Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pindsvinene sover...  (Læst 61960 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #45 Dato: 22 Maj , 2012, 13:47 »
Her er de også stået op. Vi ser dem sjældent, men vi kan høre dem rode og regere i vores markskel om aftenen. Den lyd er bare så hyggelig og ikke til at tage fejl af  ;D

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #46 Dato: 22 Maj , 2012, 14:01 »
Hunden og jeg havde lidt svært ved at sove i varmen i nat, så kl. 03 - sad vi ude på havebænken og kunne høre pindsvinene grynter, snøfte og mosle rundt - så der er rigtig liv nu. Der var 14 grader og vindstille i haven i nat.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #47 Dato: 05 Juni , 2012, 12:46 »
Her først i juni har jeg nu erfaret, at min bestræbelser på at lave gode vinterforhold til pindsvinene ser ud til at have båret frugt.

Der er rigtig mange aktive pindsvin ved aftentide og om natten. Forleden stod en stor fætter og skabte sig højlydt over en gråspurv, den ikke kunne få væk fra to kviste og i går måtte jeg bære et lille pindsvin ud fra madskålen i hønsegården, da jeg skulle lukke af for natten.

De flamingo huse jeg lavede er rigtig gode, men hønsene synes, at de er sjove at spise og hakke i, så jeg havde egentlig planer om at beklæde dem med et eller andet..

..men..

Nu har jeg endelig fundet noget rigtig godt at bruge alle mine pluspoint fra Coop til - og på torsdag kan jeg hente to af disse fine huse i min butik for opsparede point.

http://webshop.coop.dk/vare/pindsvinehus/5708127385424?kategorier=hus-og-have%2Ftil-havens-dyr
« Senest Redigeret: 05 Juni , 2012, 12:47 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #48 Dato: 05 Juni , 2012, 12:52 »
Ih, altså - så skal Elvio på natarbejde med at servere snegle, orm og larver! Sej luksusvilla /o. Her har vi lagt paller under grenbunkerne, der er toppet op med afslået, langt græs. Deværre har vi endnu ikke set pindsvin.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #49 Dato: 05 Juni , 2012, 13:01 »
Ih, altså - så skal Elvio på natarbejde med at servere snegle, orm og larver! Sej luksusvilla /o. Her har vi lagt paller under grenbunkerne, der er toppet op med afslået, langt græs. Deværre har vi endnu ikke set pindsvin.

Jeg tror også, at palleløsningn er meget mere indbydende for pindsvinene. Jeg ved ikke, om de faktisk beste kan lide at ligge flere sammen, for vi har haft to hanner til at sove vintersøvn under hønsehuset og tre som lå sammen under en palle ved brændestakken + de 6 beboede huse.

...og ja- Coop husene er da luksus pjat, og jeg havde sikkert ikke ::) købt dem, hvis jeg skulle have haft penge op.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #50 Dato: 05 Juni , 2012, 13:04 »
..og absolut nej /d

Elvio skal sove om natten - min forstyrrede næsten, næsten, næsten nabo skal have absolut intet at have sine hysterier i.

Elvio galer fra han bliver lukket ud og til sidst på eftermiddagen...altså ikke hele tiden ;) om aftene siger han ikke en lyd...og det er dejligt betryggende, når man har nærtagende individer i nærheden.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #51 Dato: 12 Juni , 2012, 07:07 »
Sidste hønserumpe er knap forsvundet ind gennem smuthullet i hønsehuset, før næste hold af havens dyr går i gang med aften/nattens første måltid, som består af hønsenes godnatmad, inden de skal i gang med at snøfte, stønne og mosle rundt.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #52 Dato: 12 Juni , 2012, 07:17 »
Sidste hønserumpe er knap forsvundet ind gennem smuthullet i hønsehuset, før næste hold af havens dyr går i gang med aften/nattens første måltid, som består af hønsenes godnatmad, inden de skal i gang med at snøfte, stønne og mosle rundt.
Luksusbolig og egen restaurant. Det må være et dejligt sted at være pindsvin ;D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #53 Dato: 13 Juni , 2012, 16:58 »
Vi måtte yde første hjælp til vores pindsvin forleden dag. Efter kontakt til Kirsten, har svinet boet i bryggerset. Imens har vi været i kontakt med en pindsvine plejer her fra området af indtil han kunne komme og hente pindsvinet. Idag blev den så hentet og jeg blev så glad, da han spurgte om han måtte komme ud med 2 dyr når de er klar til det  :D

Så i weekenden skal vi lave flere boliger i haven + jeg vil købe 3 mindre hønsevandere som skal placeres rundt om i haven, ud over fuglebadet. Vand, vand og atter vand er det de har behov for nu.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #54 Dato: 13 Juni , 2012, 17:03 »
@Louise- skønt at der er hjælp at hente for det lille pindsvin og dejligt at få to raske tilbage ;D

Her har vi også vand mange steder i haven og så fodrer jeg med pindsvinefoder - selv om jeg ikke tror, at det er nødvendigt i denne måned...der er så utrolig meget krible krable i haven.

Ja..Kirsten er en ener - fantastisk at hun stadig er så aktiv og still going strong
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 745
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #55 Dato: 14 Juni , 2012, 10:37 »
Husk at pindsvin er kødædende. Har oplevet pindsvin der har taget mine kyllinger :'( Kom ud en aften efter en masse ballade i kyllingegården. Her havde et pindsvin snuppet en kylling.Kender også en der købte kyllinger sidste år, som har oplevet det samme. ::)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #56 Dato: 14 Juni , 2012, 10:40 »
Husk at pindsvin er kødædende. Har oplevet pindsvin der har taget mine kyllinger :'( Kom ud en aften efter en masse ballade i kyllingegården. Her havde et pindsvin snuppet en kylling.Kender også en der købte kyllinger sidste år, som har oplevet det samme. ::)

Det tror jeg gerne, de sætter i hvert fald pris på de fugleunger, de kan få fat på her i haven
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #57 Dato: 14 Juni , 2012, 11:41 »
@Louise- skønt at der er hjælp at hente for det lille pindsvin og dejligt at få to raske tilbage ;D

Her har vi også vand mange steder i haven og så fodrer jeg med pindsvinefoder - selv om jeg ikke tror, at det er nødvendigt i denne måned...der er så utrolig meget krible krable i haven.

Ja..Kirsten er en ener - fantastisk at hun stadig er så aktiv og still going strong

Viste ikke at man kunne få pindsvine foder?? Jeg har over 14 kg kattetør kost som ikke engang katte og gokkerne vil æde, men pindsvinet ville godt da den var inde. Så nu vil jeg bruge det i haven, når de nye beboer engang kommer.

Skal også have meldt mig ind i foreningen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #58 Dato: 14 Juni , 2012, 11:55 »
jo, jo - man kan købe pindsvinefoder - jeg har købt på nettet, men havde jeg haft katte, så tror jeg også, at jeg havde fodret med kattemad
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #59 Dato: 08 Juli , 2012, 07:44 »
I de meget kolde vintre med langvarig sne er træer, buske og terrassegelænder fyldt med sorte skygger i morgengryet - sultne solsorte som taknemmeligt sidder og venter på spanden med morgenæblerne - jeg har endda haft en vinter hare på fast kost - den sad troeligt og ventede på morgen- og aftensmad foran havedøren hver dag..

..men..

..jeg har aldrig før oplevet, at pindsvin også har viden om, hvor maden kommer fra. Flere gange i den forgangne uge har vi oplevet tre pindsvin siddende nærmest på måsen på terrassen med front mod den åbne havedør, hvis jeg har været lidt sent ude med pindsvinefodringen. Jeg er næsten sikker på, at de sidder og venter på mad - de aftener, hvor jeg sætter mad ud til dem på terrassen, når jeg natter hønsene, har vi ingen vindueskiggere...men er maden ikke på plads kl. 23, så sætter den gruppe pindsvin, som spiser ved huset, sig ned og venter tålmodigt - hvor er det altså sødt ;D

Her til morgen har jeg brugt det meste af en halv time på at filtre en pindgris ud af et jordbærnet. Den havde fået viklet sig uhjælpligt og stramt ind i nettet. Ved hjælp af et par handsker, en saks og lidt tålmodighed lykkedes det at få det ret store kræ fri. Operationen blev fulgt med stor interesse af 4 høns, som stod i rundkreds på bordet og noget utrygt kommenterede min brug af saksen. Efter befrielsen luntede pindfyren ind i sit skjul - og jeg håber da, at han/hun tør komme frem igen i aften.

Jeg tjekker de grimme jordbærnet flere gange om dagen, så den stakkels fyr ville under alle omstædnigheder være blevet opdaget, men det har hidtil altid været en lille fugl, som har siddet fast.
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2012, 19:24 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14