Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Så er minkavl igen i fokus  (Læst 16643 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Så er minkavl igen i fokus
« Dato: 09 December , 2011, 23:30 »
Ja som overskriften siger er minkavl igen på dagsordenen. Jeg har klippet lidt fra ANIMA's rundsendte mail til interesserede.

Jeg har ikke haft tid til at følge op på dette så i må tage det som 'råmateriale', men jeg er rimeligt overbevist om at medierne vil følge op på det i de kommende dage.

Citat

REJSEHOLDET AFSLØRER: MINK MED 3 AFBIDTE BEN OG AFBIDT HALE VAR EFTERLADT I BUR
 
Fødevarestyrelsen har i dag offentliggjort resultater af kontrol af minkfarme, hvor 21% af de kontrollerede farme blev politianmeldt og 58% overtrådte lovgivningen.

Bag tallene er der tale om dyr, som har været udsat for enorm lidelse. Dyr som har måtte leve med store åbne sår eller afbidte ben og haler. Billederne af dyrene er indhentet af Anima via aktindsigt og viser store sår og skader.

STØT ANIMA: SÆT EN BURRÆV FRI
I sin rapport forsøger Fødevareministeriet at nedtone antallet af skadede dyr. Det er dog sådan, at kontrollanterne kun har set ca. 20% af dyrene på de kontrollerede minkfarme.

 
Et billede viser fx en mink der har fået bidt 3 ben og halen af helt ned til roden, mens en anden mink har en bidskade på størrelse med en håndflade på bagenden og ryggen.

Der er fundet 128 skadede dyr. En fuldstændig gennemgang af farmene ville således formodentlig have vist 600 skadede dyr. Der er kun kontrolleret 57 af 1500 minkfarme i Danmark. Så et overslag viser, at der er ca. 16.000 slemt skadede dyr på danske minkfarme på en tilfældig dag.

Skaderne opstår fordi mink er aktive rovdyr, der ikke kan udleve deres naturlige adfærd i små trådbure. Af samme årsag har bl.a. Østrig, England, Schweiz og Kroatien forbudt pelsdyravl. Danmark har tidligere forbudt rævefarme pga. dårlig velfærd hos dyrene.

Citat slut.

I min verden er ÉT dyr der lider unødigt, ét dyr for meget.

Selvfølgelig kan man ikke undgå syge dyr i en produktion, og især ikke i en stor produktion. Men et minimumskrav må være dagligt tilsyn af de enkelte dyr, og en øjeblikkelig indgriben hvis noget ikke er som det skal være.

Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #1 Dato: 09 December , 2011, 23:47 »
Er der mulighed for at se hvor de pågældende farme ligger, eller må det ikke oplyses?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #2 Dato: 09 December , 2011, 23:53 »
Mikkel.

Jeg ved det ikke. Eller det vil sige, jo det kan man selvfølgelig ved at søge aktindsigt som Anima har gjort. Eller måske man kan få det oplyst hos Anima, som jo må have informationen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #3 Dato: 10 December , 2011, 00:00 »
Det var mere fordi jeg kendte et par minkavlere, så det var mest af nysgerrighed :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #4 Dato: 10 December , 2011, 06:35 »
nu ved jeg ikk hvor de ha r tallene fra men, ifølge dagspresssen har man besøgt de farme der tidligere har været problemer med så at bruge dem som statistisk grundlag, passer jo fint til anima's. sensations hunger, man kan jo få det resultat man ønsker. der er fundet 128 dyr , men ud af hvor mange, dyr. og hvordan ser det ud hvis man kigger på havehøns eller andre kæledyr, og derres stress faktor, pga manglende naturlige forhold :'(

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #5 Dato: 10 December , 2011, 06:54 »
Netop fordi det er farme der tidligere har haft besøg og fået besked på at rette op på problemerne og så ikke har gjort det er det da ekstra problematisk. De om nogen burde da have rettet ind, de ved fra tidligere nøjagtigt hvor problemerne er.

I Midtjylland er det 14 ud af 16 der er problemer med. 6 er politianmeldt..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #6 Dato: 10 December , 2011, 08:01 »
nu ved jeg ikk hvor de ha r tallene fra men, ifølge dagspresssen har man besøgt de farme der tidligere har været problemer med så at bruge dem som statistisk grundlag, passer jo fint til anima's. sensations hunger, man kan jo få det resultat man ønsker. der er fundet 128 dyr , men ud af hvor mange, dyr. og hvordan ser det ud hvis man kigger på havehøns eller andre kæledyr, og derres stress faktor, pga manglende naturlige forhold :'(

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #7 Dato: 10 December , 2011, 08:15 »
Vi har vist haft diskussionen før, men jeg vil godt give Kristian ret i, at det er problematisk ud fra en ren statistisk baggrund at tage besætninger, som er valgt ud fra at have haft problemer, til at være en tilfældig udvalgt stikprøve. For når de ganger op, så antager de garanteret det.

Det er selvfølgelig problematisk, at så mange dyr lider, men det var nu nok næppe alle af de 128 fundne skadede dyr, som var så slemt skadede som det beskrevne. Og endeligt, så mangler jeg lidt et tal på, hvor mange mink de har kigget på. Inde på Copenhagen Furs hjemmeside fremgår det, at der produceres ca. 14 millioner skind om året. Dertil skal så lægges de dyr, som ikke pelses. Det giver vel noget i retningen af 17 millioner dyr. Om deres undersøgelse på "tilfældigt udvalgte" gårde så er foregået før pelsningssæsonen (som jeg af hjemmesiden kunne se lå her i november) ved jeg naturligvis ikke. Men hvis det er tilfældet, så er der tale om ca. 1 dyr af 1000, som er skadet...

Jeg synes naturligvis ikke dyrene skal lide, men kunne også godt tænke mig, at debatten ikke domineres af relativt få enkeltdyr (fx dem der er taget billeder af), som der har det rigtig skidt og burde være aflivet. For det skulle de selvfølgelig have været - ingen tvivl om det.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #8 Dato: 10 December , 2011, 09:27 »
jeg syns osse at det eneste den statistik kan bruges er og fortælle hvor lidt de farmere bekymrer sig om deres dyr. De burde lukkes hvis de tidligere har haft påbud i den ende af skalaen. Billedet ville nok ha set helt anderledes ud hvis kontrollen var foretaget lidt mere tilfældigt. Måske fokus skulle sættes på de sanktions muligheder der er overfor dem der ikke holder tingene i orden, for der må det da halte hvis/når det gentager sig
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #9 Dato: 10 December , 2011, 09:36 »
Enig, efter et par påtaler i anledning af alvorlige forsømmelser burde farmen lukkes. Og så kunne man tage fat på svineproduktionen, ægproduktionen, fjerkræproduktionen osv.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #10 Dato: 10 December , 2011, 17:32 »
ja og små baby hunde med frakker og tilbehør, det er da vanrygt så det basker, noget mere end minkavl,og hvor ofte han man ikk hørt, fra heste tøser, at dyrlægen skal lige vente til efter den første.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #11 Dato: 10 December , 2011, 18:20 »
Kristian- den har jeg godt nok kun hørt hvis det drejer sig som ting som tænder der skal ordnes eller en vaccine. Måske en uforklarlig halthed som måske er kommet efter et slag på folden kan man godt vente et par dage og se om det går over.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #12 Dato: 10 December , 2011, 22:05 »
nu ved jeg ikk hvor de ha r tallene fra men, ifølge dagspresssen har man besøgt de farme der tidligere har været problemer med så at bruge dem som statistisk grundlag, passer jo fint til anima's. sensations hunger, man kan jo få det resultat man ønsker. der er fundet 128 dyr , men ud af hvor mange, dyr. og hvordan ser det ud hvis man kigger på havehøns eller andre kæledyr, og derres stress faktor, pga manglende naturlige forhold :'(

@kristiank.

jeg ved ikke hvad din indgangsvinkel til emnet er, men at gentage dine indlæg med 1½ times mellemrum gør ikke argumentet stærkere.

Som jeg skrev i går da jeg oprettede emnet havde jeg ikke haft tid til at sætte mig grundigt ind i denne nye kontrol. Men ud fra hvad jeg kan læse af reaktioner/indlæg i denne tråd må jeg nok sige at JEG ER DYBT RYSTET, og man skal da vist være mere end almindeligt blind for ikke at være det.

Hvis det forholder sig som Finn skriver (og det gør det jo nok) at de nye kontrolbesøg primært var rettet mod farme hvor der tidligere har været rettet kritik, ja så er det jo blot så meget værre. Disse avlere har tidligere fået et gult kort for deres forseelser, og ved efterfølgende kontrol får de så endnu et gult kort. 2 gule kort betyder normalt øjeblikkelig udvisning og karantæne.

@kvb

Helt enig. Statistik kan bruges og misbruges. Og det bliver gjort efter for godt befindende.

Og med Finns input må jeg indrømme at statistik ihvertfald ikke kan bruges her. ANIMA havde ikke i deres 'beregninger' taget højde for at dette åbenbart var udvalgte besøgsteder, med tidligere registrerede problemer, og at der derfor skulle indregnes en eller anden multiplikationsfaktor. Jeg tror ikke nogen kan afgøre hvad denne faktor evt skulle være. Jeg vil godt give 3 bud hvoraf det første, bevidst, er helt i skoven: 4, 1.000, 1.000.000.

For overhovedet at tale om statistik, må en forudsætning være tilfældig udvælgelse.

Men det gør jo blot fødevarestyrelsens resultat så meget mere foruroligende.

Mvh
Erik Andersen

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #13 Dato: 10 December , 2011, 22:32 »
I min verden er ÉT dyr der lider unødigt, ét dyr for meget.

Selvfølgelig kan man ikke undgå syge dyr i en produktion, og især ikke i en stor produktion. Men et minimumskrav må være dagligt tilsyn af de enkelte dyr, og en øjeblikkelig indgriben hvis noget ikke er som det skal være.

Jeg kan såmend ikke være mere enig.

Som sagt, så synes jeg også bare, at man skal huske, at ANIMA selvfølgelig drejer historen, så den støtter deres synspunkt bedst, og for mig at se er den blæst op til mere end den er. Derfor synes jeg også, at folk i stedet skulle læse veterinærrejseholdets rapport her http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/05kontor/Pelsdyr/Afrapportering_VRH_mink2011.pdf.

Det er korrekt, at 21 % af de besøgte besætninger er blevet politianmeldte, og 58 % af besætnignerne overtrådte reglerne, men dog ikke alle for deres behandling af dyrene. Dog er stadig en stor andel anmeldt for deres behanling af dyr - eller rettere mangel på samme. Det fremgår dog også af rapporten, at 0,1 % af de besigtigede dyr ikke var behandlet korrekt.

Endvidere kan man læse, at der i 2010 blev gennemført 100% kontrol af minkfarme, hvor 4 % af farmene havde overtrædelser vedr. syge eller tilskadekomne mink. Noget tyder altså på nogle få brodne kar, som vel ikke skal have lov til at ødelægge det for det store flertal.

Nogle af de overtrædelser, som også blev registreret var anvendelse af receppligtige lægemidler. Og lige netop på det punkt, burde nogle (sandsynligvis kun enkelte) folk herinde på forum i hvert fald at feje for egen dør først. Det er vist muligt at finde flere tråde, hvor folk lige kan få en slat antibiotika af et andet forummedlem til en skrandtende høne, eller bliver adviseret til at finde fx en lokal svinebonde, hvor man lige kan købe en smule. For det er jo så dyrt at går til dyrlægen med hønen, og her kan man jo ikke få medicinen i små nok doser...

Jeg skal selvfølgelig straks sige, at det selvfølgelig ikke gælder alle herinde på forum, men mon ikke de fleste har set tråde herinde med sådanne råd.

Slutteligt vil jeg gerne tilslutte mig gruppen, som selvfølgelig mener, at landmænd, som ikke kan finde ud af at passe deres dyr ordentligt, og som tidligere har modtaget "gult kort", selvfølgelig skal have gjort kort proces, når lignende tilfælde genfindes. Min pointe er bare, at det heldigvis er de færeste, som hører til denne gruppe. Og det er dette fakta, som jeg ofte synes bliver fordrejet.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Så er minkavl igen i fokus
« Svar #14 Dato: 10 December , 2011, 22:37 »
Glæder mig forresten til at hilse på nogle flere af jer i morgen til LU  /o. Så kunne i tænke jer at hilse på ham den afvignede giraf, så er jeg at finde på standen fra kl. 10 til 11.  ;D
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)