Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hane  (Læst 6126 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Hane
« Dato: 19 Juli , 2011, 09:57 »
Hej alle i kloge mennesker  /o

Jeg er helt ny herinde, så det er første gang jeg skriver et indlæg, så bær lige lidt over med mig  ;)

Jeg har købt 7 blandede Brahma og 12 Sorte orpington kyllinger, som nu er 7 uger. Mit spørgsmål er: Skal jeg finde en anden hanekylling (i hver race), som ikke er i familie med de hønsekyllinger jeg nu har, de skal deles i hver race med hver sin hane. Jeg kunne godt tænke mig at få kyllinger til næste år, men tænker at der skal nyt blod ind, så de ikke bliver indavlet, hvad mener i ??

Sådan som jeg lige kan se det (erfaringen har jeg ikke, men har læst lidt med herinde, så tror, at den er god nok  ;)) er der 7 orpington haner og 2 brahmahaner, så der bliver noget til fryseren  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2011, 10:20 »
Velkommen på forum, Jane :D
Du kan sagtens bruge en af de haner, du har. Hvis det var min flok, ville jeg beholde en orpingtonhane og så ruge æggene der fra. Jeg ville ikke avle på de blandede brahma, men selvfølgelig kan du da have en have fra begge racer og avle begge slags. Du skal være opmærksom på, at hvis hele flokken går sammen vil du få blandede orpington/brahma kyllinger, for hanerne træder alle de høns, der er inden for rækkevidde.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hane
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2011, 10:31 »
Blodfornyelse eller ej, er et spørgsmål om hvor lang tid siden avleren hvorfra dine dyr stammer, sidst har tilført stammen nyt blod.
Hvis det lige er tilført, kan du da sagten vente.
Men se på de sædvanlige tegn, så som lidt langsommere vækst og mindre slut-størrelse, er tegn på at det er på tide med blodfornyelse. Her er det meget nemt når man har tillæg efter mange linier, så er det nem at se disse forskelle. Har du kun omtalte dyr, er det jo vanskelig at se om de har en normal tilvækst. Men prøv det, for det afsløres også gerne når man ser på befrugtning, som dog også kan være dårlig pga. andre ting.

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Hane
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2011, 10:41 »
Tak for svar  /o

Jeg vil naturligvis dele dem i 2 forskellige hønsegårde, så de ikke bliver blandede  ;)

Kommer der kyllinger til foråret er det fint, gør der ikke er det også okay  ;)

Jeg vil holde øje med væksten, det var et fint tip du gav der  /o så må jeg se om der skal nye haner til, måske til næste år

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hane
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2011, 11:13 »
hej jane

dine kyllinger er vist fra mig af..du kan roligt bruge hanerne til dine høner. mine haner er ikke i familie til hønsene, og dert vil gå flere led før du får brug for nyt blod til din flok ;)

Marianne: hvorfor bør man ikke avle på de blandet Brahma, der er vel ligeså flotte og sunde, selvom de ikke er farveægte. min flok laver de lækreste dejlige kyllinger i mange forskellige farver..

jeg ville nok også dele flokken så du får 2 renracede flokke..held og lykke med dem.

vh. rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hane
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2011, 12:07 »
Det er jo et valg, Rikke, og mit valg er, at jeg ikke blander farverne, men du har selvfølgelig ret at blandede farver kan give flotte dyr. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Hane
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2011, 12:42 »
hej jane

dine kyllinger er vist fra mig af..du kan roligt bruge hanerne til dine høner. mine haner er ikke i familie til hønsene, og dert vil gå flere led før du får brug for nyt blod til din flok ;)

Marianne: hvorfor bør man ikke avle på de blandet Brahma, der er vel ligeså flotte og sunde, selvom de ikke er farveægte. min flok laver de lækreste dejlige kyllinger i mange forskellige farver..

jeg ville nok også dele flokken så du får 2 renracede flokke..held og lykke med dem.

vh. rikke

Hold da op, det er imponerende at du kan genkende kyllingerne uden billeder  ;)

Dejligt at høre fra dig, du er jo den der kender dem bedst  /o

Dejligt at høre at dine haner ikke er i familie med hønsene, så kan jeg roligt beholde en hane til hver flok  :D

Rikke, hvilke farver vil du mene de bliver? Jeg har ikke forstand på hvad de hedder, men der er en af brahmaerne der er grå, 1 er gråbrunlig, 2 er hvide med lidt sort som bliver mere og mere for hver dag der går, så er der en lysebrun og 2 sorte, bliver de mon sorte eller kan der komme andre farver på dem ? Jeg ved godt at det var nemmere med billeder, men det kan være de kommer senere  :)

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Hane
« Svar #7 Dato: 19 Juli , 2011, 14:42 »
Du bliver helt sikkert meget glad for dine kyllinger. Farverne kan jeg ikke helt sige, da jeg kun har meget små kyllinger til at gå pt. men der bliver nok en del agerhønefarvet, blå og sorte,,de sorte er nok ikke ren sort. Der vil måske også være nogle sort/hvid columbia (ikke farverene) og gule..

ps. dem du kalder grå = blå
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Jane Nygaard Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Hane
« Svar #8 Dato: 19 Juli , 2011, 15:56 »
Du bliver helt sikkert meget glad for dine kyllinger. Farverne kan jeg ikke helt sige, da jeg kun har meget små kyllinger til at gå pt. men der bliver nok en del agerhønefarvet, blå og sorte,,de sorte er nok ikke ren sort. Der vil måske også være nogle sort/hvid columbia (ikke farverene) og gule..

ps. dem du kalder grå = blå

Ok tak, ved jo ikke så meget om farver, så i mine øjne var de grå  ;)
Vi er MEGET glade for kyllingerne, de virker meget rolige og nemme at komme til, så glæder os meget til at se dem vokse til.
Mand og søn er ved at bygge et nyt hønsehus på 20m2. Regner med at der skal være 2 store og 1 lille rum, og 100m2 hønsegår der også deles i 3, så det bliver skønt når det bliver færdigt  :D

frida

  • Gæst
Sv: Hane
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2011, 22:00 »
Undskyld jeg blander mig i tråden :) Jeg har selv fået nogle af dine brahma kyllinger Rixen. Jeg har en lille hanekylling der er "lysegrå". Jeg tror den bliver perlegrå?/lavendel? Jeg er heller ikke god til farverne ;) Men den er rigtig fin.

Jeg har dog valgt en anden hane der skal blive her. Han er blå og helt vildt tillidsfuld, han får ofte lov, som den eneste fra hønsegården, at komme i haven og "rode" ;D