Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jagt  (Læst 16596 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Jagt
« Dato: 16 Oktober , 2011, 22:15 »
Jeg går ikke på jagt og kommer heller ikke til det. Ikke fordi jeg har noget mod jagt og jægere. Det appelerer bare ikke til mig. Jeg fisker i stedet, hvilket vel så også kan kaldes en form for 'jagt'.

Nå, men grunden til at jeg oprettede dette emne er at jeg har et spørgsmål til dem af Jer der praktiserer jagt. Og indledningen var for at pointere at jeg ikke er anti jagt osv.

Til spørgsmålet.

Ved en fasan jagt hvor jægerne selvfølgelig bruger jagtgeværer. Hvis hundene driver en buk ud af en remise, skov, lund - er det så god kotyme at skyde til denne buk??
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: Jagt
« Svar #1 Dato: 16 Oktober , 2011, 22:23 »
I så fald skyder man den med hagl  /d det bryder jeg mig ikke om... er ikke jæger, men synes store dyr skal nedlægges med riffel  ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jagt
« Svar #2 Dato: 16 Oktober , 2011, 22:28 »
Noteret Karina.

Men kunne godt tænke mig at høre fra nogle jægere.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Jagt
« Svar #3 Dato: 16 Oktober , 2011, 22:29 »
Det kommer helt an på hvad ham der udstikker reglerne for jagten siger, og hvad der på forhånd er aftalt. Normalt får man at vide inden jagten starter hvilke arter der må skydes. For det meste lyder beskeden noget i stil med dette: "Alt vildt der er jagtbart i følge jagtloven må skydes - husk skyd lam før rå".
Hvis personen der i dit tilfælde har fået af vide at alt vildt må skydes, så er det helt okay at skyde dyret også selvom det eventuelt måtte være en såt som traditionelt er for fasaner. Det er kun hvis han har fået af vide at det kun er fasaner eller eksempelvis flyvende vildt der må skydes, at det ikke er i orden, selv ikke hvis jagtloven siger det, for det er den enkelte befalingsmand som udstikker reglerne for netop den jagt. Vi har eksempelvis valgt at sige at vi ikke skyder fasanhøner og agerhøns, selvom jagtloven tillader det, og så ville vi også blive lidt små sure hvis en jæger vi havde inviteret med ikke overholde dette, så det afhænger meget af hvad jægeren på forhånd har fået at vide ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

karina dj

  • Gæst
Sv: Jagt
« Svar #4 Dato: 16 Oktober , 2011, 22:32 »
Nååja, det er sådan det er. Tak for det gode spørgsmål Erik  /o Vi bli'r så kloge Mikkel  ;)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jagt
« Svar #5 Dato: 16 Oktober , 2011, 22:39 »
Tak for input Mikkel.

Grunden til mit spørgsmål er selvfølgelig at et jagtgevær ikke er et særligt egnet våben overfor store dyr medmindre det affyres på klos hold.

Og det jeg overværede i morges brød jeg mig ikke om at se. Jeg kunne ikke se hvem der skød til bukken, men den fortsatte, skadet/såret, i løb ud over en mark, 75-100 meter fra remisen før en jagtende hund fik lagt den ned og en tililende jæger kunne aflive den. Det var ikke kønt at se på.

Jeg glemte vist at skrive:

Respekt for dyrene, ligegyldigt om det er vilde dyr, eller dyr holdt i fangenskab.
« Senest Redigeret: 16 Oktober , 2011, 22:43 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Jagt
« Svar #6 Dato: 16 Oktober , 2011, 22:58 »
Nu ved jeg ikke om du har set hvor stort afstanden var til dyret, men der er jo afstande til dyrene som skal overholdes, hvis de overholdes og dyret ramme bare nogenlunde med hagl af en stor nok størrelse bør det dø omgående. Ved råvildt er afstanden 20 meter, men de fleste anbefaler 15 meter. Jeg har selv skudt råvildt med jagtgevær på 12-14 meters afstand og den var altså død på stedet, selvfølgelig er der spjæt fra nerver m.m, men alt i alt et dødt dyr. Det er selvfølgelig meget forskelligt fra dyr til dyr, men oftest vil det lægge sig ned og være død på stedet, men i dit tilfælde er det jo netop ikke sket, det kan skyldes flere forskellige ting, men de to mest sandsynlige er at han har skudt den på for lang afstand eller at han kun har ramt dyret ganske let, altså en regulær anskydning. Ellers kan det være at han var forberedt på en fasan og derfor havde haglstørrelse i til en sådan, men at der så kom et dyr i stedet. Så burde han selvfølgelig ikke have skudt, men hvis det er tilfældet kan iverend have taget over, desværre. Generelt, hvis man overholder de ting der er forskrevet for jagten, hvilket ikke alle gør, især ikke med afstanden, så vil størstedelen af dyrene være døde i skuddet eller ganske kort efter. Jeg har en gang anskudt en and, og det var ikke sjovt, ellers har alle mine dyr været døde i skuddet, kun et enkelt rådyr der løb 10-12 meter inden den bukkede sammen, men det er heller ikke unormalt. Derimod har jeg før været med på jagter, hvor netop det du beskriver sker, en buk kommer ud og bliver skudt med et gevær og så er det oftest en af de nævnte årsager der gør at dyret ikke er dødt straks, som oftest afstanden, da folk tror at den sagtens kan dø på 30-35 meters afstand, men der såre de den blot og så kan hunden løbe den op og holde den fast. Det er hunden nu engang også til, men det bør ikke være sådan at man tænker: " den kan hunden bare lige løbe op når jeg har anskudt den". Tænker man sådan, så burde man aflevere sit jagttegn og sit våben hos politiet, for det er etisk forkert! Min far har også anskudt råvildt med jagtgevær, men det drejer sig måske og 5 stykker ud af 50 der er skudt med jagtgevær. Som oftest har det været fordi de er blevet ramt af for få hagl, og det sker jo, det kan man ikke gardere sig imod, desværre :) - Det er langt være med dem, som skyder krondyr med hagl..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Jagt
« Svar #7 Dato: 16 Oktober , 2011, 23:17 »
Jeg så ikke skuddet falde, og kan derfor ikke udtale mig om skudafstand. Af gode grunde ej heller om haglstørrelse.
Jeg så blot bukken løbe ud over marken for at blive indhentet af en hund som lagde den ned, 75-100 m ude på marken.

Så om der har været tale om for stor afstand, for små hagl, eller en for dårlig skytte, må stå hen i det uvisse. Jeg synes blot ikke at det var et kønt syn.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Jagt
« Svar #8 Dato: 16 Oktober , 2011, 23:25 »
Er fuldstændig enig Erik, det er aldrig et kønt syn, men jeg vil skyde på at det er en kombination mellem for stor afstand, forkert ramt og for små hagl, det er nok mit bedste bud :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Jagt
« Svar #9 Dato: 17 Oktober , 2011, 07:13 »
Hvis en jæger ikke er sikker på om h*n kan ramme dyret ordentlig med et skud burde man ikke skyde, det er der ALT for mange jægere der ikke har styr på.
Jeg bliver så sur når de stakkels dyr når at lide.
Der var også et rådyr der ikke var ramt rigtigt der rendte rundt på 3 ben i en plantage her i nærheden, man hørte om den i et halvårs tid før den fik fred. 
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Jagt
« Svar #10 Dato: 17 Oktober , 2011, 16:34 »
Hvis man ikke er sikker, så skyder man ikke, så simpelt er det, men selvom man er sikker er det jo ikke sikkert at skuddet dræber dyret, for der er jo spredning på hagl m.m. Du kan aldrig være 100 % sikker på at dyret dør i skuddet, det er umuligt, desværre. Jagtforeningen har det jævnligt oppe, og en vigtig del af det at tage jagttegn er netop omkring anskydning, afstanden m.m, men du kan aldrig være 100, aldrig - det ville være naivt at tro at samtlige 1.000.000 dyr (noget i den stil) dør i skuddet, selv ikke hvis man overholder tingene til punkt og prikke :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Julie R

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 428
Sv: Jagt
« Svar #11 Dato: 18 Oktober , 2011, 07:37 »
Mikkel, du er simpelthen guld værd til at forklare.
Mvh. Julie


En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand

Offline Chris

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
Sv: Jagt
« Svar #12 Dato: 18 Oktober , 2011, 08:56 »
Hej

Jeg er også jæger og er helt enig med Mikkel.

På vores fællesjagter er det i orden at skyde råbuk med hagl. Dog pointeres det på parolen, at man skal være meget opmærksom på skudafstand (vi siger maks. 15 m, hvilket er mindre end det officielt anbefalede) og anvende rette haglstørrelse. Når vi kommer længere hen på sæsonen, hvor rådyrene har fået tyk vinterpels, pointeres det kraftigt, at man skal være meget opmærksom på skudafstanden.

Hvis disse ting overholdes er det ingenting i vejen for at skyde råvildt med hagl. Det er ganske effektivt og chokeffekten fra skuddet lægger som regel dyret ned med det samme.

Mht. hagl vs. riffel, så skal man også vide, at et rådyr skudt med riffel sagtens kan løbe videre, selvom de er skudt perfekt. Min første råbuk med riffel fortsatte ca. 50 m efter skuddet. Den var skudt gennem både hjerte og lunge, så den var død... den vidste det bare ikke.

Jeg bliver lidt ked af det, når folk har dårlige/ubehagelige/voldsomme oplevelser med jagt. Jægere er for langt størstedelens vedkommende mennesker med stor glæde ved og respekt for naturen. Men som med alt andet, så går det selvfølgeligt galt en gang imellem.... der kan være tale om én af de få jægere, der har hovedet under armen, som skyder, når de ikke burde. Men man må også huske, at det kan gå galt for selv den bedste. I dette tilfælde har de så haft en god hund, der kunne afhjælpe situationen. Det kan se voldsomt ud, men er helt klart at foretrække, fremfor at rådyret var løbet anskudt videre.

Mange hilsener
Christine

Lykkelig ejer af en blandet hønseflok, 0.1 Kleiner Münsterländer og 1.0 Ruhåret Hønsehund

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Jagt
« Svar #13 Dato: 18 Oktober , 2011, 11:41 »
Tak Julie :)

Christine, godt skrevet og jeg er fuldstændig enig :) Vi har også oplevet før at en råbuk er blevet skudt gennem hjertet og lungerne og praktisk talt ikke har haft et hjerte længere, og at den så er løbet 50-100 meter før den er faldet om. Den er jo faktisk død, men den løber på det adrenalin chok den får i det den bliver ramt, og det kan man ikke holde for :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Niels Kongsbak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Jagt
« Svar #14 Dato: 19 Oktober , 2011, 16:46 »
Som Mikkel skriver vil der kunne forekomme anskydninger når der udøves jagt. Derfor er det lovpligtigt at enten medbringe en apportende hund (hvis fulglejagt) eller kontakte en schweiss hund hvis der er mistanke om anskydning af et dyr.

Jeg har selv set et rådur løbe over 300 meter med et haglskud i lunger/hjerte fra under 15 meters afstand. Vi så tydligt blodspor i sneen, men valgte alligevel at kontakte en schweiss hund, som fandt det døde dyr på under to minutter. Så det går (desværre) ikke altid som beskrevet i lærebørgerne.....

Husk det er ikke kun rådyr er har krav på at blive behandlet med respekt - det har også ræve mm.