Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jagt  (Læst 16592 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jagt
« Svar #15 Dato: 19 Oktober , 2011, 18:07 »
Jeg er også fan af jægere..... især fordi de vil aflive mine gamle udtjente katte for en brøkdel af prisen af dyrlægen og fordi det foregår fudstændigt uden stress for katten. Det kan varmt anbefales.

Men jeg har lige et spørgsmål, som har pint mig lidt på det sidste. D. 1-10 hvor jagten på det meste jo går ind, lød der i skoven her i nærheden mega mange skud, faktisk lød det mere som nytår og det varede i ca 5 timer  :o  Normalt når jeg overhører en jagt lyder der et skud eller to og så kan der gå laaaaaaaang tid inden det næste lyder..... Hvad hulan havde de gang i? At der så damme dag forsvandt 4 ud af 6 af mine hvide mulardænder som jævnligt gik over marken for at bade i bækken ved jeg ikke helt om jeg skal koble sammen med de mange skud. De to sidste af ænderne kom først hjem dagen efter hvilket også var unormalt, de var altid inde ved skumring.

Jeg tænkte i starten på at jægerne var ved at indskyde deres våben, men det gør man da ikke i 5 stive timer på den første jagtdag....vel? jeg mener det har man vel styr på inden.... ?


Vil gerne høre en forklaring fra fagfolket
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Jagt
« Svar #16 Dato: 19 Oktober , 2011, 21:34 »
Det er svært at sige hvad de skød efter. Et bud kunne være fasaner, men så vil der normalt være pause i skyderiet, når der skiftes såt.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Jagt
« Svar #17 Dato: 19 Oktober , 2011, 22:16 »
Hej

Det kan og så være at hunder har taget dyret og der slet ikke har været skudt til det, dette sker desværre og så kan der godt gå panik i en jæger hvis hans hund gør sådan noget, har set det er sket og så gør man ting som man eller ikke troede man ville gøre, i et tilfælde ville jægeren skyde rådyret imens hund havde fat i halsen, det endte med to døde dyr.

Som hundføre før i tiden, har jeg haft nogle opgaver med an skud vildt, især rådyr.

De grimmeste har været dårlig riffel skud hvor forben eller en bagben er skud i stykker, har fulgt et spor på 8 km efter et rådyr, som så havde sat sig midt på en mark og var blødt ihjel på grund af et for lavt skud med riffel, den have gået så lang på 3 ben.

At gå efter et anskud rådyr som er skud med hagl kan lidt svære, det er ikke altid de give så meget af sæt at blod og så bliver sporet svært af følge, selv om hunden er god trænet, har desvære måtte opgive et par gang selv om vi blev tilkaldt med det samme og var fremme efter 5 minutter.

@ Wanda
Du bor vel ikke ved siden af en skydebane eller har der været mange fasaner haner for den dag.

Tommy

 

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jagt
« Svar #18 Dato: 19 Oktober , 2011, 22:23 »
nix ingen af delene
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marie G.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 62
    • labdiva
Sv: Jagt
« Svar #19 Dato: 19 Oktober , 2011, 22:34 »
@Wanda

Jeg er gift med en flugtskydningsinstruktør (sjov titel, ik`?), og det kan sagtens have været nogle jægere der har lånt en mobil kastemaskine og skudt lerduer for sjov.. Det sker i alle fald rimeligt ofte her i området ;)
Vil dog bare håbe for deres skyld, at de ikke havde tænkt sig at gå på jagt i samme område, for eventuelle fasaner ville da være laaangt væk efter sådan en gang larm!

Her frygter jeg den første jagt på søndag.. mine "BH-fasan-kyller" skulle helst ikke skydes, og går frit sammen med hønsene i dagtimerne. Overvejder lidt at lukke dem inde, men de skal jo også have lov til at leve frit..
Medlem af Maranklub DK

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jagt
« Svar #20 Dato: 19 Oktober , 2011, 23:26 »
Tak for de forskellige svar.

Jeg har ihvertfald fået svar på mit indlæg. Jeg havde egentlig håbet på lidt andre svar, men respekterer naturligvis, at jagt udføres i henhold til gældende lov samt moralkodeks blandt ansvarlige jægere.

Jeg skal undlade at gøre mig til dommer for noget jeg dybest set ikke har forstand på. Jeg fik blot lidt af et chok da jeg overværede seancen som jeg beskrev.

Jeg har også fuld respekt og forståelse for at der kan forekomme svipsere ved jagt (som ved så meget andet her i livet feks i trafikken). Uheld forekommer og man kan aldrig være 100 pct sikker på noget.
Mvh
Erik Andersen

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Jagt
« Svar #21 Dato: 21 Oktober , 2011, 12:01 »
Mine lokale jægere er efterhånden blevet "opdraget" ordentligt. Det tog mig et par år.... :D
Men her før andejagten gik ind, kom en af dem forbi med en seddel med datoerne for deres planlagte jagter. Bare så jeg var advaret. De ville jo nødigt risikere at en af deres hunde så sig glade på mine høns. Så nu ved jeg hvilke datoer jeg skal vente med at lukke hønsene ud i haven til efter skyde-tosserne er blevet færdige med at nakke ænderne i den nærliggende dam. Jeg tror sgu´ vi efterhånden lærer at leve sammen. :)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jagt
« Svar #22 Dato: 21 Oktober , 2011, 20:36 »
Vi har samme arrangement med jægerne her. Ca 14 dage før første jagt får vi en liste med datoer og ca tidspunkt for samtlige årets jagter.

