Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pindsvinene sover...  (Læst 61838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #120 Dato: 07 Oktober , 2012, 17:36 »

Når nu i åbner aften restauranten skulle i prøve at sætte advokado på menuen, de vil elske jer for det, advokado er virkelig guf for pinde, torskerogn, sardiner i olie og kogt kylling er også god mad.

Jeg ved ikke, hvad det er med dyrene i min have - madmæssigt synes jeg sjældent, at de er enige i de gode forslag, jeg læser mig til her på forum.

Jeg tog staks dit gode forslag til mig, men nu er jeg brændt inde med en sæk med 3 kg. avocado :( 3 aftener i træk har der været serveret avocado i resauranterne, men DET gider pindene i hvert fald IKKE spise /d - så jeg må rundt og samle halve avocadoer sammen om morgenen, så hønsene ikke finder dem, hvis det nu er rigtigt, at de er giftige for fjer.

Torskerogn og kylling er fint nok /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #121 Dato: 07 Oktober , 2012, 18:13 »
det var vel osse lidt overkill og købe 3kg inden du vidste om det virkede :) Et par stykker kunne vel ha gjort det ;D ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #122 Dato: 07 Oktober , 2012, 18:15 »
det var vel osse lidt overkill og købe 3kg inden du vidste om det virkede :) Et par stykker kunne vel ha gjort det ;D ;D

Jamen Jes...de var jo biiillige ;D (det var købet så bare ikke alligevel ::))
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #123 Dato: 08 Oktober , 2012, 00:56 »
tja der kan man bare se her vil stiklingerne give deres højre pote for advokado. Tilgængæld er de ikke så glade for sardiner i olie som ellers skulle være ret godt for dem og melorme syntes de er lige så ulækkere som vi syntes men det er jeg nu lidt glad for (viste i at melorme kan bide?)
Nå men er er vi nu løbet ind i en anden lille opgave vores stiklinger når ikke at nå den magiske vægt på 600 g inden 15 oktober så vi kan slippe dem fri, så de må overvindre her hos os og nøste opgave bliver så at holde dem vågne til de vejer 800 g før vejer de nemlig ikke nok til at kunne sove vinter søvn, phuha! vi må se hvordan det kommer til at gå  :)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #124 Dato: 08 Oktober , 2012, 11:44 »
Jeg har da tit givet mine høns advocado, i uvidenhed, og det er de ikke døde af, men det er jo ikke hver dag, jeg har hverken hele eller halve advokado til at smide om mig, så måske har de overlevet pgs de små mængder, der nu kan være til overs i en salat el.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #125 Dato: 08 Oktober , 2012, 12:32 »
jeg tror heller ikke, at hønsene tager skade af en enkelt skive avocado i ny og næ ...der skal nok større mængder til, før det er giftigt for dem...men sådan er det jo med så meget ::)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #126 Dato: 08 Oktober , 2012, 21:00 »
@Elise - det var dog en skam, at stiklingerne ikke når at blive klar til en udevinter - men en beskyttettilværelse i livets først vinter er måske heller ikke så ringe ;). Hvordan skal de så gå? ..i stuetemperatur...eller har du et sted, hvor det er lidt køligere?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #127 Dato: 09 Oktober , 2012, 02:10 »
Lige pt. bor stiklingerne i mit hønsehus i en afdeling til kyllinger, der satte vi dem ud efter en 3 ugeres tid i stuetemp. for at de skulle venne sig til udendørs temp. men hvis de viser tegn på at ville sove inden de har nået 800 g må vi jo flytte dem til noget varmere, planen er ellers at de skal sove i et lille hønsehus jeg har, men da jeg aldrig har prøvet det her før må vi se hvad der bliver den bedste løsning og jeg kommer nok til at prøve mig frem, men foreløbig sover de ikke og de spiser godt så jeg håber at vi kan få sovende vinter gæster.
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #128 Dato: 13 Oktober , 2012, 10:46 »
Så er der også stiklinger her! I en lidt anden udgave end sædvanligt *f.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #129 Dato: 13 Oktober , 2012, 11:31 »
Så er der også stiklinger her! I en lidt anden udgave end sædvanligt *f.

Nuuurh altså <. <. <. det er ikke sjovt og du må ikke grine <+
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #130 Dato: 13 Oktober , 2012, 14:01 »
Nuuurh altså <. <. <. det er ikke sjovt og du må ikke grine <+

Når nu man ved at den bliver køn igen gør det ikke noget. Nogle kyllinger bliver jo osse ret komiske at se på når de begynder og få fjer ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #131 Dato: 13 Oktober , 2012, 15:59 »
Når nu man ved at den bliver køn igen gør det ikke noget. Nogle kyllinger bliver jo osse ret komiske at se på når de begynder og få fjer ;)

Jamen Jes...kan du ikke se, at hun er "majet, majet trææææt" ??? Det kan være en hård omgang at få nyt tøj
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #132 Dato: 13 Oktober , 2012, 17:23 »
Hønen på billedet har ikke haft det så sjovt den sidste uge mens de nye fjerpigge kom frem. Hun har været utilpas og stået og hængt for sig selv. I dag er der ca. 1 cm. lange fjer strittende ud af piggende, så hun har været i lidt bedre humør i dag. Sjovt, som hun og et par andre maraner smider alt tøjet på en gang ::). Det samme for mine undulater; når min gamle undulat fældede lignede han en halvskaldet burhøne, mens min anden undulat smådrysser over flere måneder, så man ikke lægger mærke til at han fælder, bortset fra, at der er blå fjer i hele huset ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #133 Dato: 13 Oktober , 2012, 17:25 »
Ifølge gamle fjerkræ bøger, så er det de gode æglæggere, som fælder alt på engang og de "dovne" æglæggere, som fælder over en lang periode.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Pindsvinene sover...
« Svar #134 Dato: 13 Oktober , 2012, 17:37 »
Ifølge gamle fjerkræ bøger, så er det de gode æglæggere, som fælder alt på engang og de "dovne" æglæggere, som fælder over en lang periode.

Det passer meget godt her - min faverolles bliver næsten nøgen over night - mine araucanaer lignede noget, som var halvfærdigt i en plukkemakine - jeg regner med at Isaèr er uden for kategori, for de 7, jeg alt i alt har haft, har smidt såden lidt hist og her over et par måneder.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14