Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pindsvinene sover...  (Læst 61596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #105 Dato: 27 ſeptember , 2012, 21:04 »
Gad godt vide om mine pinde har lavet stiklinger...

Måske man skulle prøve med sådan en restaurant... Er det et problem hvis man ikke fodrer helt regelmæssigt, Helle? Kan man forestille sig det er bedre at lade være, hvis man ikke lægger noget hver dag eller hur? <J

...jeg ved det ikke Tanja...men her er det i hvert fald HELT tydeligt, at pindene ved, at restauranterne er åben HVER  aften. Når jeg sidder på bænken i haven og venter på dem, kan jeg se, at de kommer målbevidst frem fra deres forskellige sovesteder og stiler direkte mod den restaurant i haven, som hver især plejer at spise i - mit hjerte forbyder mig at tænke på, hvordan de ville have det, hvis der en aften ikke var mad...at starte natten på - for tiden bliver der serveret 3 dåser kattemad og ½ litermål pindsvnetørfoder hver aften fordelt i 4 restauranter...

...men hvis du sætter mad ud til pindene blot en gang imellem, så bliver de sikkert rigtig glad for det - uden at blive vænnet til at maden er der HVER dag - så jee synes da, at du skal fortsætte med at give pinde og de stiklinger, du garanteret også har noget, når du og Else husker det ;)
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2012, 22:17 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #106 Dato: 27 ſeptember , 2012, 21:08 »
Hvor spændende Elise /o sørme godt at i fandt dem, og sørme godt, at vi har "Pindsvinevennen" til at hjælpe og vejlede os. Jeg håber, at de når op på den rette vægt, så de kan komme ud og leve som pindsvin skal.

Jeg har heldigvis ikke fundet forladte eller forkomne stiklinger nogensinde...endnu.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #107 Dato: 27 ſeptember , 2012, 21:51 »
Jeg er  <R af misundelse.

Jeg ville så gerne have masser af pindgrise og stiklinger her, men det er så sjældent at jeg støder på dem. Jeg har dog set ét enkelt pindsvin i år ved 3 lejligheder, om det er det samme pindsvin alle 3 gange ved jeg ikke. Men stiklinger har jeg kun oplevet en enkelt gang i de 14 år jeg har boet på ejendommen. Jeg tror vi bor lidt for afsides til at de kan finde os. Selv en GPS kan ikke finde os.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #108 Dato: 27 ſeptember , 2012, 21:59 »
Neeej da Erik - jeg tror da, at du har pindsvin. Det klogeste sted for pinde at bo er vel uden for kragernes vendeplads, hvor bilerne ikke ender pindenes liv, men hvor der alligevel er en masse krible krable og snegle og mus og fugle og, og, og....
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #109 Dato: 27 ſeptember , 2012, 22:17 »
Hmmm, måske man skulle åbne en lille restaurant.

Det kræver dog lidt omtanke da jeg ikke ønsker at fodre ræven hver aften. Og han/de afpatruljerer hele grunden hver eneste nat.
Restaurant må derfor være med tag, der ikke er ret højt. Hmmm. Jeg finder på noget i weekenden. Har et par ideer allerede.
Mvh
Erik Andersen

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #110 Dato: 27 ſeptember , 2012, 22:23 »
 Erik, det skal vel være en kinesisk restaurant,hvor man spiser med pinde ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #111 Dato: 27 ſeptember , 2012, 22:43 »
Sæføli'

Apropos pindgrise og morsomheder.

http://ekstrabladet.dk/ingemann/article1834401.ece
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #112 Dato: 27 ſeptember , 2012, 23:20 »
Hmmm, måske man skulle åbne en lille restaurant.

Det kræver dog lidt omtanke da jeg ikke ønsker at fodre ræven hver aften. Og han/de afpatruljerer hele grunden hver eneste nat.
Restaurant må derfor være med tag, der ikke er ret højt. Hmmm. Jeg finder på noget i weekenden. Har et par ideer allerede.