Og det er i gensidig interesse.

Vi vil gerne have vore hunde indendøre inden jægerne kommer, så vi ikke skal ud på markerne og hente dem, fordi de vil lege med jægernes hunde.
Og jægerne vil gerne have at vi slukker for strømmen i hegnet på folden mens jagten står på, så deres hunde ikke får stød, hvis de har brug for at hente en fugl, der lander på folden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jagt
« Svar #23 Dato: 22 Oktober , 2011, 15:43 »
Bliver indendøre resten af dagen.... her er man vel i sikkerhed.?? Gik på markvejen sammen med hundene, få meter foran os kom 2 rådyr springende ud af hækken hvor efter der lød 3 skud..... Rex pilede ad H til efter dyrene, Og jeg fik i den grad travlt med at gøre opmærksom på mig selv..... Syntes ellers min knaldrøde skjorte burde være signal nok.... Da jeg kom hjem så jeg ude på marken ca 10 jægere komme på række hen imod vejen jeg gik på.... havde altså behov for lige at fortælle at jeg ønskede mig et kopi af deres jagtkalender, så jeg kunne tilrettelægge mine gåture uden fare for at blive skudt...
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jagt
« Svar #24 Dato: 22 Oktober , 2011, 17:43 »

Og jægerne vil gerne have at vi slukker for strømmen i hegnet på folden mens jagten står på, så deres hunde ikke får stød, hvis de har brug for at hente en fugl, der lander på folden.

Ja det kommer så an på hvis folden er ! Hvis naboens jægere skyder et stykke vildt der forender på Pilegaards jord, tilfalder vildtet Pilegaard (Erik).

Bliver indendøre resten af dagen.... her er man vel i sikkerhed.?? Gik på markvejen sammen med hundene, få meter foran os kom 2 rådyr springende ud af hækken hvor efter der lød 3 skud..... Rex pilede ad H til efter dyrene, Og jeg fik i den grad travlt med at gøre opmærksom på mig selv..... Syntes ellers min knaldrøde skjorte burde være signal nok.... Da jeg kom hjem så jeg ude på marken ca 10 jægere komme på række hen imod vejen jeg gik på.... havde altså behov for lige at fortælle at jeg ønskede mig et kopi af deres jagtkalender, så jeg kunne tilrettelægge mine gåture uden fare for at blive skudt...

Hva fan Wanda ! Er du gået og blevet skrøbelig på dine gamle dage, et lille knald i ny og næ burde vel ikke skræmme dig  ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jagt
« Svar #25 Dato: 22 Oktober , 2011, 17:56 »


Hva fan Wanda ! Er du gået og blevet skrøbelig på dine gamle dage, et lille knald i ny og næ burde vel ikke skræmme dig  ;)

Der er forskel på knald bette Bjørn... og jeg vil egentlig gerne være lidt forberedt en anden gang ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Jagt
« Svar #26 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:03 »
Der er forskel på knald bette Bjørn... og jeg vil egentlig gerne være lidt forberedt en anden gang ;)


Fra 1ste Oktober til 31 December er det "smart" at gå med et orange bånd i hatten, hvis man bor på landet  :D Vær beredt ! som spejderen sagde... Eller være hurtig til at dukke sig  ::)
« Senest Redigeret: 22 Oktober , 2011, 18:06 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Jagt
« Svar #27 Dato: 22 Oktober , 2011, 18:49 »
Jeg havde rødt tøj på.... og i øvrigt skal de vel ikke skyde hvis de ikke kan se hvad der går ude på vejen??? eller

Hvad er egentlig sikkerhedsafstanden på sådan en jagtbøsse?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Henrik Helms Madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 283
  • HHM
    • Lidt nye haner
Sv: Jagt
« Svar #28 Dato: 22 Oktober , 2011, 20:12 »
Nu har jeg ikke haft jagttegn i 20 år men er det ikke sådan:
''
Jagt på råvildt med haglgevær må  kun finde sted i tidsrummet 1. oktober - 31. december.''

Helst indenfor 20 meters rækkevidde og ved trykjagt-klapjagt.

Ellers Riffel og der skal det vel helst være inden for 50 meter?

-------------


Tak for input Mikkel.

Grunden til mit spørgsmål er selvfølgelig at et jagtgevær ikke er et særligt egnet våben overfor store dyr medmindre det affyres på klos hold.

Og det jeg overværede i morges brød jeg mig ikke om at se. Jeg kunne ikke se hvem der skød til bukken, men den fortsatte, skadet/såret, i løb ud over en mark, 75-100 meter fra remisen før en jagtende hund fik lagt den ned og en tililende jæger kunne aflive den. Det var ikke kønt at se på.

Jeg glemte vist at skrive:

Respekt for dyrene, ligegyldigt om det er vilde dyr, eller dyr holdt i fangenskab.
1.3 Brune landhøns
1.5 Sorte landhøns

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jagt
« Svar #29 Dato: 22 Oktober , 2011, 20:23 »
Ja det kommer så an på hvis folden er ! Hvis naboens jægere skyder et stykke vildt der forender på Pilegaards jord, tilfalder vildtet Pilegaard (Erik).

Det er jeg klar over Bjørn, men da jeg ikke gider at samle skudt vildt op, og ej heller plukke det, foretrækker jeg at jægerne sørger for at sende en hund ind på min fold for at samle det op.  ;)
Mvh
Erik Andersen