Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skal jeg aflive min hund?  (Læst 22191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Skal jeg aflive min hund?
« Dato: 22 Juli , 2011, 11:05 »
Min dejlige, pragtfulde og skønne hund Pluto er begyndt at ændre sig. Fra at være frisk og frejdig og løbe rundt og lege med vores anden hund Balder er han "lige pludselig" blevet gammel. Det er gået meget stærkt. Det hele er sket indenfor et par uger.
Han fik allerede i 2005 stillet diagnosen skulder-dysplasi i begge skuldre og var på smertestillende i en måned for at se om han kunne "slide" skuldre-skålene til selv og han har indtil nu haft det ok. Selvfølgelig har han haft ondt hvis han har været stukket af og løbet en lang og hurtig tur ud over markerne, men han har ikke været stukket af de sidste par uger og nu kan han pludselig give et piv fra sig hvis han leger med Balder og får trådt forkert eller får drejet benet forkert.
Han er 10 år gammel og Balder er 2 år, så det går jo lidt vildt til indimellem. Han har også de sidste par uger haft en meget kort lunte overfor Balder og Balder har fået nogen gevaldig "røvfulde" af ham. Tænker at det er fordi Pluto ikke vil lege med ham fordi det gør ondt.
Tænker også på om det er fordi vi har skiftet gulvet i hele huset ud med klinker i stedet for gulvtæpper, så det er hårdere at gå på hvilket jo også vil gå ud over han skuldre. Dette kan jeg jo ikke gøre noget ved nu da det er gjort, men det vil jo helt sikkert bevirke at Pluto ikke vil få det bedre snare værre.
Han har det bedst ved bare at ligge under sofabordet og små-sove og det virker som om han er godt og grundigt træt af Balder og bare vil have fred. Ikke fordi Balder er voldsom for det er han ikke. Han er en MEGET rolig hund.
Hjælp mig! Jeg vil heller ikke have Pluto skal være på smertestillende resten af hans liv, for så er det ikke for hans skyld men for min, så hvis der er nogen som kender en løsning som kan hjælpe ham til et bedre liv så skriv endelig.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #1 Dato: 22 Juli , 2011, 11:14 »
Efter det du beskriver - og hvis du ikke vil have ham på smertestillende - så er det ikke sikkert, der er så meget at gøre.
Du kan prøve forskellige kosttilskud f.eks. canosan, eller foder målrettet til hunde med ledproblemer (det har jeg generelt meget gode erfaringer med).
Men hvis der allerede forlængst er konstateret en alvorlig skulderlidelse og han har så stærke smerter, som din beskrivelse tyder på, så er det ikke sikkert, det hjælper.
I alle tilfælde tager det lidt tid, før du ser virkningen af kosttilskud og det vil sige at han skal have smertestillende i en periode.
Det er jo en holdningssag, om man vil have et dyr, der er permanent medicineret. Det vigtige for mig er, at  man er helt sikker på dyret ikke har smerter. Der findes gode smertestillende midler til hunde i dag, som de kan leve på i årevis uden bivirkninger. Hvis man har råd og lyst.
Hvad hunden helst vil, kan man jo ikke vide! Men set fra min pind er du nødt til at tage stilling hurtigt - for han har det jo ikke godt... og dyrlægen går på weekendtakst lige om lidt.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #2 Dato: 22 Juli , 2011, 11:24 »
Har bestilt en tid hos dyrlægen, for at få en revudering så må jeg se hvad han siger. Dyrlægen sagde go' for at aflive ham allerede da det blev konstateret for han vidste godt at der.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #3 Dato: 22 Juli , 2011, 11:25 »
Det lyder fornuftigt.

Og et stort knus til dig. Det er dælme bare aldrig nogensinde morsomt, når man skal til at vurdere og beslutte den slags!

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #4 Dato: 22 Juli , 2011, 11:28 »
Det bliver værst for min søn på 10 år. Han er allerede begyndt at græde. :'(
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #5 Dato: 22 Juli , 2011, 11:34 »
Hvis det var min hund, kom den til kiropraktor, det har løst mange problemer hos os, når det har set helt sorte ud, for både hest og hund, og de findes jo også i dit opland.
Det kan godt være den har en diagnose, ´men ting ændre sig ikke fra uge et til to, det vil være en glidende overgang, og netop pga. slitagen kan han have fået en nerve i klemme i ledet....


Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2011, 11:35 »
Det er altid hårdt at sige farvel. Men man skal først og fremmest tænke på om dyret har et værdigt og godt liv og om det er for dyrets skyld man holder liv i det eller for ens egen skyld.

 *b fra mig.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2011, 11:49 »
Hvorfor vil du "ikke have ham på smertestillende resten af livet"? Hvis det kan give ham et par gode år? Vores nu aflivede hund fik en rygskade som femårig og var på gigtpiller i tre år. Han blev sit gamle, fjollede selv efter et par dages behandling - og tog uden problemer sin daglige tablet i en klump leverpostej. Min mors labrador-blanding havde meget dårlige hofter og var tæt på en aflivning da jeg lånte hende nogle af vores "hundepiller" - og vupti, så kunne Juno igen komme op ad trapper, lege med kattene og gå lange ture i skoven. Kvalitets-hundeliv.
Hvis det er prisen, så få dyrlægen til at udskrive "menneske-piller" i stedet for det hundedyre Metacam. Jeg mener at det hed Meloxicam. Er godkendt til hunde og kostede 50 øre per tablet (til 70 kg hund). Altså 15 kroner om måneden for en glad hund.
Hvis ikke det virker efter hensigten - så må hunden selvfølgelig aflives. Det er ikke sjovt at have ondt altid.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

GKV

  • Gæst
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2011, 11:54 »
Hvor jeg føler med jer, for hvor er det bare svært at sige Farvel til en kær gammel ven.

Vi har selv en gammel hund der nærmer sig 12 år.Hun er og har altid været en pragteksemlar, der passede på det hele og hjalp til med fårene.Vi kan se at hun nu er besværet og ikke nær så aktiv som vanligt, hvilket har resulteret i, at hun nu også er blevet for tyk. Hun er en enkeltstående hund, vi har aldrig været ude for at skulle skælde hende ud, hun har altid vidst hvad der var rigtigt og forkert, vi får aldrig en magen til.Vi har kunne køre væk og sige til hende du bliver her og passer på uden at være bange for at hun skulle gå på afveje.

Tiden vil snart være inde for at hun forlader os, det bliver en grim dag. Hun var bare 1 år da barnebarnet kom til verden og hun har ikke veget fra hans side siden, undtagen nu, hvor hun ikke orker at deltage i legen ret længe af gangen.

Vi kan stadigvæk få hende på dupperne når vi siger at der er ræv, men hun fiser ikke afsted længere og afsøger området, orker det bare ikke.Heldigvis har hun lært den unge border, både at passe på og jagte ræven væk fra haven.

Det er så svært at tackle, for hun er jo åndsfrisk, har fine øjne og fine tænder og en god appetit, men er slidt af hårdt arbejde. Så indtil videre trisser hun rundt i sit eget tempo, men er slet ikke spor vagthund længere, det har den unge taget over.

Inderst inde håber jeg, at hun en morgenstund bare er sovet stille ind.

Knus herfra til jer.

VH Gunni.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2011, 13:11 »
Så er vi kommet hjem fra dyrlægen og efter en revurdering er der desværre ikke noget at gøre. Fra nu af vil han kun få mere og mere ondt selvom han er på smertestillende.
Hans skulder er slidt helt ned og er meget hævet. Vi har fået smertestillende med hjem til ham så han kan komme i gennem weekenden.
Han har haft nogen gode år og vi har været ekstremt glade for ham. Han var vores første hund så han vil altid have en speciel plads i vores hjerter og det var en tung beslutning, men den rigtige.

Aflivningen er bestilt til på mandag, så vi kan nå at få en god weekend sammen med ham og få sagt ordentligt farvel.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2011, 13:26 »
jeg får helt tårer i øjenen  :'(

En stor  *b herfra (uden smil)

*t jeg føler med jer.

med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline bj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2011, 13:38 »
det er så svært når man skal tage den beslutning  :'( men jeg kan godt lide måden i gør det på

Offline KEW

  • Bruger
  • Indlæg: 579
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #12 Dato: 22 Juli , 2011, 13:48 »
Det glæder mig i har taget beslutningen den er hård.
Man kan argumentere om den skulle have været truffet før, og det kommer igen an på brugen af hunden.
HD som det også kaldes (hofteleds dysplasi) er en form for slidgigt derfor kan det ikke slides til.
Schæferhunde har været temmeligt plaget af det pga. Indavl da sygdommen er arvelig.
Mener at huske den kategoriseres:
A1,2,3
B1,2,3
Osv frem til d eller e.
Alt over c fik sprøjten :-[
B kunne bruges til familiehund sådan groft set.

Men kig altid på hunden om den har ondt, hvis den har så er der kun en vej desværre.
Foder hjælper ikke på slid
My 5cent

Ps tag ikke ungerne med til dyrlægen. Det kan være temmeligt barsk da den kan begynde at hyle selv efter den er væk.
Få en god weekend som du selv skriver med hygge og ikke lange gåture
Hilsen Kenneth

0.2.0 Store Røde Silkehøns
1.4.0 Dværg Laksefarvet Faverolles
Formål med høns: hygge,æg,kød.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2011, 14:09 »
Knægten skal IKKE med på mandag, men min datter på 20 tager med.

Tak for alle krammene. Kan godt mærke de hjælper. :'( :'( :'( :'( :'(
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Skal jeg aflive min hund?
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2011, 14:37 »
 *t  *l
0,1 orpington
1,0 Mastino Napolitano
0,1 Blandings hund