Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine Maraner  (Læst 16638 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Mine Maraner
« Svar #15 Dato: 15 November , 2011, 20:40 »
Forstod desværre ikke analogien til chokoladeprojektet  <J
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Mine Maraner
« Svar #16 Dato: 15 November , 2011, 21:29 »
@ Jørn
Jeg bøjer mig dybt i støvet for disse ildsjæle. Og er meget inspireret af at have mødt nogle af dem, i denne danske underverden af fjerkræ avlere. Et hverv med lange traditioner.
Choko Maran høns OG æg vil da være noget af en kombination.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #17 Dato: 15 November , 2011, 21:36 »
Så må vi jo hjælpe dig Lene med at få nogle til at arbejde seriøst med dem og overtage nogle af farverne eller også må du lave lidt om på forholdene om det så er race/farveskift eller nogle hønsehuse der passer til det.

I princippet vil du kunne køre med tre stammer. Så er det lige om du har plads til dette eller du hellere vil gøre noget mere ud af en farve og have det flere af denne farve. De kobberfarvede og blå kobberfarvede regner jeg med kan køres i en stamme. Legbar og hvedefarvede er så også to stammer. Tre i alt.

Du kan gemme en hane af hver varietet og så holde alle hønerne sammen i et stort rum. Derefter har du to muligheder. Du kan afprøve hanerne på skift på alle hønerne hvorved du både får rene kyllinger ud af det, men også en masse blandinger.
Du kan også lave tre store hanerum hævet over gulvet, så hønerne har det ekstra plads under rummende. Så kan du have en hane i hver og hver dag skifte hønen ud med en ny inde ved ham. Derved får du dem parrede med de rigtige haner uden at bruge så meget ekstra plads. Æggende lægges sammen, men kyllingerne vil være rene når de kommer ud og kan derved sorteres hvem de er efter.
Med dette system får du selvfølelig brug for blodfornyelse ret ofte med kun en stamme. Derfor må du bruge en høne af anden farve eller få noget fra nogle andre. Det kan måske godt være svært i nogle af farverne at få blodfornyelse og brugen af en høne af anden farve kan måske gøre at du ikke kan se forskel på rene og blandinger og ved derfor ikke hvad du skal bruge videre hen.

Du kan også bare lade Mark bakke til og læsse de overskydene dyr(Maraner) du ikke kan bruge.


Chokolade Maraner kunne jeg godt se for mig og jeg ville synes det passede rigtig godt sammen med æggene. Der sættes allerede tanker igang om hvordan det skal gøres, men tænker også hvordan jeg skal få en dværg orpinton til at ligne en Antwerpener skæghøne med Chokofarve.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Mine Maraner
« Svar #18 Dato: 15 November , 2011, 21:55 »
@ Jørn
Lyder jo forjættende, - meeen skal vist først lige se hvad det bliver til med mine dværge, år 0.
Og ja, klart, vi ses selvfølgelig på LU  *o   *y
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #19 Dato: 15 November , 2011, 23:31 »
Fin Ara  /o

Hehe Mark - altid hjælpsom  /o

Ja, der er mange muligheder ..... og det at finde en rig mand må jeg nu nok selv klare, hvis det bliver aktuelt. ;) mit dyrehold er baseret på at jeg har både tid til at passe det selv og jeg også har råd til det selv, Og det er så jeg ikke lige pludselig står i en grim situation, hvor jeg må afhænde alt.

Angående Maranerne, tja tjo, der er muligheder og hvis det bliver seriøst så skal de helt sikkert skilles, så de går farvemæssigt rigtigt. Der vil jo så stadig komme nogle farvemæssige smuttere, da de oprindeligt er blandet. Men mon ikke de smager godt alligevel eller kan lægge æg i en baghave.

De hvedefarvede er stadig kyllinger (6 uger), så der er lang vej endnu, før de bliver til noget, hvis de da klarer den, for det er dæleme ikke den bedste årstid for kyllinger, desuden ser hønekyllingerne ud til at blive alt for mørke.

Hmmm der er jo stadig en stor hesteboks (3m.x4m.), men der går jo geder i den....

 
« Senest Redigeret: 16 November , 2011, 08:50 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Zoro

  • Gæst
Sv: Mine Maraner
« Svar #20 Dato: 16 November , 2011, 18:56 »
Fin Ara  /o

Hehe Mark - altid hjælpsom  /o

Ja, der er mange muligheder ..... og det at finde en rig mand må jeg nu nok selv klare, hvis det bliver aktuelt. ;) mit dyrehold er baseret på at jeg har både tid til at passe det selv og jeg også har råd til det selv, Og det er så jeg ikke lige pludselig står i en grim situation, hvor jeg må afhænde alt.

Angående Maranerne, tja tjo, der er muligheder og hvis det bliver seriøst så skal de helt sikkert skilles, så de går farvemæssigt rigtigt. Der vil jo så stadig komme nogle farvemæssige smuttere, da de oprindeligt er blandet. Men mon ikke de smager godt alligevel eller kan lægge æg i en baghave.

De hvedefarvede er stadig kyllinger (6 uger), så der er lang vej endnu, før de bliver til noget, hvis de da klarer den, for det er dæleme ikke den bedste årstid for kyllinger, desuden ser hønekyllingerne ud til at blive alt for mørke.

Hmmm der er jo stadig en stor hesteboks (3m.x4m.), men der går jo geder i den....

 

De Hvedefarvede Maran høner, har ofte en noget mørkere farve, end vi ellers er vant til at se, så det er absolut ikke usædvanligt.

Med Hilsen Jørn.

bly viol

  • Gæst
Sv: Mine Maraner
« Svar #21 Dato: 17 November , 2011, 09:17 »
nemlig lene . det ved du jo hehe  ;D ;D . hmmm de geder der . hmm hmm hmm HMMMMMMM ik godt altså . må sige til david at de ødelægger din avl . måske det hjælper . eller måske ik  >:( >:(

karina dj

  • Gæst
Sv: Mine Maraner
« Svar #22 Dato: 21 November , 2011, 21:26 »
Lene, hvis du kan lave rene kobberfarvede maranæg vil jeg meget gerne købe nogle rugeæg af dig... jeg synes de er så smukke så smukke. Havde overvejet dem i araucana (blå-guldhalset), men de her høner slår da alt.

Jeg har et par enkelte høner, blandinger fra dig, som er blevet som dine blå guldhalsede du viser billeder af. De har vist ikke fodfjer, så de er med sikkerhed "maraucanaer".... uh altså Lene, det ville jeg gerne!  <+

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #23 Dato: 21 November , 2011, 21:54 »
@ Karina

Skal vi ikke kalde dem for blå kobberfarvede ? for det er de gerne skulle blive til med tiden. okay den ene er blå randtegnet hvor det så kommer fra og den sidste tja er ?.

Jeg tror nok at jeg bliver nødt til at dele mine Maraner op og gøre noget mere ud af dem end bare for "sjov" som det har været, for det begynder at krible i mig, især med udsigten til en specialklub.

Men selvom de bliver delt op, så er det ikke ensbetydende at de avler rent det ene eller andet. Så "rene" æg kan jeg ikke love. 

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Mine Maraner
« Svar #24 Dato: 21 November , 2011, 22:06 »
Jeg vil gerne bestille nogle æg fra dem som kan blive blå kobber :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

karina dj

  • Gæst
Sv: Mine Maraner
« Svar #25 Dato: 21 November , 2011, 22:32 »
Ja hov Lene, det var da en skrivefejl  :D det er seføli blå kobberfarvede rugeæg jeg gerne vil bestille hos dig... og seføli skal du gøre noget mere seriøst med dem  ;)

Jeg synes jo den blå guldhalsede araucana er smuk, men hans damer er lidt uinteressante  :-X

Maranerne gør sig rigtig godt i den farve, så dem vil jeg gerne køre med sideløbende med mine kobberfarvede. At der falder nogle sjove nogen ud hist og pist gør ikke noget, med den nye klub/marantråden kan man vel få lidt hjælp til at vælge dem ud der skal avles videre på  ;)

Men har vi ikke den farve i Danmark? Kan da forstå den findes i andre lande, eller?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Mine Maraner
« Svar #26 Dato: 21 November , 2011, 22:43 »
Farven er muligvis i Danmark, men den er ikke anerkendt endnu, men det kan den jo blive. Fordelen er jo at den kan avles sammen med kobberfarvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

karina dj

  • Gæst
Sv: Mine Maraner
« Svar #27 Dato: 21 November , 2011, 22:45 »
Hvad venter vi på Lene!  :D Jeg vil gerne være med, omend jeg ikke har den store forstand på hvordan se skal se ud standardmæssigt. Men frem skal de, og så må vi gå sammen om det  /o