Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken fuldfoder får jeres katte?  (Læst 20868 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #15 Dato: 17 Juli , 2011, 12:28 »
Er der nogen, der ved om man stadig kan købe aflivede daggamle hanekyllinger på rugerierne? Dem har jeg brugt tusindvis af til mine katte. Egentligt noget uetisk bare at klække kyllinger, sortere hønserne fra og så aflive hanerne ::). Men faktisk er det vel hanerne, der slipper lettest - deres søstre endte i burhønserier.....
Nå, men hvis ikke de ender i en kattemave så bliver de vel til foder for de stakkels bur-mink. Men altså: kan man stadigvæk købe dem?

Ja - man kan stadig købe kyller på rugerierne.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #16 Dato: 17 Juli , 2011, 14:15 »
Du kan også købe daggamle kyllinger på frost hos Rigtig Hundemad-forhandlerne.

Og ja, jeg er helt enig i, at det er uetisk at klække kyllinger for så at aflive dem - men i det mindste bliver de da så brugt til noget fornuftigt, når vi fodrer dem til vores katte ;)
Hele daggamle kyllinger er glimrende tandbørster til katte - for det er også en myte at tørfoder giver god tandhygiejne. Tværimod klæber resterne af "kiksene" til kattens tænder og danner grobund for en dejlig bakterie flora.
Rå kyllingehalse kan også bruges.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #17 Dato: 17 Juli , 2011, 14:20 »
Der skal helt sikkert IKKE serveres daggamle kyllinger for mine katte. Lige nu går de fredeligt rundt mellem høns og kyllinger uden at så meget som overveje at snuppe en af dem til frokost. Hvilke ideer kunne de ikke få, hvis jeg begyndte at fodre dem med kyllinger? Næææ, se det fine tag-selv-bord mor har bygget til os i baghaven... NOT!!!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #18 Dato: 17 Juli , 2011, 14:26 »
Næh, det kan jeg godt se. Her på matriklen går høns og kyllinger i hønsegårde - og kattene i løbegård. Undtagen de "herreløse", der bor i hønsehuset - uden problemer. Men det er nu også med volierenet mellem foderrummet, hvor de holder til og så  kyllingerne. I øvrigt havde vi engang en løsgående høne med kyllinger. Hun var MEGET skrap så kattene blev "hønseblinde" og gik forbi hende og de små kræ med bortvendt hoved. Sådan /o.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #19 Dato: 17 Juli , 2011, 14:30 »
Der skal helt sikkert IKKE serveres daggamle kyllinger for mine katte. Lige nu går de fredeligt rundt mellem høns og kyllinger uden at så meget som overveje at snuppe en af dem til frokost. Hvilke ideer kunne de ikke få, hvis jeg begyndte at fodre dem med kyllinger? Næææ, se det fine tag-selv-bord mor har bygget til os i baghaven... NOT!!!

ps. ja, sådan er det også her - selvom kyllerne går i kyllingehus med deres mor indtil de er vokset ud over "krage-mundfuld"-størrelsen og kan komme med resten af flokken i haven.
Men... jeg overvejer alligevel at gøre det - og det skal ses i lyset af at kattene barf'es. For så er en daggammel kylling det tætteste kattene kan komme på et helt byttedyr, udover det de selv fanger.

 *g "hønseblinde"  *g
« Senest Redigeret: 17 Juli , 2011, 14:32 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #20 Dato: 17 Juli , 2011, 16:26 »
Nu skal der jo ikke gå for meget københavneri i det,det er da ganske naturligt at bruge hanekyllinger til foder det har man da altid gjort,blot er der mange der ikke har vist det.

Her sælger vi han ællingerne til opkøbere der sælger dem videre. De bliver brugt således,aflives og frituresteges,det er en delikatesse her,de skal ske de første 2 døgn,inden de behøver foder,så tarmen er ren.

Iøvrigt er jeg overbevist om Barf foder er rigtigt,kort tid inden jeg flyttede fra dk startede en af mine bekendte med at sælge det,og det var en fra min hundeverden,jeg nåede aldrig selv at anvende det men har hørt meget positivt om det spec. omkring at undgå allergi,eller formindske-nedkæmpe  det.

Da jeg havde min lille kennel i dk havde jeg Welsh Corgi,jeg ønskede meget at tage mine hunde med her,men det var totalt umuligt,vanvittigt dyrt,og uden garanti for de fik lov at komme ind i landet.Prisen var i 2007 ca 25000 pr stk. Så jeg måtte sælge dem alle desværre.

                                     Vh Niels
                               
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #21 Dato: 19 Juli , 2011, 22:27 »
Mine katte har fri adgang til tørfoder. Jeg har forsøgt med forskellige slags og bruger lige nu Pro plan. Ellers har jeg været rigtig godt tilfreds med både bozita og animonda. Ved siden af tørfoderet bliver de fodret med råt kød. Oftest kanin eller hest. Det kræver lidt flere ormekure men til gengæld trives de og har en rigtig god knogleudvikling og det er trods alt vigtigt når det er katte med en stor tilvækst i voksealderen

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #22 Dato: 19 Juli , 2011, 22:50 »
vores får aldis, lidls eller hvor je nu kommer og ser tilbud.
vi har kun gårdkatte, af det jeg ved og ser 4-5 stk(dem jeg fik vaccineret og steriliseret) resten... hvem ved  hvor mange, kommer også og spiser- derfor det billige - passer maden ikke? naboen giver det samme :D længere ned får de serveret friskmalket mælk.
ud over det, rester fra maden - de eeeelsker rester...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #23 Dato: 21 Juli , 2011, 21:12 »
Hmm... Er lidt ambivalent omkring svarene i tråden her...for kan godt se at det er mere kattens natur at spise BARF...men omvendt...hvilket liv har de dyr, som bliver anvendt som foder haft? Og vil jeg støtte denne form for produktion? Synes der er mange ting at tænke over.

Jeg har faktisk engang overvejet om jeg skulle fodre mine katte vegetarisk, ud fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt. De fanger selv mus, og får derved kød... Men endte med at "lukke øjnene" og køber så tørfoder med (klamme) biprodukter fra dyr i...

Når jeg se på mine katte, så er de i trivsel og raske. Dog har min kollegas katte en utrolig smuk og skinnende pels. Mine har en fin pels, men ikke så smuk og skinnende som min kollegas katte har. De får noget dyrt foder fra dyrlægen...

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #24 Dato: 21 Juli , 2011, 21:46 »
Christina, du kan også købe øko-dåsemad. Så har du god samvittighed. Jeg kan sagtens følge dine tanker. Mine får Aldi's LUX dåsemad ved siden af tørfoderet, og så æder de en hulens masse mus ved siden af som "snacks" :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #25 Dato: 21 Juli , 2011, 21:47 »
Dvs. at katte sagtens må få råt kød, såsom indmad og hakket kød ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #26 Dato: 21 Juli , 2011, 21:57 »
Ja da, hvorfor ikke? De mus og fugle de fanger spiser de jo også rå. Katten er oprindeligt et rovdyr.
Mvh
Erik Andersen

Offline *Christie*

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #27 Dato: 21 Juli , 2011, 22:19 »
Dvs. at katte sagtens må få råt kød, såsom indmad og hakket kød ?

Ja det må de. Det er råt kød og knogler der indgår i BARF.
Bla. rigtig hundemad....også til katte  ;)
http://www.rigtighundemad.dk/barf/RigtigHundemad.html

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #28 Dato: 22 Juli , 2011, 01:15 »
Mine kattes faste foder er Royal Canin, det fungerer fint hos os.
Derudover får de daggamle kyllinger, køber vel omkring 8-10.000 om året
Og så får de lejlighedsvis fisk af en eller anden art, kogt kylling og råt oksekød, når vi skal have det. En af delene mindst en gang om ugen.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvilken fuldfoder får jeres katte?
« Svar #29 Dato: 23 Juli , 2011, 13:10 »
Jeg har faktisk engang overvejet om jeg skulle fodre mine katte vegetarisk, ud fra et dyrevelfærdsmæssigt synspunkt
Kære Christina,
Du må - ikke for Guds men - for kattenes skyld IKKE fodre dem vegetarisk:
Katte er det der kaldes obligate kødædere - de kan ikke nedbryde grønt; det kan i værste fald være direkte skadeligt på sigt!

Ud over det græs de selv spiser og den lillebitte smule frø og korn der evt. ligger i byttedyrets mave har katte på ingen måde brug for grønt. De kan hverken nedbryde kulhydrater (f.eks. fra korn og ris) eller vegetabilske olier.
Og mht græs, så spiser katte græs for fordøjelsens skyld: for at kaste op eller skabe passage i den anden ende. Prøv at lægge mærke til at græsset kommer stort set ufordøjet ud i den anden ende.
Og mht byttedyrets mave, ja så ligger den ofte tilbage, når resten af musen er fortæret.

Så katte ikke bare må få men skal have kød! - og det er inkl. hjerne, knogler, pels/fjer, organer og derudaf...
Som katteejer har I nok lagt mærke til, at katten altid starter med at spise hovedet, når den har fanget en mus? En forklaring er, at hjerne ligesom hjerte indeholder store mængder af stoffet taurin som er essentielt for katten.
Min gamle kat nedlagde harekillinger i op til fuldvoksen størrelse (se billede), og han startede også her med hovedet! Tænder, ører, øjne, kranie - haps, haps, haps - og så lå han ellers og fordøjede i en 12 timers tid :D

Så - hvis man vil Barf'e sin kat 100%, så er hakket kød ikke nok. Den skal have alle dele svarende til det hele byttedyr. Og hellere store lunser kød i stedet for det hakkede. Dels styrker det kattens kæbemuskler og holder tænderne rene, dels når kattens mave at forberede sig på modtagelsen og oparbejde den rette mængde syre. (Jo, jeg har skam læst på lektien ;) ).

Det bedste alternativ til rå-fodring er dåsemad baseret på KØD af god kvalitet.
Det næstbedste er tørfoder baseret på KØD af god kvalitet, f.eks. Applaws.

Lær at læse listen over ingredienser på kattemaden: Det der står først, er det der er mest af. Står der korn først, som f.eks. på Whiska's tørfoder, er den helt gal!

@ Christina, der findes dyreetiske foderfabrikanter, f.eks. det danske firma Vetcur-Biotec (www.vetcur.dk). De laver både tørfoder, dåsemad og rå-produkter.
Også det engelske www.applaws.co.uk har til en vis grad et dyreetisk udgangspunkt, i hvert fald bruger de ikke burhøns til deres fjerkræ-produkter.
Rigtighundemad.dk har både øko-høne og frilandsdyr på menuen.

Til sidst:
Hunde og katte er to vidt forskellige dyreracer:
Hunde er omnivores - altså altædende. Deres lever kan omstille sig til at nedbryde både frugt, grønt, stivelse og kød.
Katte er obligate carnivores - 99,9% kødædere. Deres lever kan kun nedbryde protein.

Og til allersidst:
Tørfoder er ikke skabt for katten eller hundens sundheds skyld, men fordi det er bekvemt for deres ejere!  ::)

Og til aller-allersidst:
Tænk over denne her: Det er foderfirmaerne der holder kurser for dyrlægerne, ikke omvendt.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)