Ja, jeg er også lidt bekymret for rævebestanden. Den lider nemlig ikke i Stavnsholt, skulle jeg hilse at sige /1 Jeg gider heller ikke fodre alle mulige dumme katte, der banker mine egne katte og kigger glubsk på mine børns seramaer /1

Men det må være muligt at vinterfodre pindene uden at fodre alle mulige andre kræ ???

Det med ikke at fodre hver dag... Tjae, i virkeligheden er det jo et anfald af selverkendelse! Jeg synes jo det ville være super hyggeligt at sidde der på bænken og lure på dem! Men jeg ved også at en del aftener er optaget af andre ting og vis del af de resterende falder jeg om på sofaen når ungerne er lagt, madpakkerne er smurt og så videre ::)

Jeg ville have det skidt med at gøre pindgrisene afhængig af mig og så ikke leve op til det... Men det er nok rigtigt, at de vænner sig til det. Nogle gange er der mad, andre gange er der ikke... That's life...
« Senest Redigeret: 27 ſeptember , 2012, 23:35 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #113 Dato: 28 ſeptember , 2012, 03:20 »
Ja jeg har jo heller aldrig oplevet stiklinger på så tæt hold, og jeg vil sige det krævede ikke så meget at finde dem vi nærmest faldt over dem for de var kravlet ud af deres "hule" vel for at finde deres mor og det er stiklingernes værste fjende altså at være ude når det er dag for så lægger flugerne æg på dem og laverne æder dem simpelthen, så det første vi fik at vide var at vi skulle kigge dem efter for evt. spy og rense dem, heldigvis havde de her ikke mødt nogen fluger men kolde og tynde det var de. Nu har vi så en dreng og 3 piger, og de er bare søde, jeg har lært meget om pindsvin den sidste måned, bl.a. at de leger med små katte bolde og tomme wc-ruller, de er meget renlige og har wc-hule og sovehule af og til ligger drengen dog på wcet og sover men det er nok fordi han ikke kan holde al den tøse snak ud ;) skulle de ikke nå 600 g som de skal have for at man kan sætte dem ud inden 15 okt. må de overvintre her hos os og så komme ud i det fri til foråret, men de trives bedst i den fri natur så vi håber.

Når nu i åbner aften restauranten skulle i prøve at sætte advokado på menuen, de vil elske jer for det, advokado er virkelig guf for pinde, torskerogn, sardiner i olie og kogt kylling er også god mad.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #114 Dato: 28 ſeptember , 2012, 06:32 »

Når nu i åbner aften restauranten skulle i prøve at sætte advokado på menuen, de vil elske jer for det, advokado er virkelig guf for pinde, torskerogn, sardiner i olie og kogt kylling er også god mad.

Tak for tippet /o det er rart med variations muligheder...så menuen ikke bliver alt for kedelig.

Jeg fodrer også med kyllingeskrog, og pindene spiser rub og stub - også knoglerne.

Når jeg på vores hundelufteture finder en trafikdød fugl, så kommer den også med hjem til pindeaftensmaden, og det kan godt se lidt barkst ud, når der ligger en fuglefod og et næb eller to på terrassen - de eneste ting, pindene ikke spiser.


Men det må være muligt at vinterfodre pindene uden at fodre alle mulige andre kræ ???

Jeg ville have det skidt med at gøre pindgrisene afhængig af mig og så ikke leve op til det... Men det er nok rigtigt, at de vænner sig til det. Nogle gange er der mad, andre gange er der ikke... That's life...

Tanja - du skal jo ikke vinterfodre pindene...de sove jo om vinteren ;)

Vi er jo så heldige, at hønsene - især Grøn Høne og Baby - er kattehadere, så INGEN katte tør sætte deres poter i haven. Kommer der en ny kat til kvarteret, så besøger det stakkels pus kun haven èn gang :o - og aldrig, aldrig mere.

Rævene bor i området, og vi nyder tit synet af dem på vores gåture, men de kommer ikke i haven hverken sommer eller vinter, dog er hønsene rævesikret om natten..og har været det hver nat i de år, jeg har haft hønskebasser.
« Senest Redigeret: 28 ſeptember , 2012, 06:35 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #115 Dato: 28 ſeptember , 2012, 10:09 »
Tanja - du skal jo ikke vinterfodre pindene...de sove jo om vinteren ;)

Vi er jo så heldige, at hønsene - især Grøn Høne og Baby - er kattehadere, så INGEN katte tør sætte deres poter i haven. Kommer der en ny kat til kvarteret, så besøger det stakkels pus kun haven èn gang :o - og aldrig, aldrig mere.

Rævene bor i området, og vi nyder tit synet af dem på vores gåture, men de kommer ikke i haven hverken sommer eller vinter, dog er hønsene rævesikret om natten..og har været det hver nat i de år, jeg har haft hønskebasser.

Ah, det var da også en talefejl ::) Så fodre i det hele taget /o

'Vores' ræve kommer gerne i haven uanset at der patruljerer en rævehadende hund, faktisk har jeg ikke haft fritgående høns (bortset fra 3 hanekyllinger) i to måneder pga. ræve.

Jeg nyder også synet af dem når jeg går tur, men de skal ikke være i min have og de skal slet ikke spise i min have! /1
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #116 Dato: 28 ſeptember , 2012, 10:20 »
Jeg synes, at det er så ærgeligt for dig, at rævene er så aktive i jeres område, at hønsene ikke kan få lov til at nyde det frie liv i deres skønne omgivelser :(
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marcella

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #117 Dato: 28 ſeptember , 2012, 14:27 »
Pindsvin er af og til vågne, og kan skifte sovested en del gange i løbet af vinteren. Op til 8 forskellige steder er ikke ualmindeligt. Hvis i møder et pindsvin, er det gang i køkkenvægten.
Skal pinden klare vinteren skal den veje mindst 600g., inden den går i hi. I kan hjælpe med ekstra foder i form af katte eller hundemad som også kan bruges.

Jeg har haft pindsvin boende vinteren over i mit badeværelse.
Sidst en meget lille dame der skulle bruge lidt varme, for at være vågen nok til at spise. Da hun kom ud i foråret, vejede hun 725g. Da jeg tog hende ind, var hun 195g. stor, og det i november.
Kattemad var hun for svag til at spise i starten, så den stod på torskerogn og kogt kylling, til stor glæde for damen. Jeg fik aldrig lært hende at spise kattemad, og jeg kogte meget kylling sidste vinter.
Efter hun var sat ud, fortsatte jeg med at fodre i ca 3 uger, lidt mindre hver dag, for hun blev i området ret længe. Jeg bor med skov på 3 sider, så det er en meget levende have jeg har.
Held og lykke med jeres pindsvin /o.
 

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #118 Dato: 03 Oktober , 2012, 20:24 »
Nu er der ikke så længe til, at pindene skal sove for vinteren. Jeg har fodret ekstra meget den sidste måneds tid, så jeg tror, at stiklingerne er ved at være store nok til at kunne klare vinteren. I går blev der serveret tigerrejer i restauranterne...det var IKKE et hit /3. Rejerne lå spredt ud på jorden ved alle 4 restauranter i morges, hvor hønsene så til gengæld blev glade for dem.

Jeg har mange stiklinger i år...men de er dælme ikke nemme at fotografere...eller også kommer jeg bare ud med kamera på de forkert tidspunkter.

Her fik jeg dog "fanget" en enkelt til aften...dagens første lille sultne fætter, som håber på, at menuen er bedre end i går :-\
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #119 Dato: 03 Oktober , 2012, 20:30 »
Kræsne, små bavianer ::). Det er ikke sådan at have forvænte kunder i butikken Helle, pas nu må madanmeldelserne i lokalvisen *f. Her har vi ikke set pindsvin siden i vinters, men de plejer nu at overvintre under pallerne i brændeskuret. Det gør de nok også i år.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"