kontrollerede farme, har Veterinærrejseholdet sanktioneret for overtrædelse af reglerne vedr. dyrevelfærd og reglerne for anvendelsen af receptpligtige lægemidler.''

Jeg har ikke checket billedmaterialet.

Jeg tror også vi i bund og grund er enige om hvordan man bør behandle dyr.

Jeg tror egentlig heller ikke vi er så frygteligt uenige omkring Anima. Jeg mener at deres tilstedeværelse er god som en slags 'dyrepoliti', men jeg vil nok aldrig blive medlem af deres organisation. Nogle af deres ideer går lidt for langt for mig. De er i udgangspunkt veganere. Jeg sætter sgu stadig pris på en god saftig rød bøf med et godt glas rødvin til.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #23 Dato: 10 December , 2011, 23:41 »
Skaderne opstår fordi mink er aktive rovdyr, der ikke kan udleve deres naturlige adfærd i små trådbure. Af samme årsag har bl.a. Østrig, England, Schweiz og Kroatien forbudt pelsdyravl. Danmark har tidligere forbudt rævefarme pga. dårlig velfærd hos dyrene.

så tænker jeg jeg har idag været på lu, hvor vel ca 4000, var lukket inde i små bure, nogle mere klemt end andre, men bla nogle af de store ænder ku da dårligt ligge ned i buret, er det bare ok fordi det er vennerne, og minkfarmere er "rige svin"kan ikke lige finde en andet udtryk der forklarer

skal jeg være helt ærlig så er det jo et fjerkræsforum, og der skal ikk være cencur, men det er sikkert ikke det rigtige sted at at sætte fokus på denne form for sentationshungrende sladder jonulastik, eller som jeg ser det dårlig markedsføring, har anima ikk et forum for frelste, dem dr ønsker viden om det kan jo frit søge på nettet og evt tilmelde sig div. nyhedsbreve.

Offline Berit H.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 223
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #24 Dato: 10 December , 2011, 23:43 »
enig  Erik... skål og Bon Appetit
Venlige hilsener fra
 Berit

karina dj

  • Gæst
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #25 Dato: 10 December , 2011, 23:44 »
Nu går de stakkels ænder forhåbentlig ikke rundt i sådan et bur hele deres liv Kristian! Det var en voldsom sammenligning synes jeg...men burhønsene må du gerne sammenligne med for min skyld...  ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #26 Dato: 10 December , 2011, 23:50 »
og de fleste mink bliver kun 6-8 måneder, og har aldrig prøvet andet, på lu begrænses dyrene (håber jeg)3-4 dage, er det bedere, jeg er ikk sikker, men det er anderledes.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #27 Dato: 10 December , 2011, 23:56 »
Min PC valgte lige at lave bøvl da jeg ville poste et svar til kristiank. Karinadj - du dækker i det væsentligste hvad jeg ville sige.

Udstilling af fjerkræ er nogle få dage ad gangen. Mink er hele deres liv. Hvordan kan man overhovedet lave en sammenligning??

Ja undskyld jeg spørger.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #28 Dato: 11 December , 2011, 00:11 »
Jeg vil ta' Anima med en gran salt - der er før fiflet med materialet.    En farm blev anmeldt for misrøgt at ræve - vedlagt billede beviser - da sagen blev gennemgået.... tjaaa så var det altså en minkfarm, der ALDRIG havde haft ræve på matriklen.

Der findes brådne kar, som jeg kan blive så harm over.. men der findes godt nok også mange farmere der kæmper for at forholdene er tip top.
Man kan altid diskuterer om det er ok at holde dyr i faneskab, blot for skindets skyld ?????
Det er jo et holdnings spørgsmål  ;)


Anima plejer at være sobre, men skal ikke afvise at de kan være gået over stregen fra tid til anden. De kæmper jo en 'op ad bakke' sag for dyrevelfærd.

Jeg er ikke i tvivl om at der er farmere/avlere der kæmper for at have forhold helt i top. Det er jo i deres egen interesse. Færre syge dyr og ingen negativ omtale i presse eller veterinærrapporter. Og hatten af for dem.

MEN, så er vi tilbage til spørgsmålet om hvordan man med god samvittighed kan holde/avle, ikke blot disse dyr, men også feks fjerkræ under de nærmest kummerlige forhold. For et, er at opfylde minimumskrav inden for gældende lovgivning, et andet er, rimelige forhold for dyr i fangenskab generelt.
« Senest Redigeret: 11 December , 2011, 00:21 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #29 Dato: 11 December , 2011, 08:16 »
Anima plejer at være sobre, men skal ikke afvise at de kan være gået over stregen fra tid til anden. De kæmper jo en 'op ad bakke' sag for dyrevelfærd.

hvor går de ikk over stregen for egen vindings og profilerings skyld, for at lokke penge ud af folk, den slaks interesse organitioner (autonome netværk), skulle forydes ved lov