Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagtekaniner  (Læst 75615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Slagtekaniner
« Dato: 02 November , 2011, 13:29 »
Kan se der er en anden tråd om dette emne, men da denne var af ældre dato mente forum der skulle oprettes en ny tråd, så jeg håber nogle vil være lidt med igen.

Jeg vil  meget gerne vide om i har jeres kaniner ude eller inde om i har gravet net under eller støbt fundament.  Eller hvad i gør for at holde jeres kaniner inde.

Jeg vil meget gerne have opskriften på den nemmeste garvning. , men hvordan hvor længe og hvilke redskaber bruger i?

Så vil jeg høre om kaninskindet er værd at karve på nuværende tidspunkt af året. Jeg have lige en hovsa fødsel her for et par mdr. siden. Da buret nok ikke lige var helt gangbart  ::)

Offline charlotte winsløw

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 72
Sv: Slagtekaniner
« Svar #1 Dato: 02 November , 2011, 14:30 »
Vores 2 kaniner løber frit rundt i haven, deres bur står i hønsegården, og der er gravet en indgang hvor de selv smutter ind og ud alt efter hvad de har lyst til...men det er nok en lidt usædvanlig måde at holde kaniner på, men vi syntes det er et rigtig dejligt kaninliv for dem, og vi har 7-9-13 ingen problemer med ræve...
Hilsner fra Charlotte
0,4,10 silker
2 børn en pige på 12 år og en dreng på 5 år
1,0 katte
0,2 løvehoved kaniner
Og dejlig dyre glad og handy kæreste
WWW.vilavilakulla.dk

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #2 Dato: 02 November , 2011, 20:43 »
Vores kaniner går i hver deres bur udendørs. Vi pønser på at bygge nye der skal ind i skuret at stå.
I sommerhalvåret kommer de på skift i græsningsbure, men kun når vi er hjemme til at holde øje med dem.
Jeg ville mene at det er lige tidligt nok til at slagte og garve kaninskind. I forvejen er kaninskind ikke særlig holdbart og har tendens til at fælde, men slagter og garver du mens kaninen er i fæld går det altså helt galt og du vil få en skind der fælder rigtig meget og vil være hårløst i løbet af meget kort tid.
Jeg har forsøgt mig med flere forskellige garvemetoder, men det er aldrig blevet rigtig godt. Skindene bliver stive og knækker  :( Men jeg har planer om at forsøge igen lidt senere på sæsonen for jeg har en drøm om at sy min søn et par hjemmesko af Castor rex skind

Offline Tinakristensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: Slagtekaniner
« Svar #3 Dato: 02 November , 2011, 21:59 »
Charlotte<.

Det var lige præsis det der skete med vores kaniner /o og så tænkte vi hyggeligt nok... Men så kom der alligevel unger trods vi nærmest troede hunkaninen var steril. Men hankaninen lever i bedste velgående udenfor med adgang til tørt hygge inde... og vi krydser også fingre for, ræven ikke lægger vejen forbi.

Men jeg VIL altså ikke have mor og unger ude :D

Bolding:
Ja har hørt om fældning, men vil det sige at skindene er ubrugelige på denne årstid?
Der var nogle der skrev om tørgarvning i den anden tråd, men der var ikke nogen hel opskrift mon nogen vil skrive den for os 2 dummies, så vi kan få nogle dejlig bløde skind, at lave sutsko af :D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #4 Dato: 02 November , 2011, 22:04 »
Uhhh, jeg udøver stadig mine kone-lige charme og kæmper videre for at overtale husbonden. Vil gerne prøve at have slagtekaniner.
1.1 voksne og så hvad der kommer af unger. Store franske væddere eller noget i den stil.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Slagtekaniner
« Svar #5 Dato: 02 November , 2011, 22:21 »
Kan anbefale bogen: Kaniner til husbehov af Ann  Williams. Skarv naturforlag. Den er godt nok gammel, men jeg har garvet mange skind efter den bog. Udover ikke at tage dem i fældningen er det vigtigt at holde skindet blødt under tørringen, så stivner det ikke senere hen. Jeg kørte dem over en stoleryg mange gange dagligt.

Offline C. Kjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 205
Sv: Slagtekaniner
« Svar #6 Dato: 03 November , 2011, 07:37 »
Lånte på et tidspunkt en bog som hedder 'Hjemmegarvning' forfatteren hedder Erna, men kan ikke huske efternavnet.
Har selv 0,2 belgisk kæmper gående. De går i et hjemmebygget bur, hvor de kan går på græs og søge ly i et hus. Det kan så flyttes rundt på græsplænes efterhånden som de spiser græsset.
I starten havde vi ikke hegn i bunden, for at kaninerne kunne komme uhindret til græsset. Men fordi vores græsplæne er meget ujævn, kunne de klemme sig under nogen steder, og her går det ikke med løse kaniner, for her er ræve (kommer næsten hver nat) og kaninspisende hunde  :o

Jeg kunne da godt tænke mig at udvide besætningen med en han af anden god kødrace, så man kan får kaninkød i fryseren ;)
Caroline

Med 0,3 Jersey Kæmper - 0,2 Orloffer - 0,1 araucanaer 2,2 Australorps - 1,4 Sussex - 0,1 blomsterhøns - 1,5 maran + alle blandingerne :) i hønsegården

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #7 Dato: 03 November , 2011, 07:47 »
jeg har pt. 40 kaniner og alle er i hvert sit bur. jeg udstiller og avler og de kaniner jeg ikke kan bruge til udstilling eller kæl til andre bliver slagtet når de er ca. 5 måneder..
jeg har fransk vædder og dværgvæddere (kan ses på min hjemmeside)

jeg bruger kødet til spegepølser og ellers gerne som fars :-) helstegt kanin tiltaler mig ikke :-)

skinnet garver vi og ja et skin bliver stift hvis man ikke er grundig nok med at trække i det, nuldre det flere gange om dagen :-)

den nemmeste måde er nok en saltgavning... lig et 1 cm lag køkkensalt ud over hele hudsiden... fold skinnet sammen, hud mod hud og lig det i en luft tæt pose... ligger gerne en uge og så skifter jeg salt... en uge mere... :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #8 Dato: 03 November , 2011, 08:25 »
Jeg har garvet kaninskind en del år, gør det ikke mere fordi det er lidt for hårdt ved mine fingre. Det første år vådgarvede jeg, det fandt jeg hurtigt ud af ikke var metoden pga de stive skind.
Så lærte en ældre dame mig at tørgarve med ½salt ½alun. Se det fungerer.
I billederne nedenunder kan I se hvordan jeg pakker dem ind, jeg lader "pølsen" ligge 2-3 måneder eller mere. Salten trækker væden ud af skindet, alunen garver.
Når jeg pakker "pølsen" op, ryster jeg det overskydende salt af og genbruger det. Og så piller jeg forsigtigt hinderne af fra ende til anden. Under hinderne sidder den blødeste "ruskind" som gør at dit skind er superblødt og samarbejdsvenligt. Ikke stift nogensomhelst steder, med mindre du glemte "pølsen" et helt år  ;) Hinderne sidder godt fast midt på ryggen, hvorimod ude i siderne skal man være ekstra forsigtig når man piller. Hunskind skal man være ekstra forsigtig med, deres skind er tyndere end hannernes...
Når jeg ruller "pølsen" ruller jeg avisen med skindet, den suger noget af det væde som skindet "savler". Vær opmærksom på når I tipper skindets sider ind mod ryggen inden rulning, at saltene er godt fordelt efter i har tippet siden ind  ;)



karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #9 Dato: 03 November , 2011, 08:26 »
Sådan her ser "pølsen" ud når den ligges tid side et køligt sted  /o

 

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Slagtekaniner
« Svar #10 Dato: 03 November , 2011, 11:03 »
Hvad bruger i skindet til? Sælger i det?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #11 Dato: 03 November , 2011, 11:43 »
karina dj:
sådan et skin har jeg liggende nu med salt og alun... det er det første jeg garver på denne måde.. skal det slet ikke strækkes eller nuldres??
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

karina dj

  • Gæst
Sv: Slagtekaniner
« Svar #12 Dato: 03 November , 2011, 14:39 »
Det skal overhovedet hverken strækkes eller nulres! Du bli'r forhåbentlig overrasket når du begynder at pille hinder, det er det lækreste skind der gemmer sig inde bagved...

Jean: Jeg havde planer om at sy en vest, men jeg er ufattelig dårlig med nål og tråd, så det er kun blevet til et håb om at svigermor forbarmer sig på et eller andet tidspunkt  ::)
Vi har en slagbænk hvor vi sidder på puder, du ved de firkantede man får til bænke og så'en...der ligger altid et skind ovenpå puderne for hyggens skyld  ;)

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Slagtekaniner
« Svar #13 Dato: 03 November , 2011, 15:00 »
planen har var en vest og luffer :)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Slagtekaniner
« Svar #14 Dato: 03 November , 2011, 20:10 »
Uhhh, jeg udøver stadig mine kone-lige charme og kæmper videre for at overtale husbonden. Vil gerne prøve at have slagtekaniner.
1.1 voksne og så hvad der kommer af unger. Store franske væddere eller noget i den stil.
Jeg har et flot voksent par New Zealand red jeg har besluttet at sælge (lokke lokke  :D)