Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pindsvinene sover...  (Læst 62005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #60 Dato: 08 Juli , 2012, 08:31 »
Åh, altså - bare jeg havde pindsvin!
Godt at du fik reddet stikkedyret. Den har nok været efter dræbersnegle i jordbærrene.
Hvorfor skulle de ikke kunne regne madtiderne ud? Jeg kan huske at når mine forældre og jeg var til "grill-aften" hos nogle venner med stor have, så kom "deres" pindsvin frem når grillen blev tændt. Det var jo faktisk ved højlys dag og dermed før pindsvins normale stå-op-tid. Den tiggede KØD. Dengang var hakkebøf omviklet med bacon en fast grill-menu. Og det elskede den. Så der var simpelt hen lavet en ekstra til kræet. Og pølser, skåret i strimler på langs - ormelignende :o. To somre var højdepunkterne (i hvert fald for mig ::)) at den havde en lille flok pindgrislinger med. Nøj, hvor var de søde! De holdt sig lidt under buskene indtil maden blev serveret, så glemte de at være bange. Tror nu ellers at der var rigelig føde til dem. Der var også sat vand ud og blev serveret madrester under fuglenes foderbræt. Dens hjem var en stor kompostbunke i det fjerneste hjørne af haven.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #61 Dato: 08 Juli , 2012, 10:45 »
jamen Kirsten - så må du jo adoptere dette års pindunger her fra haven, det bliver vist til nogle stykker, og så håber jeg, at du er bedre til at passe på dem, end jeg har været til at tage vare på Elvio. En nat talte jeg i hvert fald 9 aktive, snøftende og stønnende kræ rundt omkring i haven. Selv om jg har læst mig til, at de vist ikke er vanvittig sociale dyr, så kan de åbenbart godt klare at bo i nærheden af hinanden. Jeg tænker på, at jeg måske bliver nødt til at gøre noget i år, for hele haven er forsvarligt hegnet og små huller ved jorden er lukket med teltpløkker, så pindsvinene kan ikke komme ud af haven og møde nye pindsvin. på den anden side, så risikerer de heller ikke at blive kørt ned. Den eneste vej ud i friheden går gennem Grøn Hønes hemmelige hul - men det er jo hemmeligt ::) 8)

For øvrigt en rigtig skøn historie om barndommens pindgrise til grillmiddage /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #62 Dato: 08 Juli , 2012, 11:42 »
Vi var ude at spise fredag og kom derfor sent hjem. Der var meget diset den aften og som følge deraf var det meget mørkt. Da vi gik henover gårdspladsen kunne jeg se noget der bevægede på græscirklen på midten af gårdspladsen: "Hej lille mis, er du her..."

Men min mand har åbenbart bedre nattesyn end mig, for han sagde straks: "Det er da pindsvin!"
Jeg var klar til at give ham briller, for det var da et vel stort pindsvin ::) Man da vi kom tættere på, kunne vi se, at der faktisk var 3 *p *p *p *p

Og mig som troede, at vi kun har pindsvin lige udenfor hegnet til haven, for hunden HADER dem >:(

Nu går jeg og holder øje alle vegne, jeg vil så gerne finde ud af hvor de bor! Under alle omstændigheder, så er der altid vand og mad at finde på gårdspladsen (for der huserer de forkælede marankyllinger om dagen) og det er jo nok det de små stikkedyr har opdaget!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #63 Dato: 08 Juli , 2012, 11:51 »
JA JA JA - Helle, jeg vil meget gerne overtage nogle STIKlinger *p *p *p. Jeg tror ikke at vores hegn er pindsvinetæt men sidst vi fandt forgiftede pindsvin fik hele landsbyen en opsang, så måske har det hjulpet. De har en uvane med at lægge rottegift under en palle og så tro at kun rotter finder den ::). Eller pudre alle deres dræbersnegle til med sneglegift.
Der er allerede fire store kompostbunker, med paller under, klar til indflytning og jeg har være medlem af Pindsvinevennerne i årevis, så JA TAK!
Jeg skal ha' pindsvin *p. Jeg skal ha' pindsvin *p. Jeg skal ha' pindsvin *p.

- angående Elvio så kan man jo næsten ikke gardere sig mod kriminelle handlinger og vi håber da stadig at han kommer hjem igen.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #64 Dato: 08 Juli , 2012, 12:02 »
Forbistrede mennesker /1. Det er da 10000 gange bedre at have en flok pindsvin til at tage sig af sneglene, end at forpeste naturen med gift, og rottegift hører til i rottehuller eller rottekasser >:(. Vi har ingen SYNLIGE snegle her - de bliver spist lige så snart, de stikker slimsnuden frem.

Fin aftale Kirsten /o, det kigger vi på i sensommeren, for bestanden skal helt sikkert reduceres her.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #65 Dato: 08 Juli , 2012, 12:05 »
@Tanja - selvfølgelig har pindsvinene fundet ud af, at der er lækker mad på gårdspladsen, og at Else er lidt galsindet på dem, vænne de sig sikkert til, og mens hun så står og skaber sig, kan de jo blot rulle sig sammen og vente ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #66 Dato: 08 Juli , 2012, 12:45 »
@Tanja - selvfølgelig har pindsvinene fundet ud af, at der er lækker mad på gårdspladsen, og at Else er lidt galsindet på dem, vænne de sig sikkert til, og mens hun så står og skaber sig, kan de jo blot rulle sig sammen og vente ::)

Men det sjove er, at vi ikke har hørt hende gø ad dem i lange lange tider, så jeg troede egentlig de havde givet op og fundet sig et andet hjem ::)

Meeen der er selvfølgelig også den mulighed, at hun har fundet ud af, at lade være med at stikke sin lange snude lige ned i deres rustning og fundet ud af, at de er helt ufarlige og ganske søde væsner...?!
« Senest Redigeret: 08 Juli , 2012, 17:49 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #67 Dato: 08 Juli , 2012, 17:15 »
@Ankerine - ikke fordi jeg annullerer adoptionen, men har du tænkt på at kontakte en vildtplejestation og tilbyde et hjem til årets indkomne pinde og stiklinger?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #68 Dato: 08 Juli , 2012, 17:53 »
Ja, Helle - det gjorde vi både sidste og forrige år. Vi har nemlig én i nærheden. Men forrige år døde de indleverede pindsvin uanset plejen (sneglegift, mente de), bl.a. de to fra os - og sidste år var der kun to-tre stykker, der alle skulle retur til deres eget område.
Og du kan da lige understå dig i at annullere aftalen  /1- nu har vi lige fremskyndet vores havesø-projekt så det bliver have med eget vandhul /4.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #69 Dato: 08 Juli , 2012, 20:19 »
at Else er lidt galsindet på dem, vænne de sig sikkert til, og mens hun så står og skaber sig, kan de jo blot rulle sig sammen og vente ::)
at de ruller sig sammen var min gamle ruhår ligeglad med. Han samlede dem op alligevel og tog dem med ind i stuen.Jeg fatter stadig ikke han ville ha dem i  munden :o Skal dog lige siges at han aldrig gjorde dem noget, andet end og flytte lidt på dem, og så måtte jeg flytte dem tilbage :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #70 Dato: 08 Juli , 2012, 20:23 »
at de ruller sig sammen var min gamle ruhår ligeglad med. Han samlede dem op alligevel og tog dem med ind i stuen.Jeg fatter stadig ikke han ville ha dem i  munden :o Skal dog lige siges at han aldrig gjorde dem noget, andet end og flytte lidt på dem, og så måtte jeg flytte dem tilbage :D

Gave til dig Jes ;D Gave /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #71 Dato: 08 Juli , 2012, 20:26 »
kunne han da ikke være kommet med en kold øl istedet?? Og så ha ladet pindgrisen passe nattelivet i haven :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #72 Dato: 08 Juli , 2012, 20:31 »
Vores nu afdøde Broholmer kunne ligge læææææænge og snuse pindsvin med hovedet let på skrå og roligt logrende hale. Om foråret, når de kom ud fra deres vinterly, hentede han os, helt begejstret. Vi skulle med ned i den anden ende af haven og se pindsvin :D. De første gange, de oplevede STOR HUND (72 kg) kuglede de sig sammen - men de opfattede egentligt hurtigt at de ikke var i fare og fortsatte snøftende deres gøremål. Jeg er altså ret vild med pindsvin, så jeg glæder mig meget, Helle <E.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #73 Dato: 08 Juli , 2012, 20:38 »
Årh jeg ville også så gerne have stiklinger, de er så skønne! Så kunne de hjælpe ænderne med at æde de væmmelige snegle. Men måske er de her når mørket falder på? De gider vel ikke hønsefoder?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #74 Dato: 08 Juli , 2012, 21:08 »
Du kan prøve at gå udenfor i mørke en stille sommeraften. Om en time, f.eks. Der er ingen tvivl - de GRYNTER og gør faktisk ikke noget forsøg på at være stille. Så hvis de er der, hører du dem ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand