Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Brahma fodring  (Læst 5673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Brahma fodring
« Dato: 25 August , 2011, 17:10 »
Hvad er det bedste foder at anvende til store brahma, fra de er kyllinger og frem ?

Får man kyllinger sent på året er der så noget, som man skal gøre ekstra ?

Og hvor kan man finde mangan og hvor meget bruges af det ?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma fodring
« Svar #1 Dato: 25 August , 2011, 21:06 »
Jeg fodre først alle mine høns med startfoder med undulatfrø på toppen (forhindre klumper i måsen) derefter får de voksefoder, suppleret med hvede, havre og majs.

Unghanerne får endvidere lidt æglægningsfoder for der er meget protein i.

En måned før udstillingerne begynder jeg først med at give æglægningsfoder til unghønerne, evt. rent, for at booste dem til æglægning.
De gamle høns får mest æglægningsfoder fra december til juni, derefter trappes de ned, for at holde lidt pause.

Jeg giver tilskud af levertran, vispumin og mangan. Mangan kan f.eks købes igennem Orpington klubben.
Blandings forhold, som jeg bruger er : ½ tsk. til 10 l. vand en gang om ugen, nogen bruger mere og flere gange om ugen.

Jeg ville nok ikke lave flere kyllinger nu, men vente til allertidligst december. Da jeg ikke synes at de trives så godt, hvis efteråret er alt for vådt og koldt.
Men det er bare min mening, for der er mange som laver kyllinger hele året.

Normalt starter jeg rugningen i januar/februar hvis der altså kommer nogen æg...
« Senest Redigeret: 25 August , 2011, 21:12 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Brahma fodring
« Svar #2 Dato: 25 August , 2011, 21:56 »
Tusind tak Lene, det var super info  8)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma fodring
« Svar #3 Dato: 25 August , 2011, 21:58 »
Takker det er ihvertfald sådan jeg fodre, der er sikkert mange andre som gør noget andet.

Men en ting er sikkert, det er store dyr, som æder godt og som skal have ordenligt foder, for at blive til noget.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Brahma fodring
« Svar #4 Dato: 25 August , 2011, 22:09 »
Det er jeg slet ikke i tvivl om  ;)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Brahma fodring
« Svar #5 Dato: 25 August , 2011, 22:10 »
Jeg giver gerne sofoder også det er der også en masse krudt i :) det får de i små mængder i starten og så øger jeg mængden gradvist, derud over havre, majs og byg og hvad der ellers lige er på tilbud hos naboen :) De får også når de er godt store opblødt kattemad og pålægsrester
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Brahma fodring
« Svar #6 Dato: 25 August , 2011, 22:29 »
Jeg har ikke erfaring med Brahma, men sidste år gav jeg mine sussex fasanstart og fasanvoks. Jeg havde læst i det grønne blad det kunne være gavnligt til store høns, da der er mere protein i.
Og mine høns blev store og fine. :)
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Brahma fodring
« Svar #7 Dato: 26 August , 2011, 06:17 »
Je har også prøvet fasanfoder og rigtigt nok, så er der mere protein i det end i alm. hønsefoder, så det er også en mulighed.

Men man skal også passer på at det ikke gå alt for stærkt, så de bryder sammen...det er set med dyr fra Tyskland.

Angående foder til alle andre dyrearter, det vil jeg vil ikke selv bruge, der er trods alt forskel på et svins behov og fordøjelse kontra en hønes.

Men igen spørg 10 fjerkræ folk og få 10 forskellige svar.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub