Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvedefarvede maran æg  (Læst 5971 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Hvedefarvede maran æg
« Dato: 14 August , 2011, 00:25 »
Er der nogen, der ved hvor mørke æggene af de hvedefarvede maraner er? Jeg har på enkelte udenlandske sider fornemmet at farven er lysere. Er det generelt de gråstribede maraner, der lægger de mørkeste æg, og de hvide der lægger de lyseste?? Eller er det udelukkende, som skrevet i en tidligere tråd, farven på det æg hønen kom ud af der har betydning for farven (eller var de mon ikke farven på det æg hanen kom ud af ??). Den hvedefarvede høne er meget, meget smuk. Men der er vel ikke så mange der har dem herhjemme....endnu.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline mineunger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #1 Dato: 14 August , 2011, 01:10 »
Jeg synes også at hønerne er enormt smukke, derfor importerede jeg æg i foråret. Hanen er nu også ganske flot.  ;D
Jeg husker at æggene var en smule lysere end jeg har set maranæg ellers være, men om det var tilfældigt eller reglen ved jeg ikke.
Jeg har nu 1,2 og jeg skal nok vende tilbage til foråret og fortælle om æggenes farve.

Mvh Stina
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #2 Dato: 14 August , 2011, 01:14 »
Så vil jeg holde godt øje  ;D. Det kan være det er hos dig jeg skal have kyller næste forår? /o
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #3 Dato: 14 August , 2011, 01:51 »
Min erfaring er at de kobberfarvede lægger mørkere æg end de gråtstribede.

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #4 Dato: 14 August , 2011, 02:05 »
De kobberfarvede skulle efter sigende lægge de mørkeste æg, derefter kommer de tværstribede.
Her lægger de kobberfarvede pæne mørke æg, de birchen (sølv) lægger en del lysere æg.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #5 Dato: 14 August , 2011, 08:32 »
Hos stor maran lægger de kobberfarvede generelt de mørkeste æg, hos dværgmaran er det de gråstribede, der lægger de mørkeste æg, selvfølgelig kan der altid være undtagelser.
De fleste andre farver er jo ikke oprindelige maran-farver, og en del af æggefarven er gået tabt, da man avlede for at få nye farver på dyrene.
I den franske maranklub sker der et stort samarbejde avlsmæssigt for at forbedre både dyr og farve på æg.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #6 Dato: 14 August , 2011, 13:00 »
Jeg synes også at hønerne er enormt smukke, derfor importerede jeg æg i foråret. Hanen er nu også ganske flot.  ;D
Jeg husker at æggene var en smule lysere end jeg har set maranæg ellers være, men om det var tilfældigt eller reglen ved jeg ikke.
Jeg har nu 1,2 og jeg skal nok vende tilbage til foråret og fortælle om æggenes farve.

Mvh Stina

Må vi ikke se et billede af sådan en hvedefarvet??? Jeg har netop købt æg fra kobberfarvet maran, og den høne, jeg så, var utrolig smuk...men jeg kunne da frygtelig godt tænke mig at se den hvedefarvede  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #7 Dato: 14 August , 2011, 13:23 »
Mette, prøv at se på denne belgiske side, der kan du se alle farverne, men du kan ikke bruge siden i Firefox, kun i Internet Explorer:
Belgisk side
Hvedefarvet ses "klokken 1" i farvecirklen.
« Senest Redigeret: 14 August , 2011, 13:25 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvedefarvede maran æg
« Svar #8 Dato: 14 August , 2011, 19:59 »
Mette, prøv at se på denne belgiske side, der kan du se alle farverne, men du kan ikke bruge siden i Firefox, kun i Internet Explorer:
Belgisk side
Hvedefarvet ses "klokken 1" i farvecirklen.

Tak - alle flotte farver  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